Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V novém muzeu v Kopřivnici je i motocykl, jenž je jediný na světě

  15:32aktualizováno  15:32
Motocykl JKB 450, jehož exemplář je jediný na světě, nebo automobily, kterých se dochovalo jen pár kusů, mohou vidět návštěvníci nového muzea historických aut a motocyklů Old Timer v Kopřivnici na Novojičínsku. „Exponáty se v muzeu budou částečně obměňovat a doplní je i různé sběratelské výstavy,“ řekl majitel muzea Jaroslav Šerý.

Motocykl JKB 450 ccm SV z roku 1930, který postavili bratři Josef a Bedřich Káňovi z Příbora. | foto: Jaroslav Ožana, ČTK

Zájemci si mohou v muzeu i zatroubit na klakson z roku 1912 nebo zahrát na klavír z roku 1919.

Motocyklů JKB 450 byly vyrobeny pouhé dva kusy. „Z toho druhého kusu mám motor, takže všechno, co bylo vyrobeno, je tady,“ řekl Šerý (rozhovor s majitelem muzea čtěte zde). Motocykly vyráběli v roce 1929 bratři Josef a Bedřich Káňovi z nedalekého Příbora. „To jsou motocykly, na které se absolutně zapomnělo, takže je to celkem vzácná záležitost. Ten motocykl v jiném muzeu neuvidíte, prostě je jenom jeden,“ řekl majitel muzea.

Horch 830 BL z roku 1938

Horch 830 BL z roku 1938

Vozidla měl podobně jako jiní sběratelé uskladněna různě po garážích. Motorky a auta vystavené v muzeu ale nepatří všechny Šerému. „Vozidla jsou od různých sběratelů. Sběratelů, kteří mají auta a chtěli by je sem dát, je ale mnohem více. Tak to budeme obměňovat,“ řekl.

V muzeu je několik desítek vozidel, nejstarším je motocykl Laurin & Klement z roku 1903. Je kompletně zrenovovaný, přičemž některé díly se musely znovu vyrábět. Všechna vozidla jsou pojízdná a dovnitř vyjela sama po rampě.

Vedle předválečných aut stojí vozy ze 70. let minulého století. Návštěvníci tak mohou porovnat, jak se automobily vyvíjely. Například mezi vedle sebe stojícími vozy Opel je tak výrazný rozdíl, že se až nechce věřit, že je dělí jen 34 let.

Fotogalerie

K vidění jsou vozidla různých značek - například Mercedes, Ford, Horch, Jaguar, Maserati, z českých Praga, Škoda či Tatra. Podle Šerého je těžké říct, které z nich je nejvzácnější. „Dnes jsou hodně žádaná i novější auta z 50. a 60. let. Nikdy už znovu vyrobena nebudou. Některého vozu z roku 1932 bylo třeba vyrobeno 5 000 kusů a například tady Ferrari 308 ze 70. let je zvláštní i tím, že jich bylo v modré barvě vyrobeno jen sedm. Tak co je vzácnější?“ řekl majitel muzea.

Mezi dalšími auty, která stojí za pozornost, je řada Mercedesů, vozidlo předválečné německé značky Horch nebo Riley RMC z roku 1949. Ten je jediný v Česku, v kontinentální Evropě jsou dohromady tři. „Bylo vyrobeno celkem 507 těchto vozů, v tomto provedení ho těžko někde u nás uvidíte,“ řekl Šerý.

S nedalekým muzeem kopřivnické automobilky Tatra si podle něj nekonkurují. „Naopak, vzájemně se podporujeme, je to spíš přínos. Auta, která máme tady, v muzeu Tatry nejsou. Lidi přijdou sem a potom se jdou podívat na tatrovácké muzeum,“ řekl Šerý.

Muzeum vybudoval na vlastní náklady na místě bývalé haly. Nebylo to podle něj ani příliš drahé. Muzeum se nachází v prvním patře, v přízemí jsou obchůdky nebo stylová kavárna. Raritní je podle majitele i samotná stavba, na kterou se chodí dívat lidé ze stavebních škol. „Není tu žádný sloup. Máme tu lepené pohyblivé dřevěné vazníky (vazné trámy) s rozponem 20 metrů. To se taky jen tak někde nevidí,“ řekl Šerý.

Autoři: ,




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Studie Škoda Vision E se na autosalonu ve Frankfurtu představí v upravené...
Škoda bude vyrábět svůj elektrovůz v Česku, nesmí být moc drahý

Mladoboleslavská automobilka chystá na autosalon ve Frankfurtu nečekané překvapení. Představí totiž facelift vozu, který zatím v podstatě neexistuje. Škoda se...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.