Již delší dobu bylo zřejmé, že Mercedes Benz pošilhává po spolupráci s výrobcem motocyklů. Námluvy s Ducati poměrně rychle skončily a o to překvapivější bylo jeho následné propojení s koncernem VW, konkrétně se značkou Audi.
Mercedes se však nevzdal vize spolupráce s motocykly a zkusil to na další italskou značku. U MV Agusty uspěl. Loni oznámil 25procentní vstup firmy.
A nejedná se jen o formální spolupráci, během letošního roku bude nabízet modely MV Agusta 127 dealerů automobilů Mercedes v celé Evropě. Jak motocykly MV Agusta fungují, jsme mohli vyzkoušet na modelu Brutale 800RR.
Pyšný tříválec
“Brutálka“ má kompaktní stavbu se štíhlou linií. Moderní italská designová škola je podtržená propracovanými detaily a kvalitním zpracováním. Výrazným designovým prvkem je i letmo uložené zadní kolo a trojitá koncovka výfuku. Ta hrdě připomíná tříválec, který je srdcem tohoto stroje.
Potěší i poctivé lakování a použití kvalitních materiálů. Přestože se jedná o naháče, na první pohled je v něm poznat svlečený supersport. Hned jak se usadíte v sedle, poznáte sportovní motorku. Posaz je spíš sportovní a agresivní než pohodlný, ale to přesně koresponduje s charakterem celé mašiny, která dává řidiči výbornou odezvu od řízení. Výš usazené stupačky sportovní charakter jen podtrhují a široká řídítka navíc poskytují slušnou zpětnou vazbu.
Pohodlí stranou
Sdružený displej je sice „jenom“ černobílý, ale vcelku přehledný. Nejvýraznější je samozřejmě stupnice otáčkoměru, digitální informace o aktuální rychlosti a zobrazení zařazeného rychlostního stupně. Ale najdeme zde i informace o teplotě motoru, ujetých kilometrech, zvolené palivové mapě a nastavení kontroly trakce i ABS.
U palce levé ruky najdeme intuitivní multifunkční ovladač. Přední světlomet má lehce elipsovitý tvar a je takovým kompromisem mezi klasikou a sportovním designem. Na světlo navazuje štítek, který mírně zlepšuje ochranu před větrem, ale přeci jen jde o naháče a při vyšších rychlostech je potřeba na motorku zalehnout. Zadní světlo zase přirozeně zapadá do podsedlovky.
Zrcátka jsou sice efektní, ale ve vyšších rychlostech, respektive otáčkách motorů, se rozvibrují a nejsou příliš dobře čitelná. Sedlo je úzké a tvrdé, ale díky hlubokému vybrání se na něm dobře drží pozice za nádrží. Když to shrneme: nečekejte žádné extra pohodlí, tady jde o rychlost a prožitek z dravé jízdy!
S respektem
MV Agusta je jedním z novodobých průkopníků tříválců a opravdu je umí. Projev motoru je samozřejmě závislý na volbě jízdního režimu. V režimu Rain se motocyklu nemusí bát ani začínající jezdec, ale v režimu Sport už je to pěkně divoká potvora, před kterou se vyplatí zůstat ve střehu. K dispozici je i režim Custom, v kterém je možné nastavit nejen palivovou mapu, ale i ABS a kontrolu trakce a to v několik stupních.
Pocitově jsem si přišel jak na litru a motor má i příjemný točivý moment od nízkých otáček. Protože součástí testu byla i jízda na okruhu, zkusil jsem samozřejmě zatáhnout za plyn a vyzkoušet limity stroje. To, jak chytne tříválec kolem devíti tisíc otáček druhý dech, se jen těžko popisuje. A přiznám, že mě to až lehce vyděsilo. Trojitá koncovka výfuku nejen dobře vypadá, ale ve vyšších otáčkách umí podtrhnout agresivitu motoru patřičnou zvukovou kulisou.
Motor vám umí příjemně pomoct i při brzdění a stojí za to si s ním pomáhat. Šestistupňová převodovka má elektronického asistenta řazení, a to nahoru i dolů. Řazení funguje velmi dobře, ale je třeba být důsledný a přemýšlet, v kterých otáčkách podřadit a jestli s plynem nebo bez.
Každopádně víc než cit doporučuji ráznost až lehkou agresivitu. Během testu se mi stalo, že na rovince mi vypadl na moment výkon, ale pak jsem zjistil, že to bylo nohou položenou na řadičce. Což není výtka asistentu řazení, ale spíš připomínka toho, že sebelepší vychytávka musí být správně nastavena a hlavně že se jezdec musí trochu přizpůsobit, aby mu byla k užitku. To, jestli je asistent řazení aktivní nebo ne, souvisí i se zvoleným jízdním režimem, což je taky příjemná vychytávka. Nicméně asistent řazení je velmi návykový a užitečný pomocník a převodovka brutale je příjemně přesná.
Brzdovou soustavu dodalo Brembo: vzadu jsou dvoupístové a vepředu čtyřpístové radiální. Jsou dobře dávkovatelné a při běžném provozu naprosto stabilní a se zastavením stroje nemají problém. Podvozek je doma hlavně na kvalitní silnici. Je tvrdší, ale dává dobrou zpětnou vazbu. Zadní tlumení je postavené na Sachsu a předek se stará u modelu RR plně stavitelná vidlice Marzocchi. O co líp funguje podvozek na dobrém povrchu, o to víc ale protestuje a dává najevo nelibost na rozbité okresce. Lehce nervózní předek je naštěstí doplněný nastavitelným tlumičem řízení, který dobře plní svou funkci.
MV Agusta Brutale 800RR je velmi povedený stroj, který upoutá nejen svým designem a kvalitním zpracováním. Jízdním projevem nemusí sednout každému a k využití jejího potenciálu je třeba dost zkušeností. Umí být divoká, paličatá a v ostrém režimu nemá příliš uhlazený jízdní styl.
Pokud ji však dostanete do ruky, bude vám za její zvládnutí odměnou hromada emocí a skvělý jízdní zážitek. Je třeba mít na paměti, že ač v rouše beránčím, jedná se o sportovní stroj, který vyžaduje vaší plnou koncentraci. Sečteno podtrženo, s MV Agustou bylo na okruhu v Brně hromada zábavy, sportovní podvozek tam byl jako ryba ve vodě a motor vzbuzoval oprávněný respekt.
MV Agusta Brutale 800 2015Objem: 798 cm3 |