Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muži bourají v Česku čtyřikrát víc než ženy

  16:33aktualizováno  16:33
Muži častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. Ženy sice méně porušují dopravní předpisy, ale nadprůměrně často havarují na křižovatkách.

Muži častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. | foto: HZS Zlínského kraje

"Muži vykazují přibližně dvakrát vyšší míru nehodovosti a svou první nehodu absolvují v mladším věku než jejich ženské protějšky," uvádí šéf Besipu Roman Burský.

Příčinou nehod bývá především rychlejší jízda a menší respekt k pravidlům silničního provozu. Obecně jezdí muži riskantněji.

Mezi roky 1993 až 2012 zavinili muži v Česku 82,7 procenta dopravních nehod, zatímco ženy 17,3 procenta. Například v roce 2012 mohli muži za 45 978 nehod, ženy jich způsobily 12 828.

Na silnicích zemřelo předloni 523 mužů a 158 žen. "Zatímco mužů je nejvíce usmrceno jako řidičů osobních aut, žen jako chodců," zjistila organizace Besip zřízená ministerstvem dopravy při své analýze statistik.

V Česku je mezi registrovanými řidiči 56,3 procenta mužů. Ale mezi řidiči, kterým již byly uděleny body za dopravní přestupky, je mužů 83,1 procenta. Jak mužům, tak ženám je nejvíce připsáno po dvou a třech bodech. Takzvaného vybodování, tedy zisku 12 bodů, dosáhlo 7,59 procenta mužů a 2,4 procenta žen.

Největší skupinu bodovaných tvoří řidiči ve věku 39 let. "Pokud vezmeme v úvahu počet řidičů, kteří dosáhli určitého věku, a k tomuto číslu vztáhneme počet bodovaných řidičů daného věku, tak v tomto případě můžeme konstatovat, že největší skupinu tvoří muži ve věku 27 let a ženy ve věku 34 let," zjistil ze statistik Besip. Největší počet bodovaných řidičů, kteří mají na kontě 12 bodů, je ve věku 27 let. Nejvíce žen s 12 body je evidováno ve věku 39 let.

V evropských státech je 55 procent řidičů a 45 procent řidiček. Ale pouze čtvrtina obětí dopravních nehod na evropských silnicích jsou ženy.

Ženy ve věku 25 až 59 let jako chodkyně méně často přecházejí na nebezpečných místech. "U mladších i starších žen lze zaznamenat chování podobné jejich mužským protějškům," uvádí Besip. Muži nejčastěji bourají v zatáčkách, předjíždění a za snížené viditelnosti, ženy na křižovatkách. 

Evropský projekt DRUID konstatuje, že problémy s alkoholem a drogami za volantem mají především muži. Nejvíce incidentů pod vlivem alkoholu vykazují (bez ohledu na pohlaví) jedinci ve věku 35 až 49 let a dále pak osoby ve věku 50 až 64 let. Nejnebezpečnější je alkohol pro muže ve věku 25 až 35 let. Naopak především starší řidičky mívají problémy s užíváním psychoaktivních látek, a to především za dne. Téměř dvakrát více mužů je přesvědčeno, že po požití alkoholu mohou řídit bezpečně, pokud pojedou opatrně.

"Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu uvádí, že pokud by všichni ve svých konkrétních zemích užívali silnice tak bezpečně jako ženy, poklesla by úroveň mortality dopravních nehod na hodnotu o přibližně 20 procent nižší, než v průměru činí u Švédska, Velké Británie a Nizozemska, což jsou státy s nejpříznivějšími statistikami dopravních nehod," vysvětluje Roman Budský.

"Dokonce i ve státech s nejhoršími výsledky by mortalita dopravních nehod dosahovala úrovně vykazované v současnosti Německem," dodává šéf Besipu.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
Domácí rádce: Jak se rychle a zadarmo zbavit pneumatik

Kdo hodí ojetou pneumatiku do přírody, je barbar. Když už máte na to jezdit autem, máte jistě pár korun na likvidaci ojetých gum. Navíc nově existuje svozový...  celý článek

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Pagani Huayra
OBRAZEM: Bůh větru je v Česku, stojí 48 milionů

Toto automobilové veledílo je ve střední a východní Evropě jediné. Jmenuje se Pagani Huayra a bude hlavní hvězdou letošního ročníku motoristické slavnost...  celý článek

Fiamma Breschi
Čtení pro ženy: Enzo Ferrari dobýval svou životní lásku 30 let. Marně

Získal snad všechno, co si umanul, jen ženu svého srdce nikdy nedobyl. Dáma jménem Fiamma Breschi byla jednou z osobností v pozadí Scuderie Ferrari Formule 1....  celý článek

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Další z rubriky

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Toyota Avensis 2.4VVTI A/T
Toyota Avensis 2.4VVTI A/T

r.v. 2007, naj. 150 000 km, benzín
182 500 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.