Na lyže do rakouského Hintertuxu je lepší jet přes Německo

  • 2
Zajet si jen tak autem zalyžovat na víkend do některého ze známých rakouských středisek není žádný problém. Je jenom třeba vědět, s čím je nutno cestou i na místě počítat. Kvůli cenným informacím jsme podnikli redakční testovací cestu do Hintertuxu. Pro otestování víkendové lyžařské výpravy "nalehko" jsme zvolili tyrolský Hintertux. Kvůli jeho poloze je pro lyžaře vyrážející od Prahy na západ výhodnější cesta přes Německo, zatímco Východočechy a Moravany bude zajímat spíše trasa přes Rakousko. Redaktoři projeli obě.

Lze konstatovat, že "německá" varianta je pohodlnější a rychlejší. To kvůli rychlejšímu přístupu na dálnice, jejich lepšímu stavu a pak také kvůli tolerování vyšších rychlostí na nich. Naopak je zde dražší benzin. Pokud motorista neopomene před česko-německou hranicí nabrat plnou, nemusí se o ceny paliva při průjezdu Německem vůbec zajímat.

Výběr z rakouských dopravních předpisů
* Nejvyšší povolená rychlost v obci - 50km/h, na silnicích 100 km/h, na dálnicích 130 km/h.
* Antiradar je zakázán.
* Otáčet se je zakázáno v obci na hlavní silnici.
* Sněhové řetězy jsou povinné v místech, která začínají modrou značkou.
* Dětské sedačky jsou povinné pro děti do 12 let.
* Troubit se nesmí v okolí nemocnic a na území Vídně.
* Telefonování je tolerováno jen přes handsfree sadu.
Aktuální dopravní informace v rádiu
(frekvence Österreich 3)
Vídeň: 99,9 101,3
Linec: 88,8 99,4
Salcburk: 99,0
Innsbruck: 88,5 99,5
Rakouská varianta je méně příjemná zdlouhavým putováním od hranic na dálniční síť. Znechucující jsou zdlouhavé úseky se sníženou maximální rychlostí - například přes Linec platí omezení v délce jedenácti kilometrů. Příjemné jsou zato ceny na čerpadlech a pro noční jízdu bohaté značení. Při zvažování, kolik kilometrů v zahraničí celkem motorista asi urazí, je zapotřebí započítat také jízdy mezi místem ubytování a nástupem do první lanovky. V našem případě to znamenalo denně navíc 52 kilometrů.

Na to je dobré myslet už při prvním vjezdu do údolí a načerpat dost paliva. Ušetří se tím nervy při blikající kontrolce rezervy nádrže i čas promarněný hledáním otevřené pumpy. V málo frekventovaných místech Rakouska se čerpací stanice na noc zavírají. Ideálním řešením jsou samozřejmě tzv. skibusy, které svážejí často bezplatně lyžaře do střediska. Hodně levnějších penzionů je však vystavěno za akčním rádiem této hromadné dopravy, a pak nezbude než denně startovat vůz. Konkrétně v Hintertuxu příliv lyžařů policie řídila velmi účinně a parkování bylo přímo u lanovky zdarma, ale i tak se v ranních hodinách před střediskem tvořily kolony.


Jak dlouho trvá cesta na Hintertux
trasa Praha - lanovka na ledovec Hintertux: 556km
* pátek 14.00 - start z Prahy po dálnici na Plzeň; dálnice je volná, tankování Rudná u Prahy natural za 27,30 Kč/
* (nabráno jen na dojetí do Plzně)
* 15.20 - na výjezdu z Plzně natankována plná nádrž, natural za 22,90
* 15.55 - přejezd hranice do Německa bez čekání
* 16.20 - nájezd na dálnici směr Regensburg a Mnichov
* 17.00 až 17.30 - půlhodinka oddechu na odpočívadle
* 19.25 - německo-rakouská hranice; nákup dálniční známky
* 20.04 - začátek Zillertalu - načerpáno 30 litrů superu 95 za 11,80 ATS/litr (toto bylo poslední čerpání pohonných hmot v zahraničí)
* 20.30 večeře v penzionu v Hippachu (26 km od pokladny lanovky)

Žlutí andělé nepřijeli ani po dvou hodinách

Před odjezdem z České republiky zakoupili redaktoři u firmy ÚAMK sešit "Eurokombi", který zajišťuje technickou pomoc po celé Evropě. Pro víkendovou lyžařskou výpravu stačilo zaplatit 650 korun na čtrnáctidenní záruku mobility. Uprostřed lyžařských radovánek, tedy přesněji v noci ze soboty na neděli, se vybila u vozu baterie, což představuje jednu z nejběžnějších zimních potíží. Druhý den ráno selhala snaha personálu penzionu vůz roztlačit, a tak bylo třeba pomoci odbornější.

Ve čtvrt na devět redaktor zavolal na dispečink ÚAMK z veřejného automatu na mince, a protože operátor ÚAMK ochotně souhlasil se zpětným zavoláním, stačilo na první kontakt 15 šilinků. Skutečně, dispečer obratem volal zpět. Nejprve žádal údaje o sešitu Eurokombi, poté o vozidle a nakonec i o řidiči. Nato se zeptal na problém s autem. Nakonec oznámil, že do Rakouska posílá fax a že mechanik bude na místě do hodiny.

Následovalo téměř dvouhodinové čekání, které redaktor přerušil kontrolním, tedy druhým telefonováním do Prahy. Dispečer ho ujistil, že věc prověří a že zavolá zpět. Až v jedenáct hodin telefonuje rakouský dispečer: "Dostali jsme fax před pěti minutami. Mechanik je na cestě." "Myslíte, že přijede do hodiny?" "Nevím." "Mohl by přijet dříve?" "Nevím." "Víte, kde teď váš mechanik je? Máte na něj telefon?" "Ano. Trváte ještě na službě...?"

Za takové situace naši redaktoři svou žádost o technickou pomoc zrušili a využili nabídky místního člověka - baterii oživili startovacími kabely. Směrem ke sjezdovce bylo tedy možné se vydat ne v osm hodin ráno, jak by si víkendový lyžař přál, ale až před polednem.

Ubytování rozhoduje

Zajezdit si na alpských svazích ve vší pohodě nevyžaduje pouze kvalitní lyžařskou výzbroj, podstatné je sehnat ubytování podle vlastních představ. Jak na to, radí Jan Hrnčiřík z informační kanceláře Österreich Werbung Praha: "Mimo hlavní sezonu je možné jet 'nablind', a pak je nejlepší kontaktovat místní turistické informační kanceláře, které s hledáním ubytování ochotně pomohou. V hlavní sezoně - tedy zejména od Vánoc až do Tří králů a na Velikonoce - pro obrovskou poptávku doporučujeme předběžnou objednávku ubytování. Předem je možné si hotel či penzion zajistit individuálně, starosti ušetří využití služeb cestovní kanceláře či agentury. K rezervaci lze využít i internet." Rakouská nezisková informační turistická kancelář sídlí v Praze v Krakovské ulici č. 7, kde jsou k dispozici katalogy s přímými nabídkami hotelů a penzionů. Jednoduchou informaci nebo kontakt lze ovšem žádat i telefonicky na 02/22 21 12 82 nebo na internetové adrese: http://www.austriatourism.com/cz


Naplánování trasy předem se vyplatí

Pro většinu řidičů, kteří mají zkušenost s jízdou v blízkém zahraničí, není putování k lyžařskému středisku vůbec žádným problémem. Rakousko i Německo jsou značeny dostatečně. Potíž může nastat, když budou hledat jeden malý penzionek v zapadlé

Trasy k nejoblíbenějším střediskům:
Přes Německo trasou Rozvadov - Regensburg Mnichov:
Sant Antion, Ischgl, Ötztall, Pitztall, Stubaitall, Kitzbühl (možno i přes Rakousko), Zillertall
Přes Rakousko trasou Linec (resp. Vídeň) - Salcburk: Kaprun (lze i přes Německo), Schladming, Gasteinertall, Amade
Bližší, levnější střediska: Jižně od Vídně: Semmering, Lackenhof, Göstling-Hochkar Jižně od Lince: Hinterstoder
vísce, který není uveden ani na evropské automapě. V tom případě se řidič může spolehnout na své sebevědomí a jazykové schopnosti a přímo v údolí se doptat. Pokud však příjezd do střediska vyjde na noční hodiny, kdy není možné příliš spoléhat na náhodného chodce, pomohou velmi pečlivě udržované rozcestníky, ukazatelé a poutače jednotlivých hotelů a penzionů. "Kdo si chce být naprosto jistý, může třeba na naší internetové stránce http://www.austriatourism.com/cz najít plánovač cesty, který uvádí i přesnou kilometráž," radí Petr Hrnčiřík z Österreich Werbung. Na této internetové stránce je možné najít mimo jiné také informace o uzavírkách na dálnicích v Rakousku, předpověď počasí a jiné užitečné údaje o konkrétním středisku.

Co je nutné započítat do celkové ceny výletu do Alp

Doprava:
Cena benzinu v Rakousku se v listopadu pohybovala kolem 12 šilinků za litr naturalu 95 (v Rakousku označený Super 95). Dvoutýdenní dálniční známka 105 ATS. (Při jízdě bez známky ukládá policie na místě pokutu až do 3000 ATS nebo "ve správním řízení" až do 30 tisíc ATS). Cena občerstvení při průjezdu Německem: např. minerálka, malé pivo, polévka, houska a zákusek přišly na 19 DM. Samotná káva capuccino stála 4,50 DM.
Ubytování:
Jednoduché rodinné penziony, ze kterých je nezbytné za lyžováním dojíždět třeba dalších až 25 kilometrů, nabízejí nocleh pro jednu osobu se snídaní za 250 ATS. Jídlo: Mnoho penzionů nebo privátů nabízí možnost vlastní přípravy jídla. Jinak běžná restaurační cena celého menu večeře se pohybuje mezi 110 až 145 ATS. Nezahrnuje nápoje. Občerstvení na svahu během lyžování se nijak extrémně nevymyká cenám v údolí, například třetinka piva ve výšce 3000 metrů přijde na 40 ATS, vídeňský řízek s oblohou v samoobslužné restauraci na 130 ATS, špagety na 85 šilinků.
Lyžování:
Jednodenní skipas pro Hintertux 455 ATS, dvoudenní dvakrát více. Půjčení samotných lyží nižší kategorie přímo uvleku: denní 195 ATS, dvoudenní dvojnásobek.
Karty, nebo hotovost?
V rakouských střediscích jsou naprosto běžné platby kreditními kartami. Navíc lze poměrně snadno v každé větší obci údolí nalézt bankomat. Při úmyslu platit na místě bezhotovostně i větší částky, například v hotelu nebo u kasy lanovky, je vždy lepší se předem z domova telefonicky ujistit, že příslušná pokladna akceptuje správný druh karet. Při té příležitosti se doporučuje položit i dotaz na možné slevy například děti do deseti let mají v leckterém středisku vleky a lanovky zdarma. Někde zase vlekaři nabízejí podstatně snížené jízdné při nástupu na svah až v 11 hodin.

Před cestou do Alp platí dvě pravidla: zajištěné ubytování a cestovat s plnou nádrží.