Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dovolená na motorce. Třetinu nákladu nakonec stejně nevyužijete

aktualizováno 
Motorku nemusíte mít jen na jízdy "okolo komína" a na pár srazů do roka. Stále populárnější jsou dovolenkové jízdy k moři nebo do hor. Na takovou expedici je ale třeba se pořádně připravit.

Na motorce se z Česka dá dojet k moři bez problému. | foto: Matěj Oliva, motodenik.czpro iDNES.cz

Zkontrolujte obutí, brzdové destičky, podívejte se, za jak dlouho musíte se strojem na výměnu oleje a nechte si nějakou rezervu, pokud by se cesta natáhla.

Po Evropě sice není problém sehnat servis, který to zvládne, ale mohlo by to vyjít podstatně dráž než u nás. U staršího stroje nezapomeňte přibalit trochu oleje na dolití. Jiné náhradní díly nemá smysl brát, zpravidla odejde zrovna to, co nemáte. Přibalte jen základní nářadí, stříbrnou pevnostní izolepu a pár zdrhovacích pásek. Pokud máte na motorce řetěz, tak samozřejmě také vhodné mazivo na něj.

Textilní zavazadla jsou levná a praktická.

Textilní zavazadla jsou levná a praktická.

Pořiďte si kufry

Máte v podstatě tři možnosti, jak zabalit. Nejlevnější jsou textilní brašny. Jsou skladné, dají se pořídit za zajímavé peníze, ale mají i své nevýhody. Tou první je snadná dostupnost vašich věcí pro nenechavce. Brašnu stačí jednoduše proříznout. Druhým problémem bývá umístění na motorce, kdy si musíte dávat pozor, aby zavazadlo nebylo opřené o výfuk nebo vám někde neškrábalo lak na kapotáži. Praktický je i takzvaný tankvak, který se připevňuje pomocí magnetů nebo suchých zipů na nádrž. Můžete do něj dát doklady, foťák a vše, co potřebujete mít při ruce.

Montáž a demontáž plastových kufrů je rychlá a snadná.

Montáž a demontáž plastových kufrů je rychlá a snadná.

Druhou možností jsou plastové kufry. Jsou zhruba třikrát dražší než textilní zavazadla a vyžadují montáž poněkud nevzhledných rámů na motorku. Jejich výhody jsou jasné: snadné a pevné připevnění, lepší ochrana před zloději a absolutní voděodolnost. Poslední variantou jsou hliníkové kufry, které se hodí především na cestovní endura. Ty jsou suverénně nejdražší, ale zároveň také nejpraktičtější a nejodolnější. Vydrží i pády stroje, je těžké se do nich dostat a jsou velice pevně přimontované i k motorce. Rozhodně se ale nehodí na každý stroj a potřebujete k nim opět speciální držáky.

Připravte se i na celodenní déšť.

Připravte se i na celodenní déšť.

Co s sebou

Bývá zvykem, že třetinu věcí, které s sebou vezete, nepoužijete, ale přesto je třeba je mít. Kromě základního oblečení je dobré mít věci pro jízdu v dešti, může vás potkat třeba celodenní jízda ve vodě a jednoduchý "nepromok", který stojí do tisíce korun, je pak neocenitelný. Dál už záleží na tom, kam jedete.

Fotogalerie

Co se týče dokladů a peněz, není špatné si rozmístit peníze na víc míst v motorce i oblečení, také doklady vozte několikrát okopírované na různých místech. To ale platí především pro země mimo EU.

Navigace

V dnešní době GPS už je téměř nemyslitelné vozit s sebou klasickou mapu. Ceny navigací jsou velice nízko a pokud máte klasickou autonavigaci, stačí za pár set korun dokoupit vodotěsný držák na motorku. Vyrábí se samozřejmě i speciální motonavigace, ale kvůli jedné dovolené se zpravidla nevyplatí je kupovat.

Pokud přece jen preferujete mapu nebo itinerář, je ideální ho umístit pod slídu, kterou má na sobě většina tankvaků, mapu tak máte stále při ruce a můžete jí sledovat i za jízdy.

Cestu si připravte v klidu doma. Pravděpodobně ji stejně nedodržíte, je ale dobré vědět, která místa chcete vidět, kde zhruba jsou, jaké k nim vedou cesty, atd. Pokud jen zadáte cíl do GPS, pojedete po dálnici, nebo naopak nejzapadlejších cestách a možná minete spoustu zajímavého.

Co ještě přibalit na dovolenou na motorce? Pište do diskuse pod článkem.

Autoři:




Nejčtenější

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Ale když se tohle všechno vypne, působí zpoza volantu jako příjemné a normální...
Toyota pracuje na elektromobilu, který se nabije za pár minut

Japonská automobilka Toyota vyvíjí nový typ baterie, kterou lze nabít během několika minut a která umožní podstatně delší dobu dojezdu. Vozy s touto baterií...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Další z rubriky

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Neil Eamonn Smith na elektrickém skútru vycházejícím z legendárního stroje ČZ...
Českou motocyklovou legendu křísí Brit. Jeho prase jezdí na baterky

Brit Neil Eamonn Smith se nejdřív zamiloval do Prahy, pak si tu našel manželku i životní cíl: znovuobnovil ikonickou značku československých skútrů z 60. let. ...  celý článek

Moto Morini Corsaro Veloce 1200
Nic pro slečinky: italský korzár je posel pekla

Na konci 50. let minulého věku opustil dílny italského konstruktéra Alfonsa Moriniho první stroj nesoucí drsné označení Corsaro. Tehdy to byl scrambler s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.