Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mytí vozu v zimě má svá specifika

  15:10aktualizováno  15:10
Zimní období je nejenom dobou krásně bíle zasněžené krajiny, ale i časem špíny. Jak umývat automobil právě v nejchladnějším ročním období, které zásady při návštěvě myčky během třeskutých mrazů dodržovat? Máte-li nový či již rzí poznamenaný vůz a chcete jezdit v čistém autě, kterému nehrozí pokuty od Policie, přečtěte si několik rad v našem článku.

V zimě se řidičům často svůj vůz mýt nechce. Vždyť se znovu hned zašpiní, říká si většina z nás. Navíc jen málokomu se chce běhat okolo auta za tuhých mrazů a například vysávat či leštit skla. Proto je vhodné vždy své auto na zimu připravit, vyčistit místa, na které pak po několik mrazivých měsíců zapomeneme.

Čistota znamená bezpečí, vyžadují ji i policisté

Auto by však mělo i v zimě myčku několikrát navštívit. Důvodem je nejenom agresivní sůl, která především starším karosériím může nečekaně uškodit, ale především bezpečnost spojená s viditelností vozu. Dny jsou krátké a tmavé, proto špínou zašedlý vůz mnohem snadněji splyne s okolím, i když má řidič zapnutá světla.

Navíc při břečce na silnici se velice rychle špiní i státní poznávací značka vozu (nově registrační značka), což by se mohlo stát zdrojem konfliktu mezi řidičem a policistou. V případě, že narazíte na nechápavého strážce zákona, můžete za nečitelnou značku zaplatit až 1000 korun. Ti, kteří by chtěli záměrně zašpiněné označení auta zneužívat k přestupkům, však mají smůlu. Moderní přístroje, jimiž Policie ČR v současnosti disponuje, dokáží rozluštit i tu nejzaneřáděnější espézetku.

Hádkám s Policíí předejdete, když při obzvláště velkých plýskanicích otřete občas značku hadrem, který máte buď v garáži či ještě lépe v zavazadlovém prostoru.

Před mytím automobilu v mycí lince je zejména v zimě vhodné vyčistit vstupní práh, který se sice skrývá pod dveřmi, ale často bývá také silně znečištěn. Špína se sem dostává štěrbinou pod dveřmi, kam se ale kartáče myčky nedostanou. Místo se pouze rozmočí a po výjezdu z myčky zanechává špinavé stopy na "prazích", jak voda postupně vytéká.

Sníh, mráz nebo zaschlé bahno. Smí auto myčky?

Máme se obávat mytí auta při velkých mrazech? Ano i ne. V případě, že použijete temperovanou mycí linku a vyberete si program se sušením, neměli by jste se u nových vozů setkat s komplikacemi. Přesto je vhodné odstranit z povrchu několikacentimetrovou vrstvu sněhu, která by se nemusela při silnější "čepici" dostatečně rychle rozmrazit. Ta se při běžném předmytí pouze namočí, sníh ztěžkne a kartáče jej jen kopírují, ale nesmetou. Tato situace často nenastává v myčkách, které mají tzv. vysokotlaké mytí i na vodorovné liště. To ale před vjezdem do myčky těžko rozpoznáte.

Zřídka se lze ale i setkat s odrazující zkušeností, kdy namrzlé kartáče bouchají do suché karoserie. Majitel auta pak obvykle jen nezkušeně přihlíží. Po letech má však důvod hloubat, proč je jeho stejně starý vůz podstatně rezavější, než ten věčně špinavý sousedův.

V případě velkého znečištění auta (například vrstvou bahna) doporučujeme před vjezdem do myčky tato místa namočit a část nánosu odstranit. Silná vrstva špíny se totiž v mycí lince nestačí vždy promočit a kartáč pak může drobnými kamínky poškrábat lak. Při méně intenzivním zašpinění stačí použít nějakou formu předmytí či aktivní pěnu.

Jak na stará auta...

Starší vozy jsou také náchylnější k přimrzání dveří. Mytí vozu při mínusových teplotách je pak přímo výzvou k tomu, aby některé dveře zamrzly a nešly později otevřít. Tomuto se dá částečně zamezit volbou programu se sušením či nastříkáním styčných ploch dveří a karosérie silikonovým olejem a podobnými přípravky. Nemrznoucí směsí by měl být ošetřen i zámek.

U staršího, mnohdy rzí velmi poznamenaného auta, musí majitel volit, zda odstranit zákeřnou sůl a nechat si nešetrnými kartáči narušit ještě "držící" plechy, nebo auto raději nemýt. Rozumným kompromisem se zdá být například vynechání vysokotlakého programu mytí, běžný mycí proces ublíží již méně. U starých vozů či dokonce veteránů doporučujeme také ruční mytí, ale pouze na specializovaných místech.

Vosk pro auto za odměnu

Pokud chcete do svého vozidla investovat, můžete zvolit program s voskem, čímž auto okamžitě získá lesk i potřebnou ochranu, neboť konzervanty (vosky) na karoserii i na podvozky obsahují inhibitory koroze. V mycích programech se objevují pod názvem vosky, horké vosky, konzervační vosky atp.

Naopak v programech, kde je jen sušení, sice na auto teče jakýsi přípravek, ale nenechte se zmýlit - nejde o vosk, ale jen o substanci, která napomáhá sušení tím, že slévá vodu do větších ploch a kapek, aby jí dokázal následně proud vzduchu z ofuků co nejrychleji odstranit. V souvislosti s voskováním je dobré si uvědomit, že žádný z přípravků z myčky nemá stejnou účinnost jako vosky či pasty používané při ručnímu ošetření laků.

Sůl ničí v interiéru především textilie

Čistota by se měla dodržovat i uvnitř vozu. V době plýskanic se na koberečky nanáší sníh se solí, která zanechává na podlaze a dalších textilních částech fleky, přičemž někdy poškodí dokonce i plastové součásti. Musíme si také uvědomit, že mokro v kabině po roztátem sněhu se tak lehce jako v létě nevypaří, spíše po odstavení vozu znovu zmrzá a celou zimu se pak vlhkosti nezbavíme.

Jestliže patříte mezi spořivce, nebo auto během zimy používáte málo, pak nechte svůj automobil řádně umít alespoň na konci jara. I moderní karosérie se totiž se solí zrovna nesnáší, obzvláště pokud by pobývala na autě třeba až do další zimy.

Na závěr bychom chtěli upozornit ty "odvážlivce", kteří myjí své plechové miláčky po lesích či u vodních ploch, aby se těchto praktik pro příště vyvarovali. Vždyť jediné ekologické umytí vozu je možné ve specializovaném zařízení mycí linky!

Autor:




Nejčtenější

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

crashtest
VIDEO: Unikátní crashtest rozbil Porsche 911 na cimprcampr

Oranžové porsche se rozjede v laboratoři proti deformovatelné překážce - inženýři německého autoklubu ADAC pracují na dalším ze svých crashtestů. Světla svítí,...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

BMW Řada 5 52d 2013 ·...
BMW Řada 5 52d 2013 ·...

r.v. 2013, naj. 78 656 km, diesel
680 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.