Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na baterie už umí jezdit i čtyřdveřový smart

aktualizováno 
Paříž (Od zpravodaje iDNES.cz) - Německý výrobce mikroaut v Paříži představil novou, v pořadí už čtvrtou generaci městského elektromobilu s názvem Smart Electric Drive. Provoz s lokálně nulovými emisemi teď automobilka nabízí nejen u obou dvoumístných modelů ForTwo a ForTwo Cabrio, ale poprvé i pro čtyřmístnou verzi ForFour.

Elektromobil Smart ED | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Rodina vozů Smart třetí generace, postavená ve spolupráci s Renaultem, je pro zástavbu elektromotoru přímo dělaná. Všechny tři modely totiž sdílí stejnou platformu, umístění motoru i prostor pro jeho instalaci jsou tedy ve všech případech totožné. Shodné tudíž mohou být i komponenty systému Electric Drive, což usnadnilo nejen vlastní vývoj nové generace, ale i jednodušší a levnější výrobu.

Smart Electric Drive čtvrté generace (předchozí Smart zahrnoval dvě generace elektrického pohonu) si oproti předchůdci polepšil prakticky ve všech ohledech, konkrétně ve výkonu, v kroutícím momentu, maximální rychlosti, dojezdu i z hlediska rychlosti dobíjení baterií. Výkonem 81 koní (60 kW) se může měřit s verzemi se spalovacím motorem, kroutícím momentem 160 Nm výrazně překonává i nejsilnější, přeplňovanou motorizaci v nabídce.

Elektromobil Smart ED
Elektromobil Smart ED

Za pozornost stojí i dynamické parametry nových elektrosmartů. Dvoumístné kupé akceleruje z klidu na 100 km/h za 11,5 sekundy, kabriolet a čtyřmístné provedení jsou o 0,3, respektive 1,2 sekundy pomalejší. Všechny verze mají především s ohledem na výdrž baterií elektronicky omezenou rychlost na 130 km/h.

Synchronní elektromotor čerpá energii z Lithium-iontových článků, které jsou tradičně uloženy v podlaze pod předními sedadly. Baterie skládající se z 93 článků pracuje s napětím cca 320 voltů a má celkovou kapacitu 17,6 kW/h, což podle normovaného jízdního cyklu EU umožňuje ujet až 160 kilometrů.

Samozřejmostí je i systém rekuperace kinetické energie, jejíž stupeň zapojení je odvislý od zvoleného jízdního režimu. V běžném provozním módu je aktivní tzv. předvídavá rekuperace, která používá aktuální data z navigačního systému a stupeň rekuperace volí v reálném čase na základě dopravní situace. V režimu ECO, který je navržen pro maximálně hospodárný provoz, je omezena maximální rychlost, přizpůsobena charakteristika plynového pedálu a upřednostněn maximální stupeň rekuperace.

Důležitým faktorem pro provoz elektromobilu je i doba nabíjení. Nová palubní nabíječka mezigeneračně zkrátila čas potřebný na úplné nabití článků na polovinu, což v praxi znamená, že k nabití z 20 % na 100 % kapacity postačí pouze dvě a půl hodiny (v závislosti na trhu a místních podmínkách). Výrobce navíc slibuje, že od příštího roku bude v nabídce i špičková třífázová rychlonabíječka s výkonem 22 kW, se kterou bude plné dobití baterií otázkou necelých 45 minut (opět v závislosti na místních podmínkách).

Fotogalerie

Za pozornost stojí také moderní elektronická výbava. Prostřednictvím chytrého telefonu, tabletu nebo počítače s aplikací „Smart Control“ lze například sledovat a ovládat proces nabíjení a řadu dalších funkcí. Smart Electric Drive je například vybaven systémem, který umožňuje zchlazení nebo vyhřátí interiéru před jízdou, kdy je vůz napájen z elektrické sítě, čímž se ušetří energie v bateriích a prodlouží dojezd.

Standardní výbava modelů Smart ED je v porovnání s modely s konvenčním pohonem bohatší o přístroj s ukazatelem výkonu a stavu nabití baterií. V seznamu příplatkové výbavy nechybí prvky jako vyhřívaná sedadla, vyhřívaný volant, navigační a audiovizuální systém a nepřeberné množství individualizačních doplňků z programu Smart Brabus Tailor Made. Ceny zatím nebyly stanoveny.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.