Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mýtné umravňuje řidiče: naučí je vyhýbat se dopravním špičkám a šetřit

aktualizováno 
Propracovaný systém mýtného dovede přinutit řidiče ke změně chování, zjistila společnost NXP s počítačovým gigantem IBM. Firmy společně prováděly studii fungování mýtného v nizozemském Eindhovenu. Řidiči si pak každou cestu lépe rozmyslí.

Test mýtného v Eindhovenu | foto: NXP

Mýtné pro osobní auta je v Česku aktuálním tématem. Elektronické viněty namísto dálničních známek budou platit od příštího roku a tím se také reálně přiblížilo zpoplatnění jízdy po dálnicích podle počtu ujetých kilometrů i pro osobní vozidla. S jeho zavedením se počítá od roku 2014. A zpoplatnění vjezdu do centra Prahy je také jen otázkou času. Dočkáme se jej pravděpodobně do pěti let.

Se zavedením mýtného si řada řidičů dvakrát rozmyslí, kdy a na jakou trasu vyrazí. Potvrdila to studie firem NXP a IBM, které půl roku testovaly své pokročilé mýtné řešení v nizozemském Eindhovenu. Testy ukázaly, že správně nastavený mýtný systém dovede chování řidičů výrazně změnit a tím rovnoměrně rozprostře dopravní zatížení.

Během studie změnilo své chování až 70 % řidičů. Ti se vyhýbali dopravním špičkám, kdy byly poplatky za průjezd městem výrazně vyšší než v časech klidného provozu. Systém také počítá s inteligentním zpoplatněním tras a mýtné vypočítává nejen v závislosti na intenzitě provozu, ale také na použitém automobilu. Řidiči ve vozech s nižším dopadem na životní prostředí tak zaplatili za mýtné méně než řidiči v neekologických vozech.

Mýtné také ukázalo, že nemusí být pro řidiče tak drahé, jak se na první pohled zdá. Firmy sice neuvedly, jaké částky řidiči během testu platili, ale vzhledem k plynulejší dopravě uspořili významné množství paliva. Z tohoto pohledu zaznamenali řidiči, kteří své chování změnili, pokles nákladů na ujetý kilometr v průměru o 16 %.

Podle IBM a NXP tak byly testy velmi úspěšné a ukázaly, že se systém inteligentního mýtného dá aplikovat v masivním měřítku, třeba i na celonárodní úrovni. Během testů v Eindhovenu došlo k 58procentnímu snížení dopravních zácp a o 15 % poklesl počet celkově ujetých kilometrů. Emise CO2 klesly o 10 % a využívanost MHD stoupla o 6 %.

Nizozemsko plánuje zavádět rozsáhlý systém mýtného od roku 2012. Nejprve pro nákladní vozy a dodávky, od roku 2013 i pro osobní auta. Celonárodně má nový systém fungovat od roku 2016. Eindhovenská studie také ukázala, že zhruba polovička domácností s novým mýtným systémem oproti stávajícímu stavu ušetří. Nizozemsko totiž změní dosavadní daňovou politiku v oblasti dopravy a mýtné se stane její integrální součástí.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.