Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na děravých silnicích trpí auto i motorista

  9:57aktualizováno  9:57
Desítky nových výmolů a výtluků "ozdobí" tuzemské silnice po každé zimě. Průjezd takovou jámou v odnese lepším případě pořádným leknutím posádka, v horším kolo nebo náprava vozu. Chceme zmapovat děravé silnice a upozornit na ně!
Popište co nejpodrobnějí v chatu nebo mailem na radek.pecak@mfdnes.cz nejhorší úseky silnic ve vašem okolí, abychom je mohli vyfotit!

Náhradu škody z děr lze vymáhat od silničářů

Vjede-li motorista do výmolu nebo nerovnosti na silnici a poničí si přitom auto, může náhradu škody vymáhat na správci komunikace. Kvůli příštím jednáním je dobré přivolat k nehodě policii.

Řidiči, kteří často naříkají nad špatným stavem zdejších silnic, si však málokdy dají práci s vymáháním náhrady třeba za poškozenou pneumatiku nebo celého kola u skutečného viníka události. Tím je v případě dálnic a rychlostních komunikací firma Ředitelství silnic a dálnic České republiky, zatímco u ostatních vozovek to je příslušná okresní Správa a údržba silnic a v obcích místní Technické služby.

Ačkoliv to řidiči většinou netuší, šance vymoci náhradu škody z rozbitých silnic existují. Bývalý právník motoristické pojišťovny D.A.S Michal Dlabola upozorňuje, že z desítek těchto případů bývali úspěšní až v padesáti procentech. Bezprostředně po nehodě způsobené závadou ve sjízdnosti komunikace odborníci radí zavolat policii, která situaci popíše do záznamu. "Motorista se tak vyhne případnému zpochybňování škody při pozdějším vymáhání náhrady," říká Dlabola. Zákon sice říká, že policii je nutné zavolat teprve tehdy, když je škoda vyšší než deset tisíc korun, ale to lze často posoudit jen obtížně.

Podle policejního rady Josefa Danišky i kdyby motorista policii k nehodě nepozval a teprve v servisu se ukázalo, že škoda je větší než deset tisíc, lze věc napravit dodatečně. Musí ale policistovi ukázat nejen neopravenou škodu, ale i místo, kde vznikla. Do protokolu je nutné uvést, že škodu řidič nejprve nesprávně odhadl. Pokud je k dispozici svědek, a může to být i spolujezdec, je situace výhodnější.

Aby motorista mohl vymáhat od správce silnice náhradu škody, musí být splněno několik podmínek. Předně - díra ve vozovce by měla být ojedinělá, protože jedině tak ji řidič nemohl předvídat. Při žádosti o náhradu škody bude spíš akceptován výmol v místě,kde na něj řidič nemohl při dodržení optimální rychlosti reagovat. To znamená, že je například za zatáčkou nebo za stoupáním či jinak špatně viditelný, například v noci nebo zalitý vodou. Správci komunikací se často vymlouvají na nedostatek peněz, který jim neumožňuje rychlé opravy závad na silnicích. "V takových případech však musí nerovnost nebo výmol alespoň řádně označit dopravní značkou," upozorňuje Dlabola.

Co dělat při škodě kvůli výmolu
* odstavit auto a bez ohledu na výši škody zavolat policii
* dobré je zajistit svědky, jimiž mohou být i spolujezdci
* pořídit náčrtek místa nehody, a je-li to možné, lze událost také vyfotografovat
* sepsat žádost o náhradu škody a uvést v ní místo nehody, datum a hodinu, pravděpodobnou příčinu události, typ a státní poznávací značku poškozeného auta, jméno, adresu a telefon řidiče a majitele, bankovní spojení a rozsah poškození
* k žádosti připojit policejní protokol a vše odeslat k příslušnému správci komunikace, pečlivě uschovat doklad o zaplacení škody

Ředitelství silnic a dálnic začalo opravovat betonový silniční povrch, když se vlastním měřením přesvědčilo, že si tamní obyvatelé oprávněně stěžují na nepřiměřený hluk z dálnice. (6. září 2001)

Autor:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.