Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na novou Škodu Superb si vyděláme dřív než před sedmi lety

aktualizováno 
Druhá generace největší, nejrychlejší a také nejnovější škodovky je až do neděle k vidění na autosalonu v Ženevě. Na stejném místě se před sedmi lety představil koncept, který návrat škodovky do kategorií aut pro "horních deset tisíc" předznamenal, jmenoval se Škoda Montreux. Vzpomínáte? V sériové verzi přijel superb půl roku nato na autosalonu ve Frankfurtu. Přečtěte si, co jsme našli v redakčním archivu MF DNES.

Škoda Superb | foto: Škoda Auto, David Votruba / iDNES.cz

Superb jako studie Montreux
"Najde velký a drahý model z Mladé Boleslavi dostatek zákazníků? - ptají se jedni a druzí se zajímají, proč je design Škody Montreux tak podobný ostatním vozům koncernu Volkswagen?" psaly noviny 7. března 2001. ORIGINÁL ZDE

"Jaká opravdu bude velká škodovka, to dosud není jisté. Alespoň představitelé automobilky prezentují studii Montreux jako projekt, který ještě může zasáhnout řada změn. Ale jestli se něco změní určitě, bude to jméno této limuzíny. Poučka totiž říká, že název automobilu musí být snadno vyslovitelný a zapamatovatelný. A to pokud možno ve všech národních jazycích zemí, v nichž se vůz prodává."

Škoda Montreux

Švýcarský marketingový manažer Marcus Bachmann po obhlídce Škody Superb alias Montreux před sedmi lety uznale prohlásil: "Design velké škodovky je perfektní. Švýcaři milují auta této třídy, která mají dobré zpracování. Podobná karoserie, jako je u Volkswagenu Passat a Audi A6, by však mohla být problematická. Osobně bych si Škodu Montreux koupil, neboť tradici výroby škodovek znám."

Stejně jako dnes bylo jisté, že motory pro velkou škodovku budou z produkce koncernu Volkswagenu. "Bohemia, jak studii Montreux pracovně v Mladé Boleslavi říkají, asi nedostane nejvýkonnější agregáty. Ty zůstanou výsadou volkswagenů a audi," psalo se před sedmi lety.

S letošním uvedením nového superbu se strategie mateřského koncernu v tomto ohledu změnila. "Všechny technické vymoženosti, které Volkswagen má, bude mít tentokrát už od počátku i Škoda. Týká se to nejen motorů, ale třeba i systému samočinného parkování, prostě všeho," slíbil už loni na podzim Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za technický vývoj.

"Starý" superb se stavěl z toho to, co regály koncernových skladů daly - Bohemia alias Montreux alias Superb tak má základ ve Volkswagenu Passat. Na konstrukci nového superbu šli konstruktéři podobně, ovšem z opačného konce. Superb II tak stojí na prodloužených základech menšího golfu.

Superb se představuje
Půl roku po studii Montreux se v Ženevě představila sériová podoba velké škodovky pod jménem Superb. To čerstvá novinka z Mladé Boleslavi jde rovnou na věc. Na podzim se s ještě zamaskovaným superbem pochlubila několika vybraným novinářům v arizonském Údolí smrti (reportáž zde). Pak začala postupně vypouštět fotografie a do Ženevy přivezla hotový kus, který dostal i základní cenu 619 900 Kč - mimochodem, je stejná jako u nejlevnějšího stávajícího superbu.

Na superb bylo v roce 2001 třeba aspoň dvaačtyřicet průměrných platů (14 490 Kč). Dnes jich stačí naspořit šestadvacet.

Škoda Superb pro rok 2007

Už jméno Superb způsobilo v roce 2001 velký povyk. Název pro novou vlajkovou loď zpočátku vyvolával spíše negativní ohlasy. Jméno automobilka zvolila podle svého předválečného modelu. "Škodovka zrovna skromností netrpí. V angličtině znamená superb nádherný, skvostný, skvělý. Ve francouzštině také hrdý, zpupný," psala MF DNES. Kromě toho, Škodovka neměla problém s registrací jména, vlastní je od třicátých let. A dnes už by žádný úřad jméno jako Superb, protože označuje obecnou vlastnost, nezaregistroval.

Velké oči
Podle prvních ohlasů měla být nová škodovka konkurencí dokonce pro Audi A6, Mercedes třídy E a C, případně BMW řady 5. Nadšené publikum mělo tehdy možná "velké oči", superb přeci jen patří o kategorii níž, vedle Fordu Mondeo, Opelu Vectra nebo Mazdy 6. Za svou kariéru si ale našel přes 130 tisíc majitelů.

"Superb je podle mého soudu elegantnější než passat," psal designér Jan Prokop. "Jeho konzervativní design má ještě jednu příjemnou vlastnost: bude stárnout daleko pomaleji než výrazněji tvarovaná konkurence. Superb si najde konzervativnější klientelu a svůj prostor na trhu by měl bez větších obtíží uhájit."

"Třebaže nový superb upouští od již zavedeného tvarosloví škodovek, vymyká se koncernovému klíči, a získává tak výrazný potenciál míchat karty ve své třídě," všímá si designér Roman Fluxa.

Škoda Superb prezidenta republiky

Automobilka viděla v roce 2001 na zadních sedadlech superbů premiéry a ministry. Výsledek je s odstupem času trochu rozpačitý. Vládní flotila je ze superbů složená zhruba z poloviny (více) a vytížený není ani prezidentský exemplář, který podle Václava Klause moc drncá.
 
Deštník a kufr
Před lety jsme byli uneseni z praktických vtípků, které superbu konstruktéři nadělili. Téměř legendární se stal deštník, uložený ve speciální schránce v madle zadních dveří (má ho samozřejmě i nová generace). Pro unavené hejtmany, ministry a manažery hovící si na pravém zadním sedadle byl připraven výklopný díl opěradla sedadla spolujezdce. Dnes se nový superb chlubí mnohem praktičtějším patentem. Jmenuje se twindoor a dělá z klasické limuzíny o poznání praktičtější auto. Jak to funguje, si přečtěte ZDE.

Škoda Superb GreenLine

Jedno minus nový superb oproti tomu starému přeci jen má. Do předchozí generace bylo možné objednat dvouapůllitrový naftový šestiválec, do nového pořídíte maximálně čtyřválcové dvoulitrové TDI (větší nafťák se pod kapotu superbu nevejde). Vyšši management, který šestiválcový motor vyžaduje, se tak bude muset přeorientovat na benzinový motor 3,6 litru. VÍCE O MOTORECH ZDE

Jaká bude
Škoda Montreux v Ženevě 2001 ukazovala, že tuzemská automobilka je připravená zlomit nedůvěru Západoevropanů k vozům z východní části starého kontinentu. "O úspěchu velké škodovky na zdejším trhu jsem téměř přesvědčen," řekl tehdy Pavel Hejda, šéf společnosti Auto Jarov.

Nový superb je z pohledu obchodníka ještě lákavější. "Moc se mi líbí, byl jsem se na něj dokonce podívat osobně v Ženevě. Z prvních obrázků jsem byl trochu rozpačitý z řešení zádě, ale naživo se mi líbí a vypadá ještě lépe než na fotkách," říká Radek Donner, vedoucí prodeje pražského prodejce NH Car.

"Rozhodně se bude prodávat lépe než ten stávající. Už podle současného zájmu stálých i nových zákazníků."

starý superb v roce 2001 nový superb v roce 2008
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4 803 x 1 765 x 1 469 x 2 803 4 838 x 1 817 x 1 462 x 2 761
objem kufru (l) 480−945  565−1 670
základní cena (Kč) 689 900 619 900

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.