Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muži bourají v Česku čtyřikrát víc než ženy

  16:33aktualizováno  16:33
Muži častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. Ženy sice méně porušují dopravní předpisy, ale nadprůměrně často havarují na křižovatkách.

Muži častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. | foto: HZS Zlínského kraje

"Muži vykazují přibližně dvakrát vyšší míru nehodovosti a svou první nehodu absolvují v mladším věku než jejich ženské protějšky," uvádí šéf Besipu Roman Burský.

Příčinou nehod bývá především rychlejší jízda a menší respekt k pravidlům silničního provozu. Obecně jezdí muži riskantněji.

Mezi roky 1993 až 2012 zavinili muži v Česku 82,7 procenta dopravních nehod, zatímco ženy 17,3 procenta. Například v roce 2012 mohli muži za 45 978 nehod, ženy jich způsobily 12 828.

Na silnicích zemřelo předloni 523 mužů a 158 žen. "Zatímco mužů je nejvíce usmrceno jako řidičů osobních aut, žen jako chodců," zjistila organizace Besip zřízená ministerstvem dopravy při své analýze statistik.

V Česku je mezi registrovanými řidiči 56,3 procenta mužů. Ale mezi řidiči, kterým již byly uděleny body za dopravní přestupky, je mužů 83,1 procenta. Jak mužům, tak ženám je nejvíce připsáno po dvou a třech bodech. Takzvaného vybodování, tedy zisku 12 bodů, dosáhlo 7,59 procenta mužů a 2,4 procenta žen.

Největší skupinu bodovaných tvoří řidiči ve věku 39 let. "Pokud vezmeme v úvahu počet řidičů, kteří dosáhli určitého věku, a k tomuto číslu vztáhneme počet bodovaných řidičů daného věku, tak v tomto případě můžeme konstatovat, že největší skupinu tvoří muži ve věku 27 let a ženy ve věku 34 let," zjistil ze statistik Besip. Největší počet bodovaných řidičů, kteří mají na kontě 12 bodů, je ve věku 27 let. Nejvíce žen s 12 body je evidováno ve věku 39 let.

V evropských státech je 55 procent řidičů a 45 procent řidiček. Ale pouze čtvrtina obětí dopravních nehod na evropských silnicích jsou ženy.

Ženy ve věku 25 až 59 let jako chodkyně méně často přecházejí na nebezpečných místech. "U mladších i starších žen lze zaznamenat chování podobné jejich mužským protějškům," uvádí Besip. Muži nejčastěji bourají v zatáčkách, předjíždění a za snížené viditelnosti, ženy na křižovatkách. 

Evropský projekt DRUID konstatuje, že problémy s alkoholem a drogami za volantem mají především muži. Nejvíce incidentů pod vlivem alkoholu vykazují (bez ohledu na pohlaví) jedinci ve věku 35 až 49 let a dále pak osoby ve věku 50 až 64 let. Nejnebezpečnější je alkohol pro muže ve věku 25 až 35 let. Naopak především starší řidičky mívají problémy s užíváním psychoaktivních látek, a to především za dne. Téměř dvakrát více mužů je přesvědčeno, že po požití alkoholu mohou řídit bezpečně, pokud pojedou opatrně.

"Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu uvádí, že pokud by všichni ve svých konkrétních zemích užívali silnice tak bezpečně jako ženy, poklesla by úroveň mortality dopravních nehod na hodnotu o přibližně 20 procent nižší, než v průměru činí u Švédska, Velké Británie a Nizozemska, což jsou státy s nejpříznivějšími statistikami dopravních nehod," vysvětluje Roman Budský.

"Dokonce i ve státech s nejhoršími výsledky by mortalita dopravních nehod dosahovala úrovně vykazované v současnosti Německem," dodává šéf Besipu.





Nejčtenější

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Suzuki Grand Vitara 1,6 3dv. 4x4
Suzuki Grand Vitara 1,6 3dv. 4x4

r.v. 2014, naj. 18 000 km, benzín
355 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.