Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na přesný termín dodání nového vozu se příliš spoléhat nedá

  13:46aktualizováno  13:46
- Komu nezáleží tolik na tom, jaké má mít auto barvu nebo výbavu, může si je až na pár výjimek odvést z prodejny během několika dnů. Kdo však chce mít auto přesně podle svých představ, toho dělí od prvního svezení několik měsíců. Rozhodně se přitom nevyplatí důvěřovat prodejcům, že auto dodají ve sjednaném termínu.

Asi nejdelší čekání stojí právě před těmi, kteří se rozhodli pro koupi nového Peugeotu 206. "Když si někdo u nás objedná dvěstěšestku v těchto dnech, dostane ji v březnu nebo dubnu příštího roku," odhaduje Luboš Kotík z pražské prodejny Peugeot. Jeho slova potvrzuje i olomoucký prodejce Jaroslav Cikryp. "Podle mne auta budou na přelomu února a března. Je o ně takový zájem, že i v Německu se prý čeká čtyři měsíce." Další auto, na které nelze v současné době v prodejnách narazit, je cenově zajímavý Ford Escort v provedení kombi. "Nejsou, protože se výroba stěhuje z Německa do Anglie, ale do tří měsíců by mělo být vše v pořádku," říká Luděk Svačina ze zlínské prodejny Ford.
Ostatní vozy si může zájemce z prodejny odvézt během několika dnů, ale to jen v případě, že má prodejce zrovna na skladě auto požadované barvy a ve vybrané výbavě. Jinak nezbývá než objednat auto přímo z továrny. Rozdíly v dodacích lhůtách z fabrik jsou minimální, pohybují se mezi dvěma a třemi měsíci. Jak to vypadá v tuzemsku s nejžádanějšími škodovkami? "Máme hodně aut na skladě, když si nevyberete, auto objednáme a budete ho mít v lednu," říká Magdaléna Krupičková z pražské prodejny. "Jen na Octavie Combi se čeká podstatně déle, ta by možná v lednu nebyla. Snad v únoru. Kombíky šly teď hlavně na vývoz." Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škoda Auto však trvá na tom, že i Octavie Combi továrna na požádání do dvou měsíců vyrobí. "I u nejžádanějších a zároveň nejdražších variant Octavií Combi s motory 1,8 turbo a 1,9 TDI platí, že je dodáme za šest až osm týdnů po objednání."
Aby si zákazník svůj zájem o vůz na míru na poslední chvíli nerozmyslel, požadují prodejci při objednání vozu složení zálohy. Ta začíná na deseti tisíci korunách, někdy je však i podstatně vyšší. "Někdy ji dokonce i odpouštíme, ale to jen stálým zákazníkům," říká pražský prodejce aut Jiří Havelka. Kamenem úrazu těchto smluv je skutečnost, že jsou výhodnější pro prodejce než pro zákazníka. "Jak už to ostatně u podobných smluv bývá," přiznává právník Jan Svoboda. Zákazník zaplatí vysokou částku, ale nemá ani záruku, že by vůz dostal ve sjednaném termínu. "Já jsem si auto objednal a prodejce mne v objednávce ujistil, že auto dostanu nejpozději šestnáctého října," popisuje své trampoty Hubert Kříž z Troubska. "Předem jsem si naplánoval několik důležitých cest, ale auto jsem dostal o dva týdny později. Ale to už jsem měl v plánu auto více méně zazimovat." Prodejce se sice zákazníkovi omluvil, ale tomu už to bylo málo platné. Má vůbec zákazník v takovém případě šanci domáhat se úspěšně náhrady škody z podnikání nebo požadovat peníze za nevyužitou dovolenou?
Asi nejtrefněji problém pojmenoval pražský prodejce aut Jiří Havelka. "Objednávka je tak šikovně sepsaná, aby nás to neohrozilo." V objednávkách totiž chybějí jakékoliv sankce pro prodejce. Právník Jan Svoboda však říká, že zákazník podle zákona může požadovat náhradu škody včetně ušlého zisku. To si prodejci asi trochu uvědomují, a proto si někteří při zpožděné dodávce auta zákazníka různě předcházejí. "Když už víme, že auto dodáme později, nabídneme zákazníkovi náhradní vozidlo," říká zlínský prodejce Luděk Svačina. Jiní prodejci dokonce tvrdí, že v takovém případě auto o něco zlevní, nebo alespoň vozidlo zdarma dovybaví nějakými zajímavými doplňky.
Úplně nejjednodušší by však pro zákazníka bylo, kdyby byly sankce za nedodání auta zakotveny přímo v závazné objednávce. "Ale na to podle mne žádný prodejce nepřistoupí," odhaduje právník Jan Svoboda. A nemýlí se. "Někdy se zpozdí výroba, jindy se zbrzdí přeprava vozu," omlouvají se prodejci. Proto je lepší s přesnou dodací lhůtou auta nepočítat.

 

Čekací lhůty na vybrané vozy

Ford Escort
:  2 měsíce*
Ford Focus:  2 měsíce
Opel Astra:  2-3 měsíce
Peugeot 206:  4 měsíce
Renault Clio: 2 měsíce**
Škoda Felicia: 2 měsíce**
Škoda Octavia: 2 měsíce**
Toyota Corolla: 1-2 měsíce**
Volkswagen Polo: 2-3 měsíce
Volkswagen Passat: 2-3 měsíce

Pramen: AUTO MOTO
Poznámka:*u kombíků déle; **většinu aut z nabídky mají prodejci na skladě a dodávka vozu trvá kratší dobu

Na drahé a luxusní vozy se čeká déle
Přece jen o několik měsíců až let déle si musí na vybraný vůz počkat zájemce o sportovní nebo luxusní auto. "Už v srpnu jsme měli vyprodáno na letošní rok, a když si někdo Ferrari objedná v těchto dnech, odjede s ním asi za půl roku," říká Radka Hutárková z pražské prodejny supersportovních vozů. Stejný autosalon prodává i luxusní vozy Rolls Royce a Bentley, na které se podle Radky Hutárkové čeká čtyři až pět měsíců. Beznadějně vyprodaná je sportovní novinka Audi TT Coupé. "Na rok 1999 máme vyprodáno, do republiky přijde jen padesát aut," prozrazuje pražský prodejce Pavel Kozák. Zájemci o nové Audi tak musí splnění svých snů přesunout až na rok 2000.
Na čtyři měsíce čekání se musí připravit i ti, kdo sní o sportovním BMW Z3. "Výroba sice trvá stejně jako u evropských aut, ale auto stráví měsíc na lodi, jelikož se vyrábí pouze ve Spojených státech amerických," vysvětluje vzniklé zpoždění pražský prodejce bavorské značky Michal Sedlmajer. Stejnou dobu trvá čekání i na ještě exkluzivnější záležitost - na Porsche.
Dodací lhůty jsou docela krátké u většiny Mercedesů. "Pokud není vybrané auto na skladě, dostane ho zákazník do dvou až tří měsíců," tvrdí Robert Musil z pražské prodejny Mercedes-Benz. "O něco déle se ale bude čekat na novou třídu S a na kabriolety CLK."
(buč)

Než si z prodejny odvezete nové auto, trvá to i několik měsíců.

Autor:




Nejčtenější

Land Rover Discovery
První jízda: Nový Land Rover Discovery má vzhled elegána a duši drsňáka

Není na světě mnoho aut snoubících luxus a ortodoxní offroadové schopnosti. A „disko“ má navíc značné charisma.  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.