Moskevští řidiči stráví ročně v dopravních zácpách až týden čistého času.

Moskevští řidiči stráví ročně v dopravních zácpách až týden čistého času. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Na rozvíjejících se trzích je zatím málo aut. Jednou zaplaví planetu

  • 15
V Číně, Indii nebo Rusku je stále výrazně méně aut než na vyspělých automobilových trzích. Zatímco v USA nebo v EU je průměr více než 400 vozů na tisíc obyvatel, v Číně a Indii je to jenom 27 a 23 aut na tisíc obyvatel.

Americká analytická společnost Polk přinesla na svém blogu pohled na to, jak na rozvíjejících se trzích vypadá situace ohledně množství automobilů.

Zajímavý je i údaj z Ruska, kde připadá na 1 000 obyvatel 235 vozů. Společně s Brazílií, Mexikem a několika dalšími trhy lze přitom tyto země považovat za v blízké budoucnosti jedny z nejdůležitějších a nejrychleji rostoucích automobilových trhů na světě. Hned po Číně a Indii.

Jak přežít v koloně

Nedojíždějte k benzince "nadoraz" a poslouchejte rádio –  více čtěte zde

Zatímco třeba v USA momentálně připadá na 1 000 obyvatel 419 automobilů a toto číslo nadále klesá (v roce 2015 jich prý bude 414, v roce 2001 to bylo 453), třeba v Rusku bude v roce 2015 už 293 aut na tisícovku domácích. V Číně bude tou dobou hustota 50 aut na tisíc obyvatel, v Indii bude růst pomalejší. Mimochodem, třeba Česká republika patří v tomto ohledu mezi vyspělé trhy, připadá tu podle posledních údajů 426 automobilů na 1 000 obyvatel.

Velkou otázkou zůstává, jak bude pokračovat růst v Číně, Indii a na dalších trzích po roce 2015. Třeba tempo nárůstu trhu v Číně je vysoké, do pěti let se počet aut téměř zdvojnásobí. Pokud by to platilo i nadále, dostane se Čína snadno už v roce 2030 na hranici 400 vozů na tisíc obyvatel.

Počet vozů na tisíc obyvatel na rychle rostoucích trzích

Zajímavé je podívat se na tuto situaci z pohledu hustoty aut na kilometr čtvereční. Čína má zhruba stejnou rozlohu jako USA, ale zároveň také 1,3 miliardy obyvatel, tedy o miliardu víc než Spojené státy. Na plochu by tak bylo v Číně čtyřikrát víc vozů než v USA. Ještě hůře by na tom byla Indie, která, byť sedmá největší země na světě, má oproti USA rozlohu zhruba třetinovou. Na plochu by to znamenalo dvanáctkrát víc vozů než v USA. To vše za předpokladu stávajícího počtu obyvatel, ten ale v Indii jistě výrazně poroste.

Tím by Indie předstihla množstvím aut na kilometr čtvereční i Lucembursko, které při své malé rozloze drží podle řady statistik primát právě v počtu vozů na obyvatele (zhruba 700 aut na 1 000 obyvatel). Opět jen pro představu – třeba v Praze připadá na kilometr čtvereční asi 1 200 automobilů, zatímco v celém Lucembursku je to asi 138 aut.

Tedy, tak husto jako v přeplněných metropolích na silnicích těchto rychle se rozvíjejících trhů nebude. Jenže už nyní mají tamní velká města problém nápor vozů zvládnout. Otázkou je, jak takový případný nárůst, který by znamenal prakticky zdvojnásobení počtu aut na planetě, zvládne naše životní prostředí.