Škoda Superb

Škoda Superb | foto: Škoda Auto, David Votruba / iDNES.cz

Na novou Škodu Superb si vyděláme dřív než před sedmi lety

  • 171
Druhá generace největší, nejrychlejší a také nejnovější škodovky je až do neděle k vidění na autosalonu v Ženevě. Na stejném místě se před sedmi lety představil koncept, který návrat škodovky do kategorií aut pro "horních deset tisíc" předznamenal, jmenoval se Škoda Montreux. Vzpomínáte? V sériové verzi přijel superb půl roku nato na autosalonu ve Frankfurtu. Přečtěte si, co jsme našli v redakčním archivu MF DNES.

Superb jako studie Montreux
"Najde velký a drahý model z Mladé Boleslavi dostatek zákazníků? - ptají se jedni a druzí se zajímají, proč je design Škody Montreux tak podobný ostatním vozům koncernu Volkswagen?" psaly noviny 7. března 2001. ORIGINÁL ZDE

"Jaká opravdu bude velká škodovka, to dosud není jisté. Alespoň představitelé automobilky prezentují studii Montreux jako projekt, který ještě může zasáhnout řada změn. Ale jestli se něco změní určitě, bude to jméno této limuzíny. Poučka totiž říká, že název automobilu musí být snadno vyslovitelný a zapamatovatelný. A to pokud možno ve všech národních jazycích zemí, v nichž se vůz prodává."

Škoda Montreux

Švýcarský marketingový manažer Marcus Bachmann po obhlídce Škody Superb alias Montreux před sedmi lety uznale prohlásil: "Design velké škodovky je perfektní. Švýcaři milují auta této třídy, která mají dobré zpracování. Podobná karoserie, jako je u Volkswagenu Passat a Audi A6, by však mohla být problematická. Osobně bych si Škodu Montreux koupil, neboť tradici výroby škodovek znám."

Stejně jako dnes bylo jisté, že motory pro velkou škodovku budou z produkce koncernu Volkswagenu. "Bohemia, jak studii Montreux pracovně v Mladé Boleslavi říkají, asi nedostane nejvýkonnější agregáty. Ty zůstanou výsadou volkswagenů a audi," psalo se před sedmi lety.

S letošním uvedením nového superbu se strategie mateřského koncernu v tomto ohledu změnila. "Všechny technické vymoženosti, které Volkswagen má, bude mít tentokrát už od počátku i Škoda. Týká se to nejen motorů, ale třeba i systému samočinného parkování, prostě všeho," slíbil už loni na podzim Eckhard Scholz, člen představenstva Škoda Auto zodpovědný za technický vývoj.

"Starý" superb se stavěl z toho to, co regály koncernových skladů daly - Bohemia alias Montreux alias Superb tak má základ ve Volkswagenu Passat. Na konstrukci nového superbu šli konstruktéři podobně, ovšem z opačného konce. Superb II tak stojí na prodloužených základech menšího golfu.

Superb se představuje
Půl roku po studii Montreux se v Ženevě představila sériová podoba velké škodovky pod jménem Superb. To čerstvá novinka z Mladé Boleslavi jde rovnou na věc. Na podzim se s ještě zamaskovaným superbem pochlubila několika vybraným novinářům v arizonském Údolí smrti (reportáž zde). Pak začala postupně vypouštět fotografie a do Ženevy přivezla hotový kus, který dostal i základní cenu 619 900 Kč - mimochodem, je stejná jako u nejlevnějšího stávajícího superbu.

Na superb bylo v roce 2001 třeba aspoň dvaačtyřicet průměrných platů (14 490 Kč). Dnes jich stačí naspořit šestadvacet.

Škoda Superb pro rok 2007

Už jméno Superb způsobilo v roce 2001 velký povyk. Název pro novou vlajkovou loď zpočátku vyvolával spíše negativní ohlasy. Jméno automobilka zvolila podle svého předválečného modelu. "Škodovka zrovna skromností netrpí. V angličtině znamená superb nádherný, skvostný, skvělý. Ve francouzštině také hrdý, zpupný," psala MF DNES. Kromě toho, Škodovka neměla problém s registrací jména, vlastní je od třicátých let. A dnes už by žádný úřad jméno jako Superb, protože označuje obecnou vlastnost, nezaregistroval.

Velké oči
Podle prvních ohlasů měla být nová škodovka konkurencí dokonce pro Audi A6, Mercedes třídy E a C, případně BMW řady 5. Nadšené publikum mělo tehdy možná "velké oči", superb přeci jen patří o kategorii níž, vedle Fordu Mondeo, Opelu Vectra nebo Mazdy 6. Za svou kariéru si ale našel přes 130 tisíc majitelů.

"Superb je podle mého soudu elegantnější než passat," psal designér Jan Prokop. "Jeho konzervativní design má ještě jednu příjemnou vlastnost: bude stárnout daleko pomaleji než výrazněji tvarovaná konkurence. Superb si najde konzervativnější klientelu a svůj prostor na trhu by měl bez větších obtíží uhájit."

"Třebaže nový superb upouští od již zavedeného tvarosloví škodovek, vymyká se koncernovému klíči, a získává tak výrazný potenciál míchat karty ve své třídě," všímá si designér Roman Fluxa.

Škoda Superb prezidenta republiky

Automobilka viděla v roce 2001 na zadních sedadlech superbů premiéry a ministry. Výsledek je s odstupem času trochu rozpačitý. Vládní flotila je ze superbů složená zhruba z poloviny (více) a vytížený není ani prezidentský exemplář, který podle Václava Klause moc drncá.
 
Deštník a kufr
Před lety jsme byli uneseni z praktických vtípků, které superbu konstruktéři nadělili. Téměř legendární se stal deštník, uložený ve speciální schránce v madle zadních dveří (má ho samozřejmě i nová generace). Pro unavené hejtmany, ministry a manažery hovící si na pravém zadním sedadle byl připraven výklopný díl opěradla sedadla spolujezdce. Dnes se nový superb chlubí mnohem praktičtějším patentem. Jmenuje se twindoor a dělá z klasické limuzíny o poznání praktičtější auto. Jak to funguje, si přečtěte ZDE.

Škoda Superb GreenLine

Jedno minus nový superb oproti tomu starému přeci jen má. Do předchozí generace bylo možné objednat dvouapůllitrový naftový šestiválec, do nového pořídíte maximálně čtyřválcové dvoulitrové TDI (větší nafťák se pod kapotu superbu nevejde). Vyšši management, který šestiválcový motor vyžaduje, se tak bude muset přeorientovat na benzinový motor 3,6 litru. VÍCE O MOTORECH ZDE

Jaká bude
Škoda Montreux v Ženevě 2001 ukazovala, že tuzemská automobilka je připravená zlomit nedůvěru Západoevropanů k vozům z východní části starého kontinentu. "O úspěchu velké škodovky na zdejším trhu jsem téměř přesvědčen," řekl tehdy Pavel Hejda, šéf společnosti Auto Jarov.

Nový superb je z pohledu obchodníka ještě lákavější. "Moc se mi líbí, byl jsem se na něj dokonce podívat osobně v Ženevě. Z prvních obrázků jsem byl trochu rozpačitý z řešení zádě, ale naživo se mi líbí a vypadá ještě lépe než na fotkách," říká Radek Donner, vedoucí prodeje pražského prodejce NH Car.

"Rozhodně se bude prodávat lépe než ten stávající. Už podle současného zájmu stálých i nových zákazníků."

starý superb v roce 2001 nový superb v roce 2008
délka x šířka x výška
x rozvor (mm)
4 803 x 1 765 x 1 469 x 2 803 4 838 x 1 817 x 1 462 x 2 761
objem kufru (l) 480−945  565−1 670
základní cena (Kč) 689 900 619 900