Pokud to jde, nevyjíždějte z projetých kolejí do rozbředlého sněhu, mohli byste lehce dostat auto do smyku.

Pokud to jde, nevyjíždějte z projetých kolejí do rozbředlého sněhu, mohli byste lehce dostat auto do smyku. | foto: Profimedia.cz

Na cestu na hory se připravte

  • 11
Známky jsou napsané, vysvědčení rozdaná a vy vyrážíte se školou povinnými ratolestmi na hory. Víte, co vás může na silnicích potkat a jak se s nástrahami zimy poprat?

popisek AUTOŠKOLA
JAK NA NAMRZLOU SILNICI  

Zimní pneumatiky na všech čtyřech kolech po celou zimu, když jsou teploty pod +6 stupni Celsia: tak tohle dnes ví snad každý řidič, který jezdí aspoň občas na hory.

Řetězy má také většina lyžařských cestovatelů v kufru spolu se skládací lopatou na odhazování sněhu, teplou dekou a termoskou s čajem; samozřejmostí je pak co nejvíce benzinu či nafty v nádrži - to kdyby narazili na kolonu.

Před mrazy je užitečné také nastříkat silikonovým sprejem (nebo natřít houbičkou) gumové těsnění dveří. Ty pak jdou hladce otevřít a nestane se vám, že byste gumu potrhali. Silikonové přípravky se dají pořídit už za 30 korun.

"Kdybyste to neudělali a přimrzlé dveře otevřít nešly, nesnažte se překonat odpor silou. Lepší je pobouchat pěstí na dveře, aby povolily," radí František Kliment ze servisu Auto Adámek.

Pozor na zamrzlá skla
Hlavní pomůckou pro čištění námrazy ze skel je dobrá škrabka. Vyhněte se těm kovovým, mohly by poškrábat sklo. Naopak ideální je škrabka se zatepleným nepromokavým rukávem, dobré jsou také kombinace se smetáčkem na sníh. Pokud necháváte auto v třeskutém mrazu venku přes noc, vyplatí se podložit stěrače kartonem. To zabrání jejich přimrznutí i námraze na skle.

"Pokud není moc tuhý mráz, doporučil bych z vlastní zkušenosti rozmrazovací sprej. Při silnějších mrazech však moc nefunguje. Při odstraňování ledu ze skla je třeba dávat pozor nejen na skla a stěrače, ale i na těsnění oken,“ radí servisní poradce Jan Kružberský z Renaultu Hlučín. Podle něj je ideální vyměnit na zimu gumičku stěračů.

"Gumička stojí jen 35 korun, originály jsou o něco dražší. K dostání jsou také s grafitovou úpravou, které mají tišší chod a delší životnost,“ říká.

Gumu u stěračů můžete poškodit velice snadno i tak, že pustíte stěrače v okamžiku, kdy jsou přimrzlé. V lepším případě si jenom poškodíte nebo utrhnete gumičku, v horším to odnese i motorek stěračů.

Teplá voda na sklo?
Pokud je teplota vzduchu kolem nuly, můžete se rychle zbavit námrazy politím skla teplou vodou. Určitě to nezkoušejte, jestliže bude pod nulou, voda by rychle namrzla. A co zahřívání skla ventilátorem či klimatizací?

Okenní ventilátor pusťte naplno, ale pokud se skla mlží, nechte na ně foukat studený vzduch. Jestliže pustíte topení naplno, půjde na sklo zpočátku jen vlažný vzduch, a mlžení se ještě zhorší. Horký vzduch má cenu pustit, až když se motor zahřeje.

"Existují i spreje a utěrky proti mlžení, kterými se sklo postříká a očistí. Přípravek ulpí v tenké vrstvě na okně a brání mlžení," popisuje František Kliment

Jak na led v zámku
Zamrzlý zámek je nepříjemnou komplikací, pokud nemáte auto s dálkovým centrálním zamykáním. A když selže i osvědčená cesta přes zámek kufru, je zle. Abyste tomu předešli, stačí včas promazat zámek silikonovým olejem.

Jestliže se už dobýváte do auta, pomůže rozmrazovač zámků většinou v podobě malé lahvičky s kapátkem.

"Primitivní rada je ohřát klíč v ruce a strčit do zámku. Pokud máte zapalovač, můžete nahřát přední stranu klíče, ale opatrně u modernějších klíčů s imobilizéry. Polévání horkou vodou nedoporučuji - voda se dostane do zámku, kde může opět zamrznout. Až se po osmi hodinách vrátíte z práce k autu, nemusíte otevřít dveře vůbec," radí František Kliment.

Plyn za studena ničí motor
Jak vlastně v zimě správně startovat? Častým nešvarem řidičů bývá, že ráno nastartují a při zařazeném neutrálu vytáčejí motor do vysokých otáček, "aby se zahřál".

To je to nejhorší, co mohou udělat. Obzvlášť to platí u aut s naftovým motorem: diesely se při stání na místě neohřívají téměř vůbec. Lepší je auto nastartovat a pomalou jízdou na co nejnižší stupeň agregát zahřát.

Špatné je také se studeným motorem několikrát zastavovat a znovu startovat. Nejvhodnější je nechat během první jízdy motor trochu ohřát na běžnou provozní teplotu - stačí tak tři až pět kilometrů jízdy.

Nestartuje, co s tím?
V mrazech potřebuje zvláštní péči i baterie. Pokud je stále v provozu, dobře nabitá baterie by měla snést i teploty kolem minus 20 stupňů Celsia. Jakmile však nejedete týden nebo dva, kyselina se stáhne do desek a v článcích zůstane jen voda. Ta může zmrznout a led roztrhá buď desky, nebo i celou baterii.

A když ráno startér ani neškytne? Můžete buď auto roztlačit či roztáhnout na laně (jakmile se vůz rozjede, zařadit rychlost dva, max. tři, a pustit spojku), nebo zavolat souseda či asistenční službu se startovacími kabely. Ty se připojí na baterii druhého vozu, jehož motor běží, a měl by naskočit i ten váš.

Je to rozhodně lepší varianta, protože moderní auta s katalyzátory se mohou při roztahování poškodit; navíc bez motoru v nich nefungují posilovače řízení ani brzd. Jakmile jedete, motor hned nevypínejte. K oživení zcela vybité baterie stačí 50 až 100 kilometrů. Ale stejně je třeba zajet do servisu a nechat si baterii změřit a dobít, případně koupit novou.


Co mít u sebe, když přijde mráz

* plastovou škrabku nebo odmrazovač na sklo

* koště na sníh
* sněhové řetězy
* startovací kabely
* rukavice
* hadřík na otírání skla
* reflexní vestu
* rozmrazovač zámků si rozhodně nenechávejte v autě

,