Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muži bourají v Česku čtyřikrát víc než ženy

  16:33aktualizováno  16:33
Muži častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. Ženy sice méně porušují dopravní předpisy, ale nadprůměrně často havarují na křižovatkách.

Muži častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. | foto: HZS Zlínského kraje

"Muži vykazují přibližně dvakrát vyšší míru nehodovosti a svou první nehodu absolvují v mladším věku než jejich ženské protějšky," uvádí šéf Besipu Roman Burský.

Příčinou nehod bývá především rychlejší jízda a menší respekt k pravidlům silničního provozu. Obecně jezdí muži riskantněji.

Mezi roky 1993 až 2012 zavinili muži v Česku 82,7 procenta dopravních nehod, zatímco ženy 17,3 procenta. Například v roce 2012 mohli muži za 45 978 nehod, ženy jich způsobily 12 828.

Na silnicích zemřelo předloni 523 mužů a 158 žen. "Zatímco mužů je nejvíce usmrceno jako řidičů osobních aut, žen jako chodců," zjistila organizace Besip zřízená ministerstvem dopravy při své analýze statistik.

V Česku je mezi registrovanými řidiči 56,3 procenta mužů. Ale mezi řidiči, kterým již byly uděleny body za dopravní přestupky, je mužů 83,1 procenta. Jak mužům, tak ženám je nejvíce připsáno po dvou a třech bodech. Takzvaného vybodování, tedy zisku 12 bodů, dosáhlo 7,59 procenta mužů a 2,4 procenta žen.

Největší skupinu bodovaných tvoří řidiči ve věku 39 let. "Pokud vezmeme v úvahu počet řidičů, kteří dosáhli určitého věku, a k tomuto číslu vztáhneme počet bodovaných řidičů daného věku, tak v tomto případě můžeme konstatovat, že největší skupinu tvoří muži ve věku 27 let a ženy ve věku 34 let," zjistil ze statistik Besip. Největší počet bodovaných řidičů, kteří mají na kontě 12 bodů, je ve věku 27 let. Nejvíce žen s 12 body je evidováno ve věku 39 let.

V evropských státech je 55 procent řidičů a 45 procent řidiček. Ale pouze čtvrtina obětí dopravních nehod na evropských silnicích jsou ženy.

Ženy ve věku 25 až 59 let jako chodkyně méně často přecházejí na nebezpečných místech. "U mladších i starších žen lze zaznamenat chování podobné jejich mužským protějškům," uvádí Besip. Muži nejčastěji bourají v zatáčkách, předjíždění a za snížené viditelnosti, ženy na křižovatkách. 

Evropský projekt DRUID konstatuje, že problémy s alkoholem a drogami za volantem mají především muži. Nejvíce incidentů pod vlivem alkoholu vykazují (bez ohledu na pohlaví) jedinci ve věku 35 až 49 let a dále pak osoby ve věku 50 až 64 let. Nejnebezpečnější je alkohol pro muže ve věku 25 až 35 let. Naopak především starší řidičky mívají problémy s užíváním psychoaktivních látek, a to především za dne. Téměř dvakrát více mužů je přesvědčeno, že po požití alkoholu mohou řídit bezpečně, pokud pojedou opatrně.

"Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu uvádí, že pokud by všichni ve svých konkrétních zemích užívali silnice tak bezpečně jako ženy, poklesla by úroveň mortality dopravních nehod na hodnotu o přibližně 20 procent nižší, než v průměru činí u Švédska, Velké Británie a Nizozemska, což jsou státy s nejpříznivějšími statistikami dopravních nehod," vysvětluje Roman Budský.

"Dokonce i ve státech s nejhoršími výsledky by mortalita dopravních nehod dosahovala úrovně vykazované v současnosti Německem," dodává šéf Besipu.





Nejčtenější

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Ilustrační foto
Filtry pevných částic jsou stále drahé, v Česku je nemá až milion aut

Počet aut bez filtru pevných částic nebo s poškozeným filtrem se loni v tuzemsku zvýšil až o 45 000 vozů. Vyplývá to ze zjištění ÚAMK. Celkově jezdí v Česku až...  celý článek

Další z rubriky

Koncept Škoda Yeti Xtreme na výstavě Designblok
S yetim je za pár měsíců amen. Nové SUV Škody se má jmenovat Karoq

Představení druhé generace Škody Yeti je na spadnutí. Auto, které bude dvojčetem Seatu Ateca, se světu ukáže pravděpodobně v druhé půlce léta. Do prodeje...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.