Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na baterie už umí jezdit i čtyřdveřový smart

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Německý výrobce mikroaut v Paříži představil novou, v pořadí už čtvrtou generaci městského elektromobilu s názvem Smart Electric Drive. Provoz s lokálně nulovými emisemi teď automobilka nabízí nejen u obou dvoumístných modelů ForTwo a ForTwo Cabrio, ale poprvé i pro čtyřmístnou verzi ForFour.

Elektromobil Smart ED | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Rodina vozů Smart třetí generace, postavená ve spolupráci s Renaultem, je pro zástavbu elektromotoru přímo dělaná. Všechny tři modely totiž sdílí stejnou platformu, umístění motoru i prostor pro jeho instalaci jsou tedy ve všech případech totožné. Shodné tudíž mohou být i komponenty systému Electric Drive, což usnadnilo nejen vlastní vývoj nové generace, ale i jednodušší a levnější výrobu.

Smart Electric Drive čtvrté generace (předchozí Smart zahrnoval dvě generace elektrického pohonu) si oproti předchůdci polepšil prakticky ve všech ohledech, konkrétně ve výkonu, v kroutícím momentu, maximální rychlosti, dojezdu i z hlediska rychlosti dobíjení baterií. Výkonem 81 koní (60 kW) se může měřit s verzemi se spalovacím motorem, kroutícím momentem 160 Nm výrazně překonává i nejsilnější, přeplňovanou motorizaci v nabídce.

Elektromobil Smart ED
Elektromobil Smart ED

Za pozornost stojí i dynamické parametry nových elektrosmartů. Dvoumístné kupé akceleruje z klidu na 100 km/h za 11,5 sekundy, kabriolet a čtyřmístné provedení jsou o 0,3, respektive 1,2 sekundy pomalejší. Všechny verze mají především s ohledem na výdrž baterií elektronicky omezenou rychlost na 130 km/h.

Synchronní elektromotor čerpá energii z Lithium-iontových článků, které jsou tradičně uloženy v podlaze pod předními sedadly. Baterie skládající se z 93 článků pracuje s napětím cca 320 voltů a má celkovou kapacitu 17,6 kW/h, což podle normovaného jízdního cyklu EU umožňuje ujet až 160 kilometrů.

Samozřejmostí je i systém rekuperace kinetické energie, jejíž stupeň zapojení je odvislý od zvoleného jízdního režimu. V běžném provozním módu je aktivní tzv. předvídavá rekuperace, která používá aktuální data z navigačního systému a stupeň rekuperace volí v reálném čase na základě dopravní situace. V režimu ECO, který je navržen pro maximálně hospodárný provoz, je omezena maximální rychlost, přizpůsobena charakteristika plynového pedálu a upřednostněn maximální stupeň rekuperace.

Důležitým faktorem pro provoz elektromobilu je i doba nabíjení. Nová palubní nabíječka mezigeneračně zkrátila čas potřebný na úplné nabití článků na polovinu, což v praxi znamená, že k nabití z 20 % na 100 % kapacity postačí pouze dvě a půl hodiny (v závislosti na trhu a místních podmínkách). Výrobce navíc slibuje, že od příštího roku bude v nabídce i špičková třífázová rychlonabíječka s výkonem 22 kW, se kterou bude plné dobití baterií otázkou necelých 45 minut (opět v závislosti na místních podmínkách).

Fotogalerie

Za pozornost stojí také moderní elektronická výbava. Prostřednictvím chytrého telefonu, tabletu nebo počítače s aplikací „Smart Control“ lze například sledovat a ovládat proces nabíjení a řadu dalších funkcí. Smart Electric Drive je například vybaven systémem, který umožňuje zchlazení nebo vyhřátí interiéru před jízdou, kdy je vůz napájen z elektrické sítě, čímž se ušetří energie v bateriích a prodlouží dojezd.

Standardní výbava modelů Smart ED je v porovnání s modely s konvenčním pohonem bohatší o přístroj s ukazatelem výkonu a stavu nabití baterií. V seznamu příplatkové výbavy nechybí prvky jako vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant, navigační a audiovizuální systém a nepřeberné množství individualizačních doplňků z programu Smart Brabus Tailor Made. Ceny zatím nebyly stanoveny.





Nejčtenější

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Ferrari California T
Ferrari California T

r.v. 2015, naj. 14 065 km, benzín
5 289 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.