Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

MX 1-11 BOHEMIA: unikátní česká formule startuje

aktualizováno 
Na formule 1 se prozatím dívá jen z uctivého odstupu, právě za jejím volantem ale může vyrůst budoucí mistr světa - MX 1-11 Bohemia. Stojí za ní dva Králové. Vymyslel ji dnes už zesnulý geniální český designér Václav, dotvořil a zrealizoval jeho syn Jiří, designér a letecký konstruktér.

Právě v Bohemii by mohl nasbírat první zkušenosti budoucí středoevropský šampion "ef jedniček". Vrcholem celého projektu se má totiž stát založení nového středoevropského formulového seriálu. "Hodláme tak navázat na zlatou éru okruhového závodění u nás ze 70. let minulého století, kdy se jednotlivých závodů účastnilo až 50 monopostů," říkají.

Formule se představila v symbolickém závodě se stíhačkou L39 Albatros. "Je to víceméně symbolický závod, protože auto více akceleruje z nulové rychlosti," řekl Vladimír Kvarda, pilot letadla. "Letadlo se pohybuje na jiném principu a má logicky pomalý start, zato dosáhne o to větší rychlosti na větší vzdálenosti než automobil," dodává Jiří Král. Jak závod formule versus stíhačka vypadal, si přečtete ZDE

"Koncepčně se jedná o školní formuli pro mladé jezdce přestupující z motokár na automobilové okruhy. Na příští rok také připravujeme její využití v rámci okruhové školy v Mostě," říká Jiří Král, syn legendárního českého automobilového designéra a jeden z otců projektu. "Vývoj trval asi dva roky, ale myšlenka je daleko starší. Před sedmi lety si můj otec s Karlem Jílkem řekli, že nastal čas na realizaci."

Při stavbě se sešli Karel Jílek, Václav Pauer i Václav Král, kteří v roce 1969 spolu stáli u zrodu Metalexu. Jejich jména najdeme i pod dalšími projekty sportovních a závodních vozů. V 90. letech postavili například formule Intech, Supertatru MTX, supersport Rebel, ale například i Škodu Favorit Cabrio.

Nejdůležitější je aerodynamika
Původní koncepcí designu vytvořil dnes již zesnulý Václav Král. Současnou podobu vytvořil jeho syn Jiří. Konstruktérem podvozku je dnes již legenda mezi konstruktéry závodních vozidel Václav Pauer.

"Bylo to hodně práce, ale stálo to za to," říká Karel Jílek, pilot formule a jeden z tvůrců. "Vozidlo bylo postaveno podle předpisů pro pohár Národní formule 1400, což je jediná formulová třída, která se v Česku jezdí," popisuje Jiří Král. odpovídá ale také předpisům FIA pro formulové vozy do obsahu 1 600 cm3 a s použitím připravovaného kompozitového šasi až do obsahu 2 000 cm3. Má výkon 140 koní a maximálně uhání kolem 240 km/h.

"Řídí se obtížně, protože se v ní vlastně leží," říká Karel Jílek, který oslavil sedmdesáté (!) narozeniny. "Momentálně nám špatně vypíná spojka. Ještě si nesedla nová lamela a vypíná tak napůl, ale to jsou detaily," říká s úsměvem.

Tvůrci podle svých slov při stavbě prakticky zúročili všechny poznatky o aerodynamice závodních aut posbírané za posledních 10-15 let. "Myslím, že jsme předběhli dobu, protože žádné auto na světě nemá tuto konstrukci průtočného pontonu, kde vzduch proudí okolo křídel na trupu. Křídla vytváří přítlak a zároveň zakrývají všechny aerodynamicky brzdící prvky, jako třeba nápravy," vysvětluje Karel Jílek. "Jsou tam i další detaily, které se dodnes neobjevily ani na vozech nejvyšších mezinárodních tříd."

Unikátní je hlavně řešení uspořádání přítlačných ploch, které fungují mimo jiné i jako důležitý prvek pasivní bezpečnosti. Mají předejít nejnebezpečnějším nehodám ("zahákování" kol). Bohemii poznáte na první pohled díky aerodynamickým pontonům před i za koly.

Formule pro každého
"Byl kladen velký důraz na požadavky jeho budoucích uživatelů, tedy únosné pořizovací i provozní náklady a snadný servis," vysvětluje Král.

Tvůrci dbali na jednoduchost konstrukce. Základem je prostorový rám z ocelových tenkostěnných trubek. Při stavbě se používaly běžné materiály a množství sériových dílů, které umožnily udržet cenu stavebnice monopostu bez motoru a převodovky těsně pod hranicí půl milionu korun.

"Při konstrukci podvozku i karoserie jsme zohlednili i náklady spojené s případnými opravami po nehodách a jejich časovou náročnost," vysvětlují tvůrci. Stejně je řešena i údržba, lehkost přístupu k jednotlivým částem vozu a samozřejmě i snadnost přestavby pro použití v jiných kategoriích.

"Nejvíce exponované díly jsou vyrobeny tak, aby jejich cena byla co nejnižší a výměna nevyžadovala zásahy do ostatních částí monopostu," popisují konstruktéři. V případě nárazu se počítá s řízenou deformací tak, aby nedošlo k poškození hodnotnějších částí vozu, ke kterým jsou připevněny. Příkladem může být rameno závěsu kola, které se v případě nárazu deformuje mnohem menší silou, než jaká je potřeba k poškození těhlice či jeho uložení v rámu. Obdobně je tomu třeba i v případě pontonů kol.

"Použili jsme pro tuto kategorii relativně velký rozvor (2 678 mm), který má zajistit lepší vnímání vozu ze strany jezdce a koresponduje se školním charakterem," vysvětluje Jiří Král. "Také více odpovídá požadavkům na čistotu průjezdu zatáček, což lépe vyhovuje stylu jízdy s relativně málo výkonnými motory."

"Větší délka také dává dostatek prostoru pro instalaci motorů až do obsahu 2 000 ccm, tedy výkony asi 170 kW. Pro verze s motory od 1 600 do dvou litrů připravujeme kompozitový rám (monokok)," říká Král.

Střední část vozu s kokpitem a motorovým prostorem je velmi úzká, což v kombinaci s relativně malým rozchodem (1 420 mm) minimalizuje čelní průřez, a tedy i aerodynamický odpor.

"Naše dílna má výhodnou polohu u bývalého vojenského letiště v Líních u Plzně, vyhovujícího požadavkům na jízdní zkoušky a testování," říká Král. Vůz chtějí nasadit už do prvního závodu Národní formule 1400, vypsaného v rámci mistrovství České republiky, který se jede 16. května v Mostě.

Časem přibude ještě druhý monopost, který utvoří základ závodního týmu. "Druhou formuli během sezony nabídneme nadějnému jezdci z motokárového seriálu ROK," říká Jiří Král.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.