Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automatická myčka aut slaví jubileum, na začátku byly piliny s vodou

aktualizováno 
V srpnu roku 1962 obdrželi dva němečtí podnikatelé z Augsburgu Gebhard Weigele a Johann Sulzberger patent pro první automatizovaný systém na mytí aut. Technologie se padesát let příliš nezměnila, někteří řidiči ale myčkám stále nevěří.

Automyčka | foto: MF DNES

Konstrukci tvořily dva kartáče, které kroužily kolem statického vozidla. O dva rok později už vyvinuli uzavřenou myčku, v které fungoval i systém placení s pomocí mincí, takže zákazníci nemuseli opouštět své vozidlo. Firma těchto dvou mužů, Wesumat Waschanlagen, se pak stala jedním z globálních lídrů v oblasti umývání vozidel. V roce 2000 se spojila s další společností a pod názvem Wastec AG existuje dodnes a má 1 600 zaměstnanců.

"Měli jsme architektonické studio a naše auta byla díky pojíždění po stavbách neustále špinavá," vzpomíná 81letý zakladatel Weigele. "Rozhodli jsme se proto vyvinout umývací zařízení, které by mohlo být umístěné v čisticí hale čerpacích stanic.

Ve snaze po dosažení co největšího čisticího účinku experimentovali podnikatelé s mixem vody a pilin, později zkoušeli vodu s korkem. "Všechny tyto materiály se ale malými škvírami dostaly do aut a pak nešly odstranit," vzpomíná Weigele. Ke konci výzkumu zvítězil systém, který se používá dodnes, tedy kartáče a voda s mycím prostředkem.

Automyčka

V současné době je například v celém Německu kolem 1 400 automatických myček, většina řidičů je v průměru využívá osmkrát do roka. Každý rok se v tomto odvětví protočí 1,3 miliardy eur (32,5 miliard korun). V Čechách je jich odhadem kolem 700, z toho 600 myček je součástí čerpacích stanic. Používají se dva druhy: takzvané portálové, kdy portál s kartáči jede kolem stojícího vozu, a "mycí ulice", kdy pro změnu stojí kartáče a auto je na pásu taženo kolem nich.

Klasickým automatickým mycím linkám nicméně někteří řidiči nevěří a po předchozích špatných zkušenostech jako je například poškrábaný lak, uražené zpětné zrcátko nebo odpadlá SPZ se spokojí s občasným umytím od deště, nebo na svůj vůz vyrazí s houbičkou a kýblem.

Velké oblibě se u tuzemských řidičů těší i ruční myčky, kde si řidič může auto omýt sám s pomocí tlakového proudu vody. Mincovní automaty spustí provoz na určitý časový úsek, během kterého je na výběr oplach čistou vodou nebo společně s mycím prostředkem. Mytí není úplně dokonalé a chybí při něm finální úprava voskem, někteří řidiči ale právě tento způsob považují za nejoptimálnější řešení.

Ruční myčka vozidel na pražském Smíchově

V Česku se ale pomalu prosazuje i další způsob, a sice bezkontaktní umývání. "V tomto případě všechno mytí obstarávají vysokotlaké trysky, u posledních modelů i rotující a pulzující, které skutečně účinně odstraní běžnou špínu. Voda se navíc dostane všude. Navíc do nich mohou i offroady," vysvětluje Tomáš Mikšovský, odborník na mycí techniku, který pracuje jako nezávislý konzultant pro čerpací stanice. Ceny se přitom pohybují jako u běžných myček. Návštěvy však musí být pravidelné, na zašlou špínu bezkontaktní myčka nestačí.

Pravidelné umývání vozidla by ale zodpovědný řidič neměl podceňovat v žádném případě. Nejde totiž jenom o to, aby váš vůz dobře vypadal. Když se špína usazuje na vozidle, začne do sebe natahovat vodu, v zimě dokonce i se solí.

Na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, pak ve špíně vzniká elektrolytická reakce – koroze. Podle odborníků by vozidlo měli častěji umývat řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína. Zvlášť pak v oblastech s průmyslovou výrobou.

Věříte automyčkám?

Letos slaví automatická myčka aut půlstoletí.

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. září 2012. Anketa je uzavřena.

ANO 779
NE 271




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.