Konstrukci tvořily dva kartáče, které kroužily kolem statického vozidla. O dva rok později už vyvinuli uzavřenou myčku, v které fungoval i systém placení s pomocí mincí, takže zákazníci nemuseli opouštět své vozidlo. Firma těchto dvou mužů, Wesumat Waschanlagen, se pak stala jedním z globálních lídrů v oblasti umývání vozidel. V roce 2000 se spojila s další společností a pod názvem Wastec AG existuje dodnes a má 1 600 zaměstnanců.
"Měli jsme architektonické studio a naše auta byla díky pojíždění po stavbách neustále špinavá," vzpomíná 81letý zakladatel Weigele. "Rozhodli jsme se proto vyvinout umývací zařízení, které by mohlo být umístěné v čisticí hale čerpacích stanic.
Ve snaze po dosažení co největšího čisticího účinku experimentovali podnikatelé s mixem vody a pilin, později zkoušeli vodu s korkem. "Všechny tyto materiály se ale malými škvírami dostaly do aut a pak nešly odstranit," vzpomíná Weigele. Ke konci výzkumu zvítězil systém, který se používá dodnes, tedy kartáče a voda s mycím prostředkem.
V současné době je například v celém Německu kolem 1 400 automatických myček, většina řidičů je v průměru využívá osmkrát do roka. Každý rok se v tomto odvětví protočí 1,3 miliardy eur (32,5 miliard korun). V Čechách je jich odhadem kolem 700, z toho 600 myček je součástí čerpacích stanic. Používají se dva druhy: takzvané portálové, kdy portál s kartáči jede kolem stojícího vozu, a "mycí ulice", kdy pro změnu stojí kartáče a auto je na pásu taženo kolem nich.
Klasickým automatickým mycím linkám nicméně někteří řidiči nevěří a po předchozích špatných zkušenostech jako je například poškrábaný lak, uražené zpětné zrcátko nebo odpadlá SPZ se spokojí s občasným umytím od deště, nebo na svůj vůz vyrazí s houbičkou a kýblem.
Velké oblibě se u tuzemských řidičů těší i ruční myčky, kde si řidič může auto omýt sám s pomocí tlakového proudu vody. Mincovní automaty spustí provoz na určitý časový úsek, během kterého je na výběr oplach čistou vodou nebo společně s mycím prostředkem. Mytí není úplně dokonalé a chybí při něm finální úprava voskem, někteří řidiči ale právě tento způsob považují za nejoptimálnější řešení.
V Česku se ale pomalu prosazuje i další způsob, a sice bezkontaktní umývání. "V tomto případě všechno mytí obstarávají vysokotlaké trysky, u posledních modelů i rotující a pulzující, které skutečně účinně odstraní běžnou špínu. Voda se navíc dostane všude. Navíc do nich mohou i offroady," vysvětluje Tomáš Mikšovský, odborník na mycí techniku, který pracuje jako nezávislý konzultant pro čerpací stanice. Ceny se přitom pohybují jako u běžných myček. Návštěvy však musí být pravidelné, na zašlou špínu bezkontaktní myčka nestačí.
Pravidelné umývání vozidla by ale zodpovědný řidič neměl podceňovat v žádném případě. Nejde totiž jenom o to, aby váš vůz dobře vypadal. Když se špína usazuje na vozidle, začne do sebe natahovat vodu, v zimě dokonce i se solí.
Na choulostivých místech, jako jsou třeba podběhy, podvozek, ale i blatníky, pak ve špíně vzniká elektrolytická reakce – koroze. Podle odborníků by vozidlo měli častěji umývat řidiči z velkoměst, kde je velmi odolná mastná špína. Zvlášť pak v oblastech s průmyslovou výrobou.