Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autoškola po italsku: troubit a předjíždět po chodníku

aktualizováno 
Právě mě předjel stařičký Fiat 500, ale zprava, přes chodník. Málem jsem ho sestřelila, bouračka nás minula jen o fous. Zatroubila jsem. Blogerka iDNES.cz Marta Kučíková prochází autoškolou znovu, tentokrát vedou výuku Italové.

Fiat 500 | foto: Fiat

Fiátková řidička, korpulentní italská dáma, mi do zpětného zrcátka ukázala vztyčený ukazováček s malíčkem. Znamenalo to "Cornuto, paroháči, jsem zvyklá předjíždět všemi směry, tak nepruď a netrub!"

Mezi základní pravidla patří ignorovat plnou čáru a jen zcela výjimečně používat blinkry.

Blogerka Marta Kučíková píše exkluzivně pro čtenáře Auto.iDNES.cz jak se jezdí po italsku. Další texty čtěte na kucikova.blog.idnes.cz

Nebyla místní, podle značky auta takhle spíše sviští dole, na jihu Itálie. Italský sever se s jihem moc nebratříčkuje. Zdejší podhorští obyvatelé jsou známí svou pracovitostí a pořádkumilovností. Chlapci z jihu na ně ovšem pohlížejí jako na odtažité neitalské Evropany, myslící jen na peníze. Jen Ital z jihu umí to pravé "amore", lásku, která rozpálí nejednu slečnu i nahodí chcípající motor omláceného auta.

Nebezpečná dáma se zařadila přede mě do štrúdlu aut mezi Valdagnem a Cornedem u severoitalské Vicenzy. Moc si nepomohla, vpředu do vypadá na nějakou bouračku. Ale až tak za dvěma třemi kruhovými objezdy. Dáma v autě zuřivě troubí, oproti ostatním řidičům, kteří zatím vyčkávají, co bude. Na místních silnicích je pro střední třídu typický automobilový trojlístek BMW, Audi a Mercedes. Jihu vládne spíše dvojlístek – všudypřítomné motorky a otlučený fiátek. 

I ve zdejších končinách jsou jejich slavné obstarožní, sympatické a baculaté pětistovky nepřehlédnutelné. Jednou jsem viděla nadšeného zahrádkáře s precizně upravenou skalkou, které místo sádrového trpaslíka vévodil už nepojízdný bílý Fiat 500.

Jací jsou řidiči? Ehm, "celkem" slušní.  Tedy v rámci jejich vlastních pravidel. Mezi jejich základní pravidla patří mít za jakéhokoliv počasí perfektně umyté auto, často ignorovat plnou čáru a jen zcela výjimečně používat blinkry (Italové to vysvětlují tak, že zapínat směrovku je zbytečný pohyb navíc – pozn. red.).

Itálie, Neapol

Dříve nebo později takhle dopadne každé auto v Neapoli.

Přejíždím přes další kruhový objezd. Několikátý během krátké cesty. Ani je nepočítám. Ale rozhodně přispěly ke zklidnění oné dámy. Netroubí. Možná jen odrovnala klakson...

Severoitalské podhůří, to jsou věčně bílé vrcholky Dolomitů, zralé tvrdé sýry a speciální uzeniny, alpský pořádek... a kruhové objezdy. Jsou všude. Rostou jako houby po hustém dešti – zejména tam, kde nejsou potřeba. Nikdo to nechápe, ale je jich čím dál víc. Příslušná stavební firma má nejspíš velmi dobrý kontakt na zdejším městském stavebním odboru. Chytře využila momentálního nadšení pro bezpečnost silničního provozu a staví na neuvěřitelných místech.

Kruhové objezdy jsou nasekány těsně za sebou jako plátky nejjemnější mortadely. Lidé si na ně zvykli. Dokonce je povýšili na místní pamětihodnost. Jeden chlapík se pyšnil, že městský kruhový objezd na ulici Ponte dei Nori je největším kruhovým objezdem v Evropě, něco nevídaného, co nikde jinde nemají. Ale mají, v Praze je každý takový třetí čtvrtý. To by bylo českých pamětihodností...

Italská specialita

Prostitutky mají vlastní značku – čtěte zde

Už zase stojíme, silnice je opravdu zablokovaná bouračkou. Doprava je odkloněna zpět. Vracím se, jižanka s fiátkem taky. Mám na ni štěstí. Poskočila o několik míst dopředu, ale zasekla se na kruhovém objezdu. Objíždí ho podruhé a asi neví, kudy ven. Už ji mám za zády, ale zvědavost mi nedá, na vteřinu juknu do zpětného zrcátka. Objíždí už potřetí.

Buď vážně neví, kterou cestou se dát, nebo... napadá mě vtip o jižních řidičích. Místní jim říkají hanlivě "terroni" čili křupani. Jeden "terrone" dělá závěrečnou zkoušku v autoškole. Projíždí kolem značky, kde je 30, na kruhový objezd, a ten třicetkrát objede. Řidičák samozřejmě neudělá. V baru si pak postěžuje kamarádovi, letitému řidiči, který chvíli přemýšlí a povídá: "Beppe, a seš si jistý, že jsi počítal dobře?"

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.