Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýtná brána rychlost neměří

aktualizováno 
Co je to ta krabička s kamerou? ptáte se, když projíždíte pod mýtnou branou na dálnici. Ještě víc řidiče vystraší zjištění, že se toto záhadné zařízení po branách občas stěhuje.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

Vypadá sice jako postrach rychlých řidičů, radar, ale rychlost neměří. Je to mobilní zařízení, které kontroluje, zda kamiony platí mýtné.

"Nedávno jsem jel pracovně jako spolujezdec po D1 od Brna a mezi sjezdy na Velké Meziříčí jsem si všiml zajímavé věci na jedné z mýtných bran, přibylo tam nějaké zařízení, které se tváří jako radar," popsal svůj objev čtenář iDNES.cz.

"Je po každé straně z boku nad jízdním pruhem a přímo nad středem vozovky. Připomíná mi to radar s infračerveným osvětlením pro focení v noci."

Zařízení kontroluje platbu
Komplikovaně vypadající zařízení má ale jiný úkol než odhalovat příliš rychlé řidiče, loví totiž neplatiče mýtného.

"Je to standardní zařízení takzvaného enforcementu, tedy kontroly," vysvětlil David Šimoník, mediální zástupce firmy Kapsch, provozovatele mýtného systému.

"Tato zařízení se používají pro dodatečnou kontrolu placení elekronického mýtného a dále pro průběžné měření účinnosti elektronického mýtného systému."

"Zdá se mi, že se dokonce mění místa, na kterých jsou tato zařízení instalována," všímá si čtenář iDNES.cz. Šimoník mu dává za pravdu: "Lze je přemísťovat z jedné brány na druhou." Je to proto, aby se řidiči aut podléhajících zpoplatnění nenaučili tyto kontrolní brány objíždět.

Kontroluje se natřikrát
"Kontrola zaplacení mýtného je trojstupňová. Základem jsou stacionární kontrolní brány, které tvoří zhruba pětinu ze všech bran," vysvětlil zástupce Kapsche.

Na to navazuje tzv. přenosný enforcement, což je dalších deset kontrolních zařízení, která jsou pravidelně přemísťována na standardní mýtné brány. "Využívá se momentu překvapení," dodal Šimoník.

"Třetím pilířem kontroly jsou pak mobilní hlídky celníků, které provádí odchyt neplatičů přímo v terénu, nebo si stahují data o neplatičích z kontrolních bran."

Poslední kontrolní funkcí mýtného systému je, že sám vyhodnocuje pohyb palubních jednotek po zpoplatněné síti.

Systém zpětně upozorňuje, pokud se některé kamiony v síti chovají nestandardně, například pokud řidič zakrývá svou palubní jednotku a zase odkrývá.

Standardní mýtná brána

Standardní brána, na které jsou jen sběrače
pro zpoplatnění kamionů.

Kontrolní mýtná brána, enforcement

Brána pro kontrolu zaplacení mýta (enforcement).

Autor:




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.