Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na baterie už umí jezdit i čtyřdveřový smart

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Německý výrobce mikroaut v Paříži představil novou, v pořadí už čtvrtou generaci městského elektromobilu s názvem Smart Electric Drive. Provoz s lokálně nulovými emisemi teď automobilka nabízí nejen u obou dvoumístných modelů ForTwo a ForTwo Cabrio, ale poprvé i pro čtyřmístnou verzi ForFour.

Elektromobil Smart ED | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Rodina vozů Smart třetí generace, postavená ve spolupráci s Renaultem, je pro zástavbu elektromotoru přímo dělaná. Všechny tři modely totiž sdílí stejnou platformu, umístění motoru i prostor pro jeho instalaci jsou tedy ve všech případech totožné. Shodné tudíž mohou být i komponenty systému Electric Drive, což usnadnilo nejen vlastní vývoj nové generace, ale i jednodušší a levnější výrobu.

Smart Electric Drive čtvrté generace (předchozí Smart zahrnoval dvě generace elektrického pohonu) si oproti předchůdci polepšil prakticky ve všech ohledech, konkrétně ve výkonu, v kroutícím momentu, maximální rychlosti, dojezdu i z hlediska rychlosti dobíjení baterií. Výkonem 81 koní (60 kW) se může měřit s verzemi se spalovacím motorem, kroutícím momentem 160 Nm výrazně překonává i nejsilnější, přeplňovanou motorizaci v nabídce.

Elektromobil Smart ED
Elektromobil Smart ED

Za pozornost stojí i dynamické parametry nových elektrosmartů. Dvoumístné kupé akceleruje z klidu na 100 km/h za 11,5 sekundy, kabriolet a čtyřmístné provedení jsou o 0,3, respektive 1,2 sekundy pomalejší. Všechny verze mají především s ohledem na výdrž baterií elektronicky omezenou rychlost na 130 km/h.

Synchronní elektromotor čerpá energii z Lithium-iontových článků, které jsou tradičně uloženy v podlaze pod předními sedadly. Baterie skládající se z 93 článků pracuje s napětím cca 320 voltů a má celkovou kapacitu 17,6 kW/h, což podle normovaného jízdního cyklu EU umožňuje ujet až 160 kilometrů.

Samozřejmostí je i systém rekuperace kinetické energie, jejíž stupeň zapojení je odvislý od zvoleného jízdního režimu. V běžném provozním módu je aktivní tzv. předvídavá rekuperace, která používá aktuální data z navigačního systému a stupeň rekuperace volí v reálném čase na základě dopravní situace. V režimu ECO, který je navržen pro maximálně hospodárný provoz, je omezena maximální rychlost, přizpůsobena charakteristika plynového pedálu a upřednostněn maximální stupeň rekuperace.

Důležitým faktorem pro provoz elektromobilu je i doba nabíjení. Nová palubní nabíječka mezigeneračně zkrátila čas potřebný na úplné nabití článků na polovinu, což v praxi znamená, že k nabití z 20 % na 100 % kapacity postačí pouze dvě a půl hodiny (v závislosti na trhu a místních podmínkách). Výrobce navíc slibuje, že od příštího roku bude v nabídce i špičková třífázová rychlonabíječka s výkonem 22 kW, se kterou bude plné dobití baterií otázkou necelých 45 minut (opět v závislosti na místních podmínkách).

Fotogalerie

Za pozornost stojí také moderní elektronická výbava. Prostřednictvím chytrého telefonu, tabletu nebo počítače s aplikací „Smart Control“ lze například sledovat a ovládat proces nabíjení a řadu dalších funkcí. Smart Electric Drive je například vybaven systémem, který umožňuje zchlazení nebo vyhřátí interiéru před jízdou, kdy je vůz napájen z elektrické sítě, čímž se ušetří energie v bateriích a prodlouží dojezd.

Standardní výbava modelů Smart ED je v porovnání s modely s konvenčním pohonem bohatší o přístroj s ukazatelem výkonu a stavu nabití baterií. V seznamu příplatkové výbavy nechybí prvky jako vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant, navigační a audiovizuální systém a nepřeberné množství individualizačních doplňků z programu Smart Brabus Tailor Made. Ceny zatím nebyly stanoveny.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.