Na pár kilometrů saniťákem. Uvolněte mi cestu!

  • 115
Nikdy nevíte, co se uvnitř odehrává, když sanitku pouštíte na silnici před sebe. Potkáváte ji na každém rohu a víte o ní o dva bloky dopředu. Jaké to je za volantem auta, které, jak všichni doufáme, nikdy nevyzkoušíme?

Sanitka se řídí jako klasická dodávka, jen je tu o pár čudlíků víc. A když pustíte majáky a sirénu, svět kolem vás se zastaví. Uhýbají vám bojovné stříbrné octavie i drsňáci za volanty pražských taxíků. A zastaví se i bílá dodávka, ve které se asi ten kancelářský papír kazí.

Profíci za volanty sanitek na to mají asi trochu jiný názor, ale když usedne nesaniťák za volant auta s nápisy ambulance, má pocit, že se mu projíždí ucpanou Prahou nějak líp. A to ani nemusíte blikat a houkat.

VW Transporter T5 v číslech
VW Transporter T5 v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 5 290 x 1 904 x 1 990 x 3 400
objem kufru (l)6 700
pohotovostní/užit. hmotnost (kg)1 980/1 020
motorpětiválcový turbodiesel
zdvihový objem (ccm)2 460
max. výkon (kW/k)96/131
max. točivý moment (Nm)340
max. rychlost (km/h)164
zrychlení 0–100 km/h (s)15,4
kombinovaná spotřeba (l/100 km)8,3
základní cena bez DPH (Kč)621 853

Když v ceníku Volkswagenu Transporter najdete hned na čtvrtém místě položku jménem „sanitka“, pocítíte tak trochu mrazení v zádech. Objednat si ji může kdokoliv, jen pozor na používání modrého majáku na střeše. Kdo a v jakých případech jej může zapnout, je přesně stanoveno. Chladnoucí oběd na druhém konci ucpané pražské Jižní spojky mezi ně rozhodně nepatří.

Celková cena sanitky na obrázcích je 1 322 772 korun včetně DPH (1 111 573 bez daně), přestavby od firmy SICAR na převozový vůz stojí 377 567 Kč bez daně.

Jako základ ambulance, kterou jsme se svezli těsně předtím, než si ji přebrala jedna pražská klinika, posloužil VW Transporter T5 s rozvorem 3 400 mm už z výroby připravený pro zástavbu speciálního vybavení.

Jak se houká a bliká

„Naše“ sanitka patří do základní kategorie A, což je tzv. silniční ambulance. Patří k nejméně vybaveným vozům, které slouží k přepravě nemocných a třeba rodiček. Obvykle mívají bílou barvu, další kategorie lépe vybavených vozů (B,C) bývají lakované žlutě.

V kabině řidiče to je stejné jako v jakémkoliv jiném transporteru. Co si tam naporoučíte a nač bude stačit rozpočet, to tam bude. V té naší chránily posádku airbagy a stabilizační systém ESP, nechyběla elektricky ovládaná okénka, rádio, klimatizace i palubní počítač.

A co všechno umí ty žluté čudlíky v kapličce na přístrojovce uprostřed nahoře? První (nejvíc vlevo) pouští maják na střeše, druhý sirénu a třetí „horn“, který bezpečně vyděsí i nejhlušší řidiče překážející v průjezdu. Následuje spínač předních blikaček, předposledním se aktivují bílé reflektory osvětlující v případě potřeby prostor za autem a konečně poslední zapíná osvětlení v interiéru vzadu.

Lehátko vyjede samo

Nejdůležitější je na ambulanci zadní část. Samozřejmě je klimatizovaná a v zimě vytápěná (za příplatek 31 tisíc bez daně). Naproti šoupacím dveřím na boku je vyjímatelné kolečkové křeslo, posádka sedí po směru jízdy vedle lehátka.

Jeho vyjmutí je hračka a nemusíte být žádný velký silák. Stačí sklopit malou rampu, zmáčknout tlačítko na nerezové skluzavce, ve které drží, a zatáhnout. Když lehátko tak z poloviny vysunete, zmáčkněte červenou páku a kolečka se sama vyklopí a zajistí. Pacient se přikurtovává pásy.

70 Years of Happiness

Lékařské nádobíčko se ukládá do oranžového kufříku. Pod lehátkem je ještě velký šuplík na další nezbytnosti, třeba deky. Nechybí nádrže s kyslíkem s rozvodem po kabině.

Pětiválcový turbodiesel 2.5 TDI s výkonem 96 kW si v městském provozu vede s přehledem, 340 Nm je dostatečných na hbité rozjezdy a razantní jízdu. Jen musíte svižně řadit, šestistupňová převodovka má první městské převody docela krátké. Hodně krátká jednička při rozjezdech s prázdnou sanitkou ani není třeba, silný dvouapůllitrový turbodiesel se rozjede stejně dobře na dvojku.

Komfortní podvozek se hodí při zdolávání nerovných silnic a trčících retardérů, jen průjezdy zatáček nemohou být tak razantní jako s osobákem. Sanitka přeci jen není pírko a těžiště auta je výš.

Dodávka má svislé boky a řidič sedí vysoko, takže má dobrý přehled o tom, kde auto začíná a končí. Pouze pro couvání na zrcátka by se možná hodily parkovací senzory. Ale saniťáci znají své stroje dokonale, takže vlastně ani nejsou potřeba.