Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na náhradních dílech se dá hodně ušetřit, ale i prodělat

  22:58aktualizováno  22:58
- O obchodu s náhradními díly se říká, že vynáší více než prodej a výroba nových aut. Zákazník si díky tomu může vybrat z široké škály cen i kvality. Na vozy seriózních značek se vyrábějí díly dalších dvacet let po opuštění montážních pásů. Značkové katalogy s originálními náhradními díly tak mívají několik set stran. Na prodeji náhradních dílů se přiživují i firmy vyrábějící konstrukčně shodné díly, ale neautorizované přímo výrobcem. V okolí každého města nechybí ani vrakoviště, kde lze mnohé náhradní díly sehnat za pakatel.
"Když mi někdo přiveze havarované auto a ptá se, kde pořídit náhradní díly, říkám, že nejlepší je buď nový originál, nebo zachovalý díl z vrakoviště," doporučuje lounský automechanik Petr Šimáček a popisuje své zkušenosti: "Náhradní součástky z druhovýroby často nepasují. Jejich životnost bývá oproti originálu sotva poloviční." Podle Petra Šimáčka jsou originální díly nejdražší, ale nejlepší. Navíc mají kvalitní antikorozní ochranu.
"A také přesně pasují," dodává automobilový klempíř Jiří Štruc z Mladé Boleslavi. "Několikrát se mi totiž stalo, že přední kapota z druhovýroby nepasovala, byla zkřížená, a i když jsem jejím rovnáním strávil celé dva dny, nedala se nakonec stejně použít." Z praxe Jiřího Štruce vyplývá, že originální náhradní díly pasuje vždycky. Stejný názor má i na použité díly z vrakoviště.
Pro součástky z vrakovišť hovoří hlavně nízká cena. Například originální přední reflektor pro Volkswagen Polo přijde na tři a půl tisíce korun, stejný nový díl z druhovýroby stojí dva tisíce čtyři sta korun. Na vrakovišti lze ten samý světlomet ve výborném stavu koupit za patnáct stovek.
U dílů z vrakoviště je však nutné dávat pozor na stav. Nárazníky a světlomety mívají ulámané držáky, plechy mohou být špatně uříznuté. U mechanických součástek, jako je například motor, palivové čerpadlo nebo převodovka, je risk mnohem větší. "Koupil jsem motor do Hondy Civic s tím, že auto bylo bourané, ale že motoru nic není. Měl mít najeto jen padesát tisíc kilometrů," vzpomíná Tomáš Kořán z Prahy. "Po tom, co jsem auto zprovoznil, zjistil jsem, že motor je skoro nepoužitelný a jeho oprava v servisu by přišla na čtyřicet tisíc korun." Patnáct tisíc za motor tak přišlo vniveč a Tomáš Kořán musel koupit nový motor.
Málokdo tuší, že na díly z vrakoviště se vztahuje klasická půlroční záruka. Ta neplatí pouze u závad, kterou prodejce ohlásí kupujícímu předem. Jenže dostat od majitele vrakoviště účet není nejjednodušší, a někteří dokonce, když slyší o paragonu, raději nic neprodají.
Při pořizování náhradních dílů je nejlepší mít v ruce starou součástku. Bývá na ní výrobní číslo, podle kterého se dá nejsnadněji obstarat nový díl. Na klínových řemenech, vzduchových filtrech a podobných součástkách jsou uvedeny aspoň potřebné rozměry a parametry.
Motorista by neměl zapomínat, že se automobily neustále modernizují, díly se mění a třeba na první pohled shodné součástky se mohou navzájem lišit. "Když někdo přijde, že chce nárazník například pro Volkswagen Corrado, musím vědět, jaký je to rok výroby. Na první pohled stejně vypadající díl byl dvakrát modernizován a pokaždé lehce pozměněn," upozorňuje prodejce náhradních dílů Miroslav Štěpán z Prahy. "Za zmínku stojí i to, že mnohé automobilové součástky, které se skládající z více dílů jako turbodmychadlo, palivové čerpadlo a spojka, se nedají opravovat a jen se vyměňují."

Nabourané auto z vrakoviště může poskytnout mnoho použitelných součástek.

Autor:


Témata: Volkswagen


Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.