Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Německé dálniční známky pro cizince budou i týdenní a měsíční

  12:15aktualizováno  12:15
V rámci chystaného zpoplatnění německých dálnic pro osobní auta budou k dispozici vedle celoročních asi i týdenní a měsíční známky. Předpokládá to německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Kromě toho chce zavést slevu pro auta s menším objemem motoru a také pro ekologicky vstřícné vozy.
Německo ročně vyinkasuje na silniční dani od motoristů 53 miliard eur. Do silnic však z této částky investuje jen 19 miliard.

Německo ročně vyinkasuje na silniční dani od motoristů 53 miliard eur. Do silnic však z této částky investuje jen 19 miliard. | foto: GTÜ

Možnost zaplatit mýtné i na kratší dobu než jeden rok, požaduje Evropská unie. Chce zabránit tomu, aby byli zahraniční řidiči znevýhodňováni.

Zavedení mýtného si za prioritu stanovili bavorští křesťanští socialisté (CSU), kteří chtějí, aby na německé autostrády přispívali i řidiči ze zahraničí. Mýto se však nemá nijak dotknout majitelů aut registrovaných v Německu, což bude podle kritiků odporovat unijnímu právu, které diskriminaci na základě cizí státní příslušnosti zakazuje.

Ministr Dobrindt předpokládá, že roční dálniční známka by v Německu mohla stát zhruba 100 eur (2 750 korun) a že německým řidičům by se kompenzovala snížením například daně z osobního vozidla.

Ale to asi bude v mnoha případech komplikované, protože mnozí řidiči nových moderních vozů platí na daň nižší než zmíněných 100 eur. Například daň za vůz Volkswagen Polo v nejnižší motorové variantě stojí podle deníku Der Spiegel asi 60 eur. Tento problém by tak Dobrindt mohl vyřešit zamýšleným plánem, který kombinuje snížení daně z motorového vozidla a slevu na mýtném.

Otázkou jsou také elektromobily, jejichž vlastníci v současné době daň za auto neplatí. Plánuje se, že taková auta by byla zcela osvobozena i od dálničních poplatků.

Příslušný zákon chce Dobrindt předložit už letos. Z CSU se nicméně ozývají hlasy, že kvůli právním i praktickým problémům začnou řidiči osobních aut na německých dálnicích platit nejdříve v roce 2016.

Proti mýtnému je autoklub a Zelení

Odpor proti plánovanému zpoplatnění německých dálnic spojil největší autoklub v Německu ADAC a ekologickou Stranu zelených. Podle jejich šéfů je mýtné protiprávní, neekologické, z dopravně-politického hlediska nesmyslné a navíc prý bude ztrátové.

Podle předsedy německých Zelených Cema Özdemira nelze dálniční poplatek jen pro cizince prosadit v souladu s právem. "Je protiprávní a neekologický, neboť bude všechny motoristy zatěžovat stejně, bez ohledu na to, kolik jejich vůz vypouští do ovzduší škodlivin", kritizoval Özdemir plánované mýto na serveru Spiegel Online. Místo něj prosazuje zavedení kamionového mýtného pro nákladní vozy už od 3,5 tuny a rozšíření povinnosti pro kamiony platit na všech silnicích první třídy, takzvaných Bundesstrassen. V současnosti v Německu platí mýtné kamiony od 12 tun, a to na všech dálnicích a části silnic prvních tříd.

Rozšíření kamionového mýtného podporuje i prezident ADAC Peter Meyer. Ten v rozhovoru pro deník Die Welt prohlásil, že jeho autoklub bude proti plánovanému zpoplatnění dálnic pro osobní auta cizinců dál bojovat. "Dopravně-politicky nemá smysl, ani nakonec nepřinese žádné peníze navíc," připomněl nedávno zveřejněnou studii pro ADAC, podle níž Německo na mýtném pro cizince nevybere dost, aby to pokrylo náklady na systém.

Podle Meyera by vláda měla lépe využívat prostředky, které už nyní od motoristů získává. "Němečtí řidiči teď platí každý rok 53 miliard eur (1,45 bilionu korun) na odvodech do státní pokladny, z nichž zpět do infrastruktury plyne jen 19 miliard (521 miliard korun). Tady musí nastoupit politici a prostředky, které jsou k dispozici, cíleně využívat také na silnice," apeloval na vládu.

V chystaném zavedení dálničního mýta pro cizince vidí jen skrytý způsob jak z motoristů vytáhnout další peníze. Za mnohem spravedlivější přitom považuje zvýšení daně z pohonných hmot. "Kdo hodně jezdí, ten by také hodně zaplatil," poznamenal Meyer.

Generální tajemník CSU Andreas Scheuer ovšem návrh ADACu na zvýšení daně z pohonných hmot odmítl jako "hluboce nespravedlivý, neboť by tím byli nejvíce zatíženi Němci přímo při tankování" a podpořilo by to jen "čerpací turismus" v pohraničí. "Mýtné pro cizince naopak přinese více peněz pro německé silnice, aniž by to silněji zatížilo domácí motoristy," obhajoval kontroverzní plán CSU.

Proti němu se už dříve ostře ohradily Nizozemsko a Rakousko. Nizozemská velvyslankyně Monique van Daalenová deníku Rheinische Post řekla, že věří, že Německo mýtné pro cizince nezavede bez předchozí konzultace se svými sousedy. Toto opatření podle ní může mít vážné důsledky pro německé sousedy, například v podobě přesunu dopravy do Nizozemska.

Autoři: ,




Nejčtenější

Výtvarník a konstruktér Vladimír Valenta startoval v roce 1967 s formulí...
Autofotka týdne: Výstaviště Brno oživuje zašlou tradici - závod formulí

Před padesáti lety se naposledy prohnaly brněnským výstavištěm formule československých závodníků. Tradiční městský závod, který žil ve stínu slavnějšího...  celý článek

Triumph Street Triple 765 RS
První jízda britského drsňáka: Triumph Street je nový od výfuku po ventilek

Jakkoli tradiční britský výrobce v posledních sezónách chrlil novinky jako na běžícím pásu, produktové řadě Street Triple se změny vždy vyhnuly. Snad v tom byl...  celý článek

Řidička v Jablonci nad Nisou odklízí sníh z okna automobilu (14. října 2009)
Vyrážíte na hory? Nechte zkontrolovat auto a prospat řidiče

Tisíce Čechů vyráží na hory do zahraničí po vlastní ose. Přinášíme pár tipů, jak se na cestu co nejlépe připravit, aby vás za hranicemi nic nezaskočilo....  celý článek

Volkswagen Tiguan GTE
Svět si zamiloval SUV. Prodej nových aut táhnou díky pohodlí i bezpečí

Každé čtvrté auto, které si loni koupili zákazníci v Evropě, bylo z kategorie SUV. Segment aut, ve kterém se ukrývají malá auta s pár plasty, navíc dodávající...  celý článek

Paolo Stanzani a Lamborghini Miura
Stvořitel automobilové sexbomby zemřel

Zemřel Paolo Stanzani, geniální inženýr, z jehož rýsovacího prkna pochází jedno z nejslavnějších aut všech dob, Lamborghini Miura. Bylo mu 81 let. Stál za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.