Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na neplatiče zákonného ručení čekají obsílky

  19:02aktualizováno  19:02
Nepříjemné chvíle čekají majitele vozidel, za která není zaplaceno zákonné ručení, a přitom jsou vedena v registru vozidel jako provozovaná. Česká kancelář pojistitelů, která má údaje od všech tuzemských pojišťoven zabývajících se povinným ručením, totiž předala seznamy pojištěných silničních vozidel na okresní úřady a magistráty, kde od loňska vedou evidenci motorových i nemotorových vozidel. Úřady nyní porovnají seznamy s registry a ty motoristy, kteří neplatí zákonné ručení, a vozidlo přitom nevyřadili z provozu, čeká úřední obálka s modrým pruhem.
Co bude dál, to vysvětluje Jaroslav Bednář, šéf evidence vozidel Okresního úřadu Plzeň-jih.

Vyzveme vlastníka vozidla, aby se dostavil na úřad k zahájení správního řízení ve věci trvalého vyřazení jeho vozidla z evidence. První obsílky rozešleme na začátku března. Při ústním jednání zjistíme, proč majitel za vozidlo - může se jednat jak o automobil, tak o motocykl nebo i vlek za auto - neplatí pojistné.

Jaký bude další postup?

Vlastník vozidla nám vysvětlí, proč se dostal na seznam České kanceláře pojistitelů. Třeba už s vozidlem vůbec nejezdí a jen neudělal potřebné kroky k odhlášení. Pak nám odevzdá poznávací značky a osvědčení o technickém průkazu. Vozidlo trvale vyřadíme z registru, ale tím celá věc neskončí. Záležitost předáme přestupkové komisi a neplatiče čeká přestupkové řízení, ve kterém může dostat pokutu až do výše 20 tisíc korun a ve zvláštních případech ještě o 10 tisíc více.

A může přijít motorista na úřad s novou pojistkou?

Pak zůstane vozidlo v evidenci, ale vlastníka čeká stejně přestupkové řízení.

Co se stane v případě, že vlastník vozidla, za něž není pojistné placeno, na vaši výzvu nereaguje?

Další postup je přesně dán správním řádem. Pokud si dotyčný nevyzvedne na poště obsílku do tří dnů, tak je přesto považována za doručenou. Po 30 dnech pak nepojištěné vozidlo automaticky vyřadíme z evidence. Ovšem proti našemu rozhodnutí o vyřazení se může vlastník vozidla odvolat. Jednání se pak protáhne a nelze vyloučit, že bude trvat celé další měsíce.

Hrozí majiteli sankce za to, že se k zahájení správního řízení nedostaví?

Ano, můžeme mu vyměřit pokutu v maximální výši 200 korun českých. Ale předvolaný motorista může prokázat, že mu termín jednání nevyhovoval. Třeba proto, že byl v cizině - a pak mu pokuta nehrozí. Může si také s pracovníky úřadu nebo magistrátu domluvit jiný termín.

Jak velký počet hříšníků očekáváte?

Těžko v tuto chvíli odhadnout. Většina lidí si dala všechno, co souvisí třeba s automobilem, do pořádku už před dvěma roky, když začínal nový způsob zákonného ručení. Teď očekávám, že narazíme na lidi, kteří v minulosti prodali auto a už se dále nestarali o jeho převod na nového majitele. Ani netuší, že jsou stále vedeni jako jeho vlastníci. Pro některé to bude určitě překvapení.

Má majitel vozidla, pokud za ně nechce platit zákonné ručení, nějakou jinou možnost než ho trvale vyřadit z evidence?

Pokud například používá vozidlo jen sezónně, tak ho může dočasně vyřadit z evidence. To zákon umožňuje. Poznávací značky uloží za desetikorunový poplatek na úřadě, kde je zaevidováno. Termínem "dočasně" se rozumí nejdéle na jeden rok. Ovšem ani trvalé vyřazení neznamená, že vozidlo už nikdy nemůže na silnici. Je totiž možné opětně je přihlásit, ale týká se to jen vozidel vyřazených z evidence po 1. červenci loňského roku. Ovšem za nové přihlášení se platí 300 korun. V obou případech musí mít vozidlo v době, kdy je znova uvedeno do provozu, zaplaceno povinné ručení a samozřejmě musí mít platnou technickou a emisní kontrolu, a k tomu ještě evidenční prohlídku.


Autor:


Témata: Registr vozidel


Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Opel Astra 1.7 CDTi
Opel Astra 1.7 CDTi

r.v. 2012, naj. 134 091 km, diesel
210 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.