Na mráz myslet dřív, než přijde

Zima a mráz není jen fotogenické shazování sněhové čepice z auta na parkovišti u lanovky. Teploty pod nulou se dokážou podepsat na každé tekuté náplni, bez které se technicky nezanedbané auto prostě neobejde. A není řeč jen o ostřikovačích.

V posledních desetiletích mají české země hned několik zkušeností s vlnou arktických mrazů. A vždycky se najdou oběti, řidiči, kteří se na zimu včas nepřipravili a pak litovali.

Nafta nezamrzá
"Pamatuju se, že před lety byla jednou tak tuhá zima, že jsem v Krkonoších, když jsem čekal na lyžaře, musel celý den nechat autobus nastartovaný," vzpomíná řidič autobusu Karel Malinský. "Přes den tam bylo minus patnáct, a jak bych to zhasl, už bych motor nenatočil." V Československé televizi běžel tehdy šot o tom, jak kouřící autobusy v srdci hor kazí ovzduší.

Jak se připravit na mráz

1. Nemrznoucí naftu včas
Zamířit k pumpě s odolnější naftou nebo rychle dolít aditivum do nádrže dieselového automobilu. Odolnější nafta se musí dostat do čerpadla i do filtru. Když mrzne, je už pozdě.

2. Ostřikovače potřebují rezervu
Je třeba mít okamžitě po ruce rezervní nemrznoucí kapalinu. V kufru auta malý kanystřík moc místa nezabere. Když náhle dojde kapalina v nádržce ostřikovačů, nelze dolít jen tak vodu.

3. Lze ředit, ale ne moc
Po většinu zimního času, kdy se pohybují teploty kolem nuly nebo málo pod ní, je možné kapalinu do ostřikovačů ředit. Snese dva díly destilované vody na jeden díl nemrznoucí kapaliny, nebo pro jistotu půl na půl. Ale při silnějším mrazu musí být podíl nemrznoucí složky větší.

4. Rozmrazovač do kapsy kabátu
Nic platný není chemický rozmrazovač zámků v přihrádce zamrzlého vozu. Své místo má v kapse kabátu nebo doma na poličce za dveřmi. Na zimu někteří výrobci nabízejí miniaturní rozmrazovače i jako přívěsky ke klíčům, a to není špatný nápad.

5. Vosky ochrání lak i karoserii
Vosky na ochranu laku lze koupit samostatně, ale úplně nejsnazší je zaplatit si při intenzivním provozu jednou za dva týdny kvalitní program v myčce.

6. Pozor, i olej je kapalina
Olej sice není nutno před zimou kontrolovat, nebo dokonce měnit, zato je třeba na jeho ztuhlost brát zřetel při studeném startu.

7. Jak si nezničit stěrače
Nebezpečná je třeba i voda z myčky. Když zůstane na gumičkách stěračů a přes noc zamrzne, obvykle je první spuštění potrhá, a tak ztratí svou funkci.

(peo)

"Dnešní nafta je podle státní normy připravována tak, aby odolala dvacetistupňovému mrazu," říká expert na paliva a oleje Vladimír Matějovský. Podle jeho slov je možné při předpovědi silnějších mrazů koupit buď zvlášť upravenou, odolnější naftu, nebo zvláštní přísadu. "Jenomže to se musí udělat včas - ještě než začne tak tvrdě mrznout! To proto, aby se odolnější palivo stačilo dostat do čerpadla, a hlavně do filtru," varuje Matějovský.

Chladič musí chladit i v zimě
Vzpomínka Jana Wericha na jednu hodně mrazivou noc v New Yorku, kdy ve svém velkém autě neměli s Voskovcem nemrznoucí směs a "blok ledu na ně vykoukl z roztrženého motoru", může být aktuální i dnes. Dobrý mechanik se při prohlídce auta před zimou automaticky podívá, zda je chladicí kapaliny dost, a změří její koncentraci.

"To je taková samozřejmost, že ji nabízíme jako položku zdarma při předzimních prohlídkách," konstatuje majitel sítě autoopraven Jiří Papoušek. Přesto doporučuje, zvlášť u starších vozů, mít alespoň litrovou lahev nemrznoucí směsi v kufru pro případ, že do náhle poloprázdného chladiče není možné kvůli mrazu dolít běžnou vodu.

Ostřikovače ostřikují...
Slavná věta z filmové komedie Vrchní, prchni! je nadsazeným, ale správným návodem, jak se nenechat překvapit zamrzlým oknem nebo tryskami ostřikovačů za jízdy. "Nepamatuji, že by někdo kvůli zamrzlému oknu havaroval. Ale je taky možné, že to viník nehody třeba jenom nepřiznal," říká šéf středočeské dopravní policie Stanislav Huml.

V drtivé většině případů přicházejí řidiči na svůj omyl až tehdy, když ostřikovače prostě nefungují. "Za jízdy na dálnici, kdy je třeba v zimním období čelní okno mýt opravdu často, je to vysloveně nebezpečný moment," zvedá varovný prst Huml.

Ve smykové škole Max Cars se nemluví jen o smycích. Jan Faktor svým žákům několikrát opakuje, co všechno zima na řidiče chystá. "Nikdy nezapomenu všem připomenout: dát do kufru kanystřík s rezervní nemrznoucí kapalinou do ostřikovačů," tvrdí Faktor. Znalci zimního ježdění upozorňují na zranitelnost stěračů.

"Když gumičky ve stěračích přimrznou a stěrače spustíte bez opatrného odmrazení, hrozně se potrhají a jsou potom skoro k ničemu," nabádá šofér z povolání Miroslav Šmíd. Když on před vyjetím zjistí, že stěrače opravdu hodně přimrzly, polije je neředěnou kapalinou do ostřikovačů a po chvíli rukou opatrně uvolní.

Myčka nejen pro krásu
Pěkně umyté a naleštěné auto považují často řidiči v zimních měsících za prachobyčejné utrácení. Každá návštěva myčky stojí zhruba stokorunu, ale auto je při jízdě prosolenou břečkou pěkné jen pár minut. "Nejde ani o to, mít umyté auto, nejdůležitější je vosk," říká obchodní ředitel ÚAMK Jiří Wolf. Vysvětluje, že prosolené silnice jsou tak velkým postrachem pro kov karoserie, že se vyplatí v zimě nešetřit a zaplatit při mytí rovnou i voskování a program ošetřující podvozek.

Majitelé automobilů, kteří se o svůj vůz nejraději starají sami, si nejspíš půjdou koupit nějaký lepší přípravek, který s pečlivostí sobě vlastní rozetřou po laku hadříkem. "Leštěnek je na trhu samozřejmě hodně druhů a kvalit. Já doporučuji prostředky s obsahem teflonu. Podle zkušeností vydrží nejdéle a spolehlivě chrání," tvrdí prodavač v obchodě s autodoplňky Auto Design Plus Jindřich Sojka. Sám prý kvůli ošetření podvozku jezdí raději do myčky.

Ošklivá chvíle každého motoru: studený start
"I olej je kapalina," připomíná před zimou majitel sítě autoopraven Jiří Papoušek. "Při dnešní kvalitě motorových olejů není třeba kontrolovat nebo měnit olej na zimu. Ale je nezbytné být opatrnější při prvním nastartování a vůbec, než se motor zahřeje," poučuje Papoušek. Olej je po mrazivé noci na parkovišti ztuhlejší, a proto hodně namáhá olejové čerpadlo. Navíc se studený později dostane na místa, kde má vytvořit mazací film. "Ani při těch největších mrazech se nemůže stát, že by vzniklo riziko zadření motoru," tvrdí Papoušek. Starší zkušení šoféři v zimě nastartují, nechají motor čtvrt minuty běžet na volnoběh a až poté vyjíždějí. Než se motor ohřeje na provozní teplotu, není dobré vytáčet ho do maximálních obrátek.

Jak se dělá koláč z nafty
Mezi řidiči rozšířené tvrzení "nafta v autě zamrzla", je podle experta na paliva a oleje Vladimíra Matějovského naprosto nesprávné. "V naftě se vlivem nízké teploty začnou srážet parafíny. Klidně i projdou čerpadlem, ale hned potom na filtru utvoří takový koláč a nepustí palivo dál," vysvětluje jev "mrznutí" nafty Matějovský. Na zimní provoz se samozřejmě připravují i u benzinových čerpadel. Běžnou naftu zcela nahradí palivem zimním. "Vyznačuje se vysokou odolností vůči mrazům. Například Alpin Diesel garantuje nastartování motoru i při opravdu nízkých teplotách," slibuje za OMV Zdeněk Holub. Cena zvlášť odolného paliva je přitom stejná, jako by to byla běžná nafta.

(peo)



Ceny zimních tekutin

Nemrznoucí směs do chladiče 92-200 Kč/litr
Kapalina do ostřikovačů (-40)  97 Kč/3 litry
Leštěnka s teflonem 59-180 Kč/balení
Vosk na gumy s glycerinem 76 Kč/balení
Aditivum do nafty  280 Kč/balení
Rozmrazovače zámků  40-90 Kč/balení

(Ceny jsou převzaty z obchodu s autodoplňky Auto Design Plus. Ceny téhož zboží nebo funkčně podobného zboží nabízeného na čerpacích stanicích budou vyšší. Naopak ceny v hypermarketech budou o něco níž, ale ne všechny zde prodávané výrobky budou srovnatelné kvality.)

Zateklá voda potrhá těsnění

Kdo vyrazí rovnou z myčky na parkoviště a tam čistý vůz odstaví, může se ráno po mrazivé noci divit. Například nemůže strčit klíče do zamrzlého zámku, dveře nejdou otevřít nebo nelze stáhnout okénko. Je to následek zbytku vody po mytí, která zamrzla mezi gumovými těsněními. I na to je k dispozici chemie: rozmrazovače a vosky na pryže. Hodně pečlivý motorista jimi alespoň dvakrát třikrát za zimu ošetří nejdůležitější těsnění. "Na klasické rozmrazování aut když se třeba majitel nemůže dostat do svého vozu - v posledních sezonách už skoro nejezdíme," bilancuje za pohotovostní techniky ÚAMK Jiří Wolf. Ubylo prý i výjezdů ke klientům, kterým selhala baterie a nemohou nastartovat. Přesto si neodpustí malou špičku: "Doporučuji nechat rozstřikovač s rozmrazovacím prostředkem doma nebo v tašce či prostě v kapse. Mít ho v přihrádce uvnitř zamrzlého auta celkem moc nepomůže."

Už zase udeřily mrazy a s nimi odstartovaly i problémy, z nichž ten základní zní: jak se vůbec dostat dovnitř.