Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na hasičák v autě není jednotný názor. Povinný zatím nebude

  12:00aktualizováno  12:00
Hasiči i policisté požadují, aby se povinná výbava osobních automobilů rozrostla o přenosný hasicí přístroj. Ministerstvo dopravy, které novelu vyhlášky připravuje, s tím ale nesouhlasí. Názory odborníků nejsou podle mluvčího resortu jednotné.

Ilustrační foto | foto: ČTK

Slovenský řidič Ladislav Jakub vezl předminulý týden lidi do práce, když mu na desátém kilometru dálnice D1 ve směru na Brno začal hořet autobus. Ač se ho snažil zachránit pomocí hasicího přístroje, neuspěl. Z autobusu zbyla jen železná kostra.

Také Jaroslavu Kováři z Kladna vyskočily náhle z motoru auta plameny, když jel po mostě v Mělníku. Žádný z řidičů aut, která kolem něj projížděla, ale neměl u sebe hasicí přístroj, a tak Kovářovo auto lehlo popelem.

Kvůli podobným případům hasiči požadují, aby s sebou nejen sanitky, taxíky a autobusy, ale i ostatní vozidla vozily hasicí přístroje. Při požáru by podle vyšetřovatele středočeských hasičů Libora Pospíšila mohl oheň uhasit řidič, který pojede kolem. "Pokud stihnete sprej nebo přístroj použít včas, tak je zásah stoprocentní. Většinou požár minimálně hodně zmírníte nebo dokonce uhasíte," říká Pospíšil.

V povinné výbavě hasicí přístroj nebude

Právě časté požáry vozidel na silnicích vedly hasiče k tomu, aby prosadili do navrhovaných změn novely vyhlášky o povinné výbavě vozidel přenosný ruční hasicí přístroj. Ministerstvo dopravy však se zařazením přístroje nepočítá.

Naopak nově by ve výbavě mělo být měřicí pásmo, tužka, evropský formulář pro záznam nehody a reflexní vesta. Platit začne nové pravidlo asi v polovině roku.

Ministerstvo dopravy má podle mluvčího Martina Kupky k dispozici rozdílné názory odborníků na to, zda v autě má, nebo nemá přístroj být. "Podle některých je při rychlosti hoření auta malý hasicí přístroj málo účinný a bylo by nutné spoléhat na to, že se k hašení připojí více řidičů. S tím je spojeno větší bezpečnostní riziko," tvrdí Kupka.

Mnozí odborníci se podle něj navíc shodují, že pro úspěch zásahu je důležité, aby lidé uměli s hasicím přístrojem dobře zacházet. "To samotná vyhláška také nezaručí," říká mluvčí resortu.

Přenosné hasicí přístroje by v povinné vyhlášce chtěli i policisté. "Dopravní policisté by je uvítali, stejně jako reflexní vesty, a to pro všechny pasažéry v autě," potvrzuje mluvčí kladenských policistů Michaela Nováková.

Potřebný je ruční hasicí přístroj i podle řidičů. "Už jednou mi hasicí přístroj zachránil život a auto. Než by přijeli hasiči, bylo by po vozidle," poznamenává sedmadvacetiletý řidič Jaroslav Novák z Mladé Boleslavi.

Požáry bývají hlavně kvůli technické závadě

Loni hasiči vyráželi ve Středočeském kraji k 424 případům, letos už k osmatřiceti. Drtivou většinu z nich podle vyšetřovatele Libora Pospíšila tvoří požáry aut.

Ze statistiky vyplývá, že převážná část je způsobena technickými závadami. "Většinou jde o poruchy autoelektriky, u starších aut o závady na palivovém sytému," vysvětluje vyšetřovatel.

Například majitelé starších škodovek by si měli dát pozor na pletenou benzinovou hadičku. "Postupem času začne benzin prosakovat, vzlínat skrz ni až na výfuk. Pak začne hořet," varuje Pospíšil. Nejtragičtější následky mívají podle hasičů požáry při dopravních nehodách. Jde většinou o případy, kdy auto narazí do stromu a začne hořet. Loni při těchto haváriích uhořelo šest lidí.

Nechceme řidiče zbytečně zatěžovat

Ministerstvo dopravy nedávno dostalo od hasičů výzvu, aby do připravované novely vyhlášky o povinné výbavě vozidla zařadilo ruční hasicí přístroj.

"Názor odborníků se různí a někteří dokonce nechtějí, aby hasičáky ministerstvo byť jen nezávazně doporučilo," říká mluvčí ministerstva Martin Kupka.

Proč ministerstvo nechce ruční hasicí přístroje do povinné výbavy vozů?

Chceme se vydat cestou menší zátěže řidičů a zároveň co nejtvrdších postihů pro ty, kteří předpisy porušují a jezdí nebezpečně. Nechceme zvyšovat rozsah povinné výbavy tam, kde se navíc neshodují ani odborníci. Přikláníme se spíše k názoru, že primární je ochrana života a zdraví lidí. Hašení automobilu by v některých případech mohlo naopak zvýšit riziko úrazu.

Další komplikace jsou spojené s uchycením přístroje tak, aby byl řidiči po ruce. Zejména u nových automobilů se takové místo hledá obtížně a hasicí přístroj končí většinou v zavazadlovém prostoru. Tam ale může být při nehodě stejně nedostupný.

Proč tuto výbavu ministr alespoň nezávazně nedoporučil?

Ministr vždy říkal, že nezařazení hasicích přístrojů do povinné výbavy neznamená, že by si jej řidiči neměli nebo dokonce nemohli vozit s sebou. Mělo by to ale nadále zůstat na jejich vůli a rozhodnutí.

Máte i další důvody, proč s návrhem hasičů nesouhlasíte?

Motorista by musel zajistit odbornou kontrolu ve stejném rozsahu jako u větších hasicích přístrojů. Hned se také vyrojily spekulace, zda by takovou vyhláškou ministerstvo nesledovalo jen zájem podpořit zisk těchto firem.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.