Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na přesný termín dodání nového vozu se příliš spoléhat nedá

  13:46aktualizováno  13:46
- Komu nezáleží tolik na tom, jaké má mít auto barvu nebo výbavu, může si je až na pár výjimek odvést z prodejny během několika dnů. Kdo však chce mít auto přesně podle svých představ, toho dělí od prvního svezení několik měsíců. Rozhodně se přitom nevyplatí důvěřovat prodejcům, že auto dodají ve sjednaném termínu.

Asi nejdelší čekání stojí právě před těmi, kteří se rozhodli pro koupi nového Peugeotu 206. "Když si někdo u nás objedná dvěstěšestku v těchto dnech, dostane ji v březnu nebo dubnu příštího roku," odhaduje Luboš Kotík z pražské prodejny Peugeot. Jeho slova potvrzuje i olomoucký prodejce Jaroslav Cikryp. "Podle mne auta budou na přelomu února a března. Je o ně takový zájem, že i v Německu se prý čeká čtyři měsíce." Další auto, na které nelze v současné době v prodejnách narazit, je cenově zajímavý Ford Escort v provedení kombi. "Nejsou, protože se výroba stěhuje z Německa do Anglie, ale do tří měsíců by mělo být vše v pořádku," říká Luděk Svačina ze zlínské prodejny Ford.
Ostatní vozy si může zájemce z prodejny odvézt během několika dnů, ale to jen v případě, že má prodejce zrovna na skladě auto požadované barvy a ve vybrané výbavě. Jinak nezbývá než objednat auto přímo z továrny. Rozdíly v dodacích lhůtách z fabrik jsou minimální, pohybují se mezi dvěma a třemi měsíci. Jak to vypadá v tuzemsku s nejžádanějšími škodovkami? "Máme hodně aut na skladě, když si nevyberete, auto objednáme a budete ho mít v lednu," říká Magdaléna Krupičková z pražské prodejny. "Jen na Octavie Combi se čeká podstatně déle, ta by možná v lednu nebyla. Snad v únoru. Kombíky šly teď hlavně na vývoz." Evžen Krauskopf z tiskového oddělení Škoda Auto však trvá na tom, že i Octavie Combi továrna na požádání do dvou měsíců vyrobí. "I u nejžádanějších a zároveň nejdražších variant Octavií Combi s motory 1,8 turbo a 1,9 TDI platí, že je dodáme za šest až osm týdnů po objednání."
Aby si zákazník svůj zájem o vůz na míru na poslední chvíli nerozmyslel, požadují prodejci při objednání vozu složení zálohy. Ta začíná na deseti tisíci korunách, někdy je však i podstatně vyšší. "Někdy ji dokonce i odpouštíme, ale to jen stálým zákazníkům," říká pražský prodejce aut Jiří Havelka. Kamenem úrazu těchto smluv je skutečnost, že jsou výhodnější pro prodejce než pro zákazníka. "Jak už to ostatně u podobných smluv bývá," přiznává právník Jan Svoboda. Zákazník zaplatí vysokou částku, ale nemá ani záruku, že by vůz dostal ve sjednaném termínu. "Já jsem si auto objednal a prodejce mne v objednávce ujistil, že auto dostanu nejpozději šestnáctého října," popisuje své trampoty Hubert Kříž z Troubska. "Předem jsem si naplánoval několik důležitých cest, ale auto jsem dostal o dva týdny později. Ale to už jsem měl v plánu auto více méně zazimovat." Prodejce se sice zákazníkovi omluvil, ale tomu už to bylo málo platné. Má vůbec zákazník v takovém případě šanci domáhat se úspěšně náhrady škody z podnikání nebo požadovat peníze za nevyužitou dovolenou?
Asi nejtrefněji problém pojmenoval pražský prodejce aut Jiří Havelka. "Objednávka je tak šikovně sepsaná, aby nás to neohrozilo." V objednávkách totiž chybějí jakékoliv sankce pro prodejce. Právník Jan Svoboda však říká, že zákazník podle zákona může požadovat náhradu škody včetně ušlého zisku. To si prodejci asi trochu uvědomují, a proto si někteří při zpožděné dodávce auta zákazníka různě předcházejí. "Když už víme, že auto dodáme později, nabídneme zákazníkovi náhradní vozidlo," říká zlínský prodejce Luděk Svačina. Jiní prodejci dokonce tvrdí, že v takovém případě auto o něco zlevní, nebo alespoň vozidlo zdarma dovybaví nějakými zajímavými doplňky.
Úplně nejjednodušší by však pro zákazníka bylo, kdyby byly sankce za nedodání auta zakotveny přímo v závazné objednávce. "Ale na to podle mne žádný prodejce nepřistoupí," odhaduje právník Jan Svoboda. A nemýlí se. "Někdy se zpozdí výroba, jindy se zbrzdí přeprava vozu," omlouvají se prodejci. Proto je lepší s přesnou dodací lhůtou auta nepočítat.

 

Čekací lhůty na vybrané vozy

Ford Escort
:  2 měsíce*
Ford Focus:  2 měsíce
Opel Astra:  2-3 měsíce
Peugeot 206:  4 měsíce
Renault Clio: 2 měsíce**
Škoda Felicia: 2 měsíce**
Škoda Octavia: 2 měsíce**
Toyota Corolla: 1-2 měsíce**
Volkswagen Polo: 2-3 měsíce
Volkswagen Passat: 2-3 měsíce

Pramen: AUTO MOTO
Poznámka:*u kombíků déle; **většinu aut z nabídky mají prodejci na skladě a dodávka vozu trvá kratší dobu

Na drahé a luxusní vozy se čeká déle
Přece jen o několik měsíců až let déle si musí na vybraný vůz počkat zájemce o sportovní nebo luxusní auto. "Už v srpnu jsme měli vyprodáno na letošní rok, a když si někdo Ferrari objedná v těchto dnech, odjede s ním asi za půl roku," říká Radka Hutárková z pražské prodejny supersportovních vozů. Stejný autosalon prodává i luxusní vozy Rolls Royce a Bentley, na které se podle Radky Hutárkové čeká čtyři až pět měsíců. Beznadějně vyprodaná je sportovní novinka Audi TT Coupé. "Na rok 1999 máme vyprodáno, do republiky přijde jen padesát aut," prozrazuje pražský prodejce Pavel Kozák. Zájemci o nové Audi tak musí splnění svých snů přesunout až na rok 2000.
Na čtyři měsíce čekání se musí připravit i ti, kdo sní o sportovním BMW Z3. "Výroba sice trvá stejně jako u evropských aut, ale auto stráví měsíc na lodi, jelikož se vyrábí pouze ve Spojených státech amerických," vysvětluje vzniklé zpoždění pražský prodejce bavorské značky Michal Sedlmajer. Stejnou dobu trvá čekání i na ještě exkluzivnější záležitost - na Porsche.
Dodací lhůty jsou docela krátké u většiny Mercedesů. "Pokud není vybrané auto na skladě, dostane ho zákazník do dvou až tří měsíců," tvrdí Robert Musil z pražské prodejny Mercedes-Benz. "O něco déle se ale bude čekat na novou třídu S a na kabriolety CLK."
(buč)

Než si z prodejny odvezete nové auto, trvá to i několik měsíců.

Autor:




Nejčtenější

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Herec David Matásek a jeho vespa
David Matásek je milovník vos. Každý rok jede přes Alpy do Itálie

Pokud z rovna nechumelí, potkáte ho v Praze v sedle žlutého skútru. Populární herec David Matásek je pravověrný vespař. A každé léto osedlá svou „vosu“...  celý článek

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

Další z rubriky

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
V Německu chtějí auta s cinknutými TDI vyhnat ze silnic

Naftové vozy koncernu Volkswagen vybavené softwarem pro falšování údajů při měření emisí by mohly přijít o registraci, pokud jejich majitelé odmítnou...  celý článek

Lochkovský tunel je součást jižní části Pražského okruhu. (Ilustrační snímek)
Jízda v tunelu: Pětina řidičů zápasí s úzkostí a řídí nepředvídatelně

Síť evropských dálnic je protkaná tisícovkami tunelů. Podle expertů nehrozí v tunelu vyšší riziko nehody, nezbytné je ovšem striktní dodržování rychlostních...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.