Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muži bourají v Česku čtyřikrát víc než ženy

  16:33aktualizováno  16:33
Muži častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. Ženy sice méně porušují dopravní předpisy, ale nadprůměrně často havarují na křižovatkách.

Muži častěji havarují v zatáčkách, za snížené viditelnosti a při předjíždění. | foto: HZS Zlínského kraje

"Muži vykazují přibližně dvakrát vyšší míru nehodovosti a svou první nehodu absolvují v mladším věku než jejich ženské protějšky," uvádí šéf Besipu Roman Burský.

Příčinou nehod bývá především rychlejší jízda a menší respekt k pravidlům silničního provozu. Obecně jezdí muži riskantněji.

Mezi roky 1993 až 2012 zavinili muži v Česku 82,7 procenta dopravních nehod, zatímco ženy 17,3 procenta. Například v roce 2012 mohli muži za 45 978 nehod, ženy jich způsobily 12 828.

Na silnicích zemřelo předloni 523 mužů a 158 žen. "Zatímco mužů je nejvíce usmrceno jako řidičů osobních aut, žen jako chodců," zjistila organizace Besip zřízená ministerstvem dopravy při své analýze statistik.

V Česku je mezi registrovanými řidiči 56,3 procenta mužů. Ale mezi řidiči, kterým již byly uděleny body za dopravní přestupky, je mužů 83,1 procenta. Jak mužům, tak ženám je nejvíce připsáno po dvou a třech bodech. Takzvaného vybodování, tedy zisku 12 bodů, dosáhlo 7,59 procenta mužů a 2,4 procenta žen.

Největší skupinu bodovaných tvoří řidiči ve věku 39 let. "Pokud vezmeme v úvahu počet řidičů, kteří dosáhli určitého věku, a k tomuto číslu vztáhneme počet bodovaných řidičů daného věku, tak v tomto případě můžeme konstatovat, že největší skupinu tvoří muži ve věku 27 let a ženy ve věku 34 let," zjistil ze statistik Besip. Největší počet bodovaných řidičů, kteří mají na kontě 12 bodů, je ve věku 27 let. Nejvíce žen s 12 body je evidováno ve věku 39 let.

V evropských státech je 55 procent řidičů a 45 procent řidiček. Ale pouze čtvrtina obětí dopravních nehod na evropských silnicích jsou ženy.

Ženy ve věku 25 až 59 let jako chodkyně méně často přecházejí na nebezpečných místech. "U mladších i starších žen lze zaznamenat chování podobné jejich mužským protějškům," uvádí Besip. Muži nejčastěji bourají v zatáčkách, předjíždění a za snížené viditelnosti, ženy na křižovatkách. 

Evropský projekt DRUID konstatuje, že problémy s alkoholem a drogami za volantem mají především muži. Nejvíce incidentů pod vlivem alkoholu vykazují (bez ohledu na pohlaví) jedinci ve věku 35 až 49 let a dále pak osoby ve věku 50 až 64 let. Nejnebezpečnější je alkohol pro muže ve věku 25 až 35 let. Naopak především starší řidičky mívají problémy s užíváním psychoaktivních látek, a to především za dne. Téměř dvakrát více mužů je přesvědčeno, že po požití alkoholu mohou řídit bezpečně, pokud pojedou opatrně.

"Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu uvádí, že pokud by všichni ve svých konkrétních zemích užívali silnice tak bezpečně jako ženy, poklesla by úroveň mortality dopravních nehod na hodnotu o přibližně 20 procent nižší, než v průměru činí u Švédska, Velké Británie a Nizozemska, což jsou státy s nejpříznivějšími statistikami dopravních nehod," vysvětluje Roman Budský.

"Dokonce i ve státech s nejhoršími výsledky by mortalita dopravních nehod dosahovala úrovně vykazované v současnosti Německem," dodává šéf Besipu.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.