Na náhradních dílech se dá hodně ušetřit, ale i prodělat

- O obchodu s náhradními díly se říká, že vynáší více než prodej a výroba nových aut. Zákazník si díky tomu může vybrat z široké škály cen i kvality. Na vozy seriózních značek se vyrábějí díly dalších dvacet let po opuštění montážních pásů. Značkové katalogy s originálními náhradními díly tak mívají několik set stran. Na prodeji náhradních dílů se přiživují i firmy vyrábějící konstrukčně shodné díly, ale neautorizované přímo výrobcem. V okolí každého města nechybí ani vrakoviště, kde lze mnohé náhradní díly sehnat za pakatel.
"Když mi někdo přiveze havarované auto a ptá se, kde pořídit náhradní díly, říkám, že nejlepší je buď nový originál, nebo zachovalý díl z vrakoviště," doporučuje lounský automechanik Petr Šimáček a popisuje své zkušenosti: "Náhradní součástky z druhovýroby často nepasují. Jejich životnost bývá oproti originálu sotva poloviční." Podle Petra Šimáčka jsou originální díly nejdražší, ale nejlepší. Navíc mají kvalitní antikorozní ochranu.
"A také přesně pasují," dodává automobilový klempíř Jiří Štruc z Mladé Boleslavi. "Několikrát se mi totiž stalo, že přední kapota z druhovýroby nepasovala, byla zkřížená, a i když jsem jejím rovnáním strávil celé dva dny, nedala se nakonec stejně použít." Z praxe Jiřího Štruce vyplývá, že originální náhradní díly pasuje vždycky. Stejný názor má i na použité díly z vrakoviště.
Pro součástky z vrakovišť hovoří hlavně nízká cena. Například originální přední reflektor pro Volkswagen Polo přijde na tři a půl tisíce korun, stejný nový díl z druhovýroby stojí dva tisíce čtyři sta korun. Na vrakovišti lze ten samý světlomet ve výborném stavu koupit za patnáct stovek.
U dílů z vrakoviště je však nutné dávat pozor na stav. Nárazníky a světlomety mívají ulámané držáky, plechy mohou být špatně uříznuté. U mechanických součástek, jako je například motor, palivové čerpadlo nebo převodovka, je risk mnohem větší. "Koupil jsem motor do Hondy Civic s tím, že auto bylo bourané, ale že motoru nic není. Měl mít najeto jen padesát tisíc kilometrů," vzpomíná Tomáš Kořán z Prahy. "Po tom, co jsem auto zprovoznil, zjistil jsem, že motor je skoro nepoužitelný a jeho oprava v servisu by přišla na čtyřicet tisíc korun." Patnáct tisíc za motor tak přišlo vniveč a Tomáš Kořán musel koupit nový motor.
Málokdo tuší, že na díly z vrakoviště se vztahuje klasická půlroční záruka. Ta neplatí pouze u závad, kterou prodejce ohlásí kupujícímu předem. Jenže dostat od majitele vrakoviště účet není nejjednodušší, a někteří dokonce, když slyší o paragonu, raději nic neprodají.
Při pořizování náhradních dílů je nejlepší mít v ruce starou součástku. Bývá na ní výrobní číslo, podle kterého se dá nejsnadněji obstarat nový díl. Na klínových řemenech, vzduchových filtrech a podobných součástkách jsou uvedeny aspoň potřebné rozměry a parametry.
Motorista by neměl zapomínat, že se automobily neustále modernizují, díly se mění a třeba na první pohled shodné součástky se mohou navzájem lišit. "Když někdo přijde, že chce nárazník například pro Volkswagen Corrado, musím vědět, jaký je to rok výroby. Na první pohled stejně vypadající díl byl dvakrát modernizován a pokaždé lehce pozměněn," upozorňuje prodejce náhradních dílů Miroslav Štěpán z Prahy. "Za zmínku stojí i to, že mnohé automobilové součástky, které se skládající z více dílů jako turbodmychadlo, palivové čerpadlo a spojka, se nedají opravovat a jen se vyměňují."

Nabourané auto z vrakoviště může poskytnout mnoho použitelných součástek.


Témata: Volkswagen