Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na BMW po stopách zrušené rallye

aktualizováno 
Nevadí mu kamení, písek ani prach. BMW F 650 GS je přesto určené především na cestování po silnici a nepříliš rozbitých polních cestách.

BMW F 650 GS | foto: Petr LemberkMF DNES


Velké napětí. To předcházelo premiéře nového BMW F 650 GS. Bude mít tohle enduro s dvouválcovým motorem vůbec nárok na své jméno? BMW totiž přesouvá jednoválcové stroje do třídy G a pod písmenem F přichází s novými dvouválci. Proč mluvím v množném čísle?

Protože na shodném základu postavili Němci hned dva modely, které se však paradoxně vyrábějí v Číně – BMW F 800 GS a se stejným motorem, avšak lehce odlišným podvozkem model F 650 GS. A právě na něm jsem absolvovala tři a půl tisíce kilometrů po cestách i necestách v Maďarsku a Rumunsku, kde jsem jezdila po doprovodných trasách Středoevropské rallye, která se jela jako náhrada za zrušenou legendární Rallye Dakar.

Příjemný podvozek
Na první pohled vypadá robustně, ale když si na něj sednete, zjistíte, jak je malé, lehké a snadno ovladatelné. Příjemně se na něm jede jak na dlouhých rovných úsecích po dálnici, tak na klikatých cestách v rumunských horách. Při vyšších rychlostech se do zatáček trochu vzpírá, takže s plynem musíte opatrně.

F 650 má litá kola (přední o velikosti 19 a zadní 17 palců) a sériově dodávané silniční pneumatiky, proto jsem se s ním nepouštěla do žádných extrémů, ale kamenité lesní cesty a travnaté meze jsem zvládla téměř bez problémů.

Říkám téměř, protože stejně jako v hustém městském provozu i v terénu potřebujete, aby motocykl výborně šlapal i v nízkých otáčkách. Jenže to BMW moc neumí. Je třeba si pohrávat se spojkovou páčkou, což vás po hodině přestane bavit, bolí vás z toho ruka.

Tohle a na můj vkus příliš tvrdé sedlo jsou snad jedinou bolestí jinak velmi vyvedeného stroje. Ve vyšších otáčkách má motor velmi příjemný chod bez zbytečných vibrací. Oceňuji také celkem slušný dojezd – přibližně 300 kilometrů. Palivová nádrž umístěná pod sedlem má objem 16 litrů a moje průměrná spotřeba byla 4,6 l/100 km, což se v podstatě shoduje s údaji výrobce.

Užitečné vychytávky
BMW F 650 GS má podle mého názoru perfektně vyřešenou "palubní desku", které dominují analogový ukazatel rychlosti a otáčkoměr. Úplně mě však dostal digitální displej, který ukazuje právě zařazený rychlostní stupeň, pro mě zcela nepostradatelné hodiny, ale také aktuální spotřebu paliva, stav nádrže, dojezdovou vzdálenost či teplotu okolního vzduchu.

V Rumunsku bylo místy jen 6 °C, a tak přišly na řadu velmi praktické rukojeti, jejichž stupeň vyhřívání můžete nastavit na 50 a na 100 procent. Při jízdě v tenkých rukavicích si však dejte na maximální výkon pozor – docela to pálí.

Ke slovu přišlo i ABS. Sice nejsem jeho velkou zastánkyní u motocyklu, ale na rumunských silnicích pokrytých vrstvou písku jsem je využívala poměrně dost. A když ho nepotřebujete, můžete ho snadno vypnout.

Na řídítkách je také dost místa pro držák s navigací. Specialitou značky BMW je atypické ovládání blikačů pravou a levou rukou, třetí tlačítko blikače vypíná – přiznávám, že mi tohle řešení příliš nesedí.

A za malou slabost považuji i umístění akumulátoru, ke kterému se bez použití nářadí nedostanete.

Vhodný i pro ženy
Unstoppable neboli nezastavitelný, tak jej nazývají výrobci. BMW F 650 GS je opravdu vydařený multifunkční stroj s ojedinělým designem. Jen by možná slušelo pár krytů navíc, které by schovaly až moc viditelné svazky drátů a hadic. Protože je lehký a relativně nízký, bude určitě vyhledáván ženami. K dostání je také s redukcí výkonu, a to pro majitele řidičských oprávnění s omezením.

BMW F 650 GS

motor

čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový dvouválec
převodovka šestistupňová
zdvihový objem 798 ccm
výkon 52 kW
objem nádrže 17 l
průměrná spotřeba 4,6 l
hmotnost 179 kg
cena 211 600 Kč

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Asi netřeba dalšího přesvědčování, že ani yamaha se v terénu neztratila.
Velký test: scramblery jsou dnešní hit do terénu i na frajeření

Který scrambler je nejlepší? Ten postavený v ateliéru, nebo ten koupený jako nový sériový model? Kromě otestování na běžných českých silnicích jsme naložili...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.