Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dálnici létáme zachraňovat denně

  9:49aktualizováno  9:49
V dlouhodobém průměru startuje nejméně jednou denně vrtulník z heliportu jihlavské záchranky k pomoci lidem z havarovaných aut na D1. Podle jejího ředitele MUDr.
V dlouhodobém průměru startuje nejméně jednou denně vrtulník z heliportu jihlavské záchranky k pomoci lidem z havarovaných aut na D1. Podle jejího ředitele MUDr. Jana Sedláka jsou stále častěji voláni k těžším a těžším úrazům. Je to prý přímý důsledek rychlejší jízdy po nejstarší české dálnici.

* Je létání na dálnici sezonní záležitost?

Určitě. V létě, jakmile vyjedou sváteční turisti, práce přibývá. Navíc v době kolem zimy ani ostřílení piráti na sněhu a vodě nejezdí úplně naplno.

* Jaká zranění nejčastěji ošetřujete?

Dokud se jezdilo třeba jenom do těch sto dvaceti, tak jsme měli hlavně zlomeniny. Dneska z valné většiny máme pod rukama lidi s rozsáhlými polytraumaty. To znamená najednou zlomeniny i tržné rány, jsou tam vnitřní zranění a bývá postižen i mozek. Je to jednoznačný důsledek vyšší rychlosti, které jsou teď modernější a silnější auta schopná.

* Znamená to, že havarují především ti rychlejší?

Mám pocit, že rychleji se jezdí tak nějak obecně. V poslední době na můj vkus až příliš často létáme k nehodě, které se účastní kamion. A to je zlé. Než se takový kolos zastaví, tak drtí a štosuje všechno před sebou. Nedávno jeden řidič sanitky vyměňoval na odstavném pruhu píchlou pneumatiku a těžký tahač mu přímo pod rukama ustřelil sanitku z heveru. Saniťák byl sice hodně potlučený, ale přežil.

* Jak se pilotům přistává na dálnici za plného provozu?

Pokud přistává čelem k přijíždějícím autů, tak celkem dobře. Samozřejmě, že se vždycky vyskytne nějaký blázen, který chce ještě na poslední chvíli za každou cenu vrtulník podjet. Ale pokud se kvůli větru sedá zády k provozu, je to jako sázka do loterie. Tady ale zase musím pochválit řidiče náklaďáků: pokud je vpředu kamion, nekompromisně postaví auto napříč nebo zůstanou dva vedle sebe a my sedneme rovnou za ně.

* A když je třeba, aby kromě vrtulníku přijela i sanita po zemi?

Dříve bylo běžné, že byl plný i odstavný pruh. Teď už to tak není. Jednak se v tomhle ohledu myslím dost ukáznili řidiči a pak jsme začali spolupracovat s rádiem Impuls a jsme schopní tři nebo čtyři minuty od výjezdu sanity ze základny dávat relaci, kterou je opravdu slyšet. A to pro nás dělá moc.

* Naučili se čeští řidiči poskytovat první pomoc?

Lepší se to. Dříve to moc slavné nebylo: zavolala se záchranka a tím jako by povinnost každého končila. Dneska jsme vsadili i na to, že naše operátorky nutí volajícího po telefonu, aby se záchranou začal. Radí mu jak. A funguje to!


Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.