Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýtné brány budou měřit rychlost

  10:05aktualizováno  10:05
Policie se rozhodla pro další krok, jak zabránit řidičům v příliš rychlé jízdě po dálnicích. Od příštího roku chce na desítky mýtných bran instalovat radary s kamerami. Podle firmy Kapsch, která elektronické mýtné v Česku provozuje, to není problém.
Nová zařízení na mýtných branách by měla měřit rychlost, kontrolovat kradené vozy nebo ukazovat aktuální informace o dopravě.

Nová zařízení na mýtných branách by měla měřit rychlost, kontrolovat kradené vozy nebo ukazovat aktuální informace o dopravě. | foto: Martin StolařMF DNES

Bran, které vybírají mýto od kamionů a autobusů, je na českých dálnicích 172.

Nové radary by neměřily rychlost auta v okamžiku, kdy projíždí kolem. Zjišťovaly by průměrnou rychlost mezi dvěma branami.

Pokud by řidič nechtěl přijít o body a peníze, musel by předepsanou rychlost dodržovat stále, nejenom na pár stech metrech. Plán počítá s instalací desítek radarů.

Ministerstvo dopravy, které má mýtné brány na starosti, je plánu policistů nakloněno. Čeká se na to, zda stát najde na projekt peníze.

Možnosti využití bran nejen k placení mýtného už zkoumal šéf dopravní policie Zdeněk Bambas na ministerstvu dopravy. "První předběžná jednání proběhla asi před měsícem a půl,“ potvrdil náměstek ministra dopravy Jiří Hodač.

Radary by byly vybaveny kamerami a dokázaly by více než jen měřit rychlost. "Mohly by pomoci i při hledání kradených aut,“ tvrdí policejní rada Rostislav Plachý.

Kamera nainstalovaná u radaru totiž dokáže rozeznat registrační značku automobilu a odeslat ji k porovnání do počítače s databází kradených vozů.

Využití systému i pro další účely požadovalo ministerstvo dopravy už v zadávací dokumentaci. Kapsch, který v Česku mýto provozuje, s přidáním dalších funkcí do budoucna počítá.

"V Rakousku jsme například vyvinuli systém včasného varování před auty, která jedou na dálnici v protisměru,“ uvedl šéf českého Kapsche Karel Feix.

Přestože Kapsch tvrdí, že by mu přidání dalších funkcí na mýtné brány zabralo maximálně několik měsíců, letos se řidiči novinek ještě nedočkají.

"Určitě nic nebudeme instalovat během zkušebního provozu, který bude probíhat celý rok,“ tvrdí Hodač.

Policie i ministerstvo počítají s tím, že se s měřením rychlosti začne pravděpodobně v příštím roce.

Kamery na branách by umožňovaly tzv. úsekové měření. Jeho princip je jednoduchý: Dvě kamery - na začátku a na konci měřeného úseku - zaznamenávají veškerý provoz a následně k sobě přiřadí záběry stejného vozidla na vjezdu a výjezdu z kontrolovaného úseku spolu s přesným časem, kdy sledovaným místem projíždělo.

Na základě těchto údajů pak systém spočítá průměrnou rychlost a vyhodnotí, zda řidič překročil povolenou rychlost. Bez ohledu na to, zda mezitím změnil jízdní pruh. Tento systém už využívá například pražská policie.

"Úsekově měříme rychlost na šestnácti místech,“ uvedla mluvčí městské policie Vilma Častová.

Podle proděkana dopravní fakulty ČVUT Petra Moose je využití tzv. dopravní telematiky do budoucna nezbytností: "Informační systémy přispívají k větší bezpečnosti, navzdory stálému nárůstu dopravy se díky nim nezvedá nehodovost.“

Dodatečné vylepšení mýtných bran by mělo podle něj stát nanejvýš stovky milionů korun - desetinu ceny celého mýta.

Stále dokonalejší sledovací systémy ale mají i odpůrce. Ti tvrdí, že například kamery na mýtných branách jsou příliš velkým zásahem do soukromí.

"Zaznamenávají fotografii vašeho obličeje, pořizují časovou mapu vašeho pohybu. Jsou umístěny tak, abyste se jim nevyhnuli prostým objetím na exitu,“ tvrdí šéfredaktor serveru Autotrend Robert Vašíček.

Podle ředitele Úřadu na ochranu osobních údajů Igora Němce by záleželo na tom, co všechno by systém zpracovával. "Pokud i podobu řidiče, musely by být splněny podmínky zákona na ochranu osobních údajů. A to by v tomto případě mohl být problém,“ uvedl Němec.

Co mohou umět mýtné brány po úpravě
- měřit rychlost vozidel v určitém úseku mezi několika branami
- informovat o aktuální dopravní situaci nebo o volných parkovacích místech
- rozpoznat, zda projíždějící vozidlo není kradené
- kontrolovat, zda osobní vozidla mají dálniční známku
- zavěšené kamery mohou hlídat bezpečnost provozu (jako se to děje například v tunelech)





Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Opel Insignia 2.0 CDTi EDITION
Opel Insignia 2.0 CDTi EDITION

r.v. 2014, naj. 89 679 km, diesel
288 890 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.