Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na baterie už umí jezdit i čtyřdveřový smart

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Německý výrobce mikroaut v Paříži představil novou, v pořadí už čtvrtou generaci městského elektromobilu s názvem Smart Electric Drive. Provoz s lokálně nulovými emisemi teď automobilka nabízí nejen u obou dvoumístných modelů ForTwo a ForTwo Cabrio, ale poprvé i pro čtyřmístnou verzi ForFour.

Elektromobil Smart ED | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Rodina vozů Smart třetí generace, postavená ve spolupráci s Renaultem, je pro zástavbu elektromotoru přímo dělaná. Všechny tři modely totiž sdílí stejnou platformu, umístění motoru i prostor pro jeho instalaci jsou tedy ve všech případech totožné. Shodné tudíž mohou být i komponenty systému Electric Drive, což usnadnilo nejen vlastní vývoj nové generace, ale i jednodušší a levnější výrobu.

Smart Electric Drive čtvrté generace (předchozí Smart zahrnoval dvě generace elektrického pohonu) si oproti předchůdci polepšil prakticky ve všech ohledech, konkrétně ve výkonu, v kroutícím momentu, maximální rychlosti, dojezdu i z hlediska rychlosti dobíjení baterií. Výkonem 81 koní (60 kW) se může měřit s verzemi se spalovacím motorem, kroutícím momentem 160 Nm výrazně překonává i nejsilnější, přeplňovanou motorizaci v nabídce.

Elektromobil Smart ED
Elektromobil Smart ED

Za pozornost stojí i dynamické parametry nových elektrosmartů. Dvoumístné kupé akceleruje z klidu na 100 km/h za 11,5 sekundy, kabriolet a čtyřmístné provedení jsou o 0,3, respektive 1,2 sekundy pomalejší. Všechny verze mají především s ohledem na výdrž baterií elektronicky omezenou rychlost na 130 km/h.

Synchronní elektromotor čerpá energii z Lithium-iontových článků, které jsou tradičně uloženy v podlaze pod předními sedadly. Baterie skládající se z 93 článků pracuje s napětím cca 320 voltů a má celkovou kapacitu 17,6 kW/h, což podle normovaného jízdního cyklu EU umožňuje ujet až 160 kilometrů.

Samozřejmostí je i systém rekuperace kinetické energie, jejíž stupeň zapojení je odvislý od zvoleného jízdního režimu. V běžném provozním módu je aktivní tzv. předvídavá rekuperace, která používá aktuální data z navigačního systému a stupeň rekuperace volí v reálném čase na základě dopravní situace. V režimu ECO, který je navržen pro maximálně hospodárný provoz, je omezena maximální rychlost, přizpůsobena charakteristika plynového pedálu a upřednostněn maximální stupeň rekuperace.

Důležitým faktorem pro provoz elektromobilu je i doba nabíjení. Nová palubní nabíječka mezigeneračně zkrátila čas potřebný na úplné nabití článků na polovinu, což v praxi znamená, že k nabití z 20 % na 100 % kapacity postačí pouze dvě a půl hodiny (v závislosti na trhu a místních podmínkách). Výrobce navíc slibuje, že od příštího roku bude v nabídce i špičková třífázová rychlonabíječka s výkonem 22 kW, se kterou bude plné dobití baterií otázkou necelých 45 minut (opět v závislosti na místních podmínkách).

Fotogalerie

Za pozornost stojí také moderní elektronická výbava. Prostřednictvím chytrého telefonu, tabletu nebo počítače s aplikací „Smart Control“ lze například sledovat a ovládat proces nabíjení a řadu dalších funkcí. Smart Electric Drive je například vybaven systémem, který umožňuje zchlazení nebo vyhřátí interiéru před jízdou, kdy je vůz napájen z elektrické sítě, čímž se ušetří energie v bateriích a prodlouží dojezd.

Standardní výbava modelů Smart ED je v porovnání s modely s konvenčním pohonem bohatší o přístroj s ukazatelem výkonu a stavu nabití baterií. V seznamu příplatkové výbavy nechybí prvky jako vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant, navigační a audiovizuální systém a nepřeberné množství individualizačních doplňků z programu Smart Brabus Tailor Made. Ceny zatím nebyly stanoveny.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Jak na rallye připravit Škodu Fabia R5
VIDEO: Jak se chystá rallyový speciál. Vše rozhodne šotolina

O nadcházejícím víkendu vystartují rallyové speciály na trať slavné „Bohemky“. První etapa pátého podniku Mistrovství ČR začíná v sobotu 1. července ve 14...  celý článek

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Další z rubriky

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Interiér auta od Applu v představách designéra Matiase Papaliniho
Apple stále pracuje na autonomním řízení, sází také na sdílení aut

Šéf firmy Apple Tim Cook prozradil, že jeho firma pracuje na systémech autonomního řízení. „Je to klíčová technologie, matka všech typů umělé inteligence, ale...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 085 293 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.