Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na silnicích se umírá už 110 let, každou minutu dvě oběti

aktualizováno 
Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) ročně zahyne při automobilových nehodách 1,2 milionu lidí a zraněno jich je přes 50 milionů. A ještě černější jsou prognózy. Do roku 2020 by měl být automobil třetí nejsmrtelnější "chorobou" po mrtvici a AIDS. Podle odhadů si automobilismus vyžádal v dějinách celkem až 30 milionů obětí. První smrtelná automobilová nehoda, při které zahynul řidič automobilu, se stala před 110 lety, 12. února 1898, v Anglii.

Ilustrační foto | foto: HZS Zlínského kraje

Její obětí se stal dvaačtyřicetiletý obchodník Henry Lindfield, který se v osudný den vydal se svým osmnáctiletým synem Bernardem z Londýna do Brightonu, kde se narodil a kde také žil.

V kopci ulice Russell Hill na území Velkého Londýna ztratil kvůli selhání brzd i řízení v důsledku v té době nepovolené rychlosti 30 kilometrů v hodině nadvládu nad svým automobilem a nezvladatelnou jízdu ukončil až náraz do stromu.

Lindfieldova noha zůstala zaklíněna mezi motorem a stromem a v nemocnici mu musela být amputována. Následující den ale následkem pooperačního šoku Lindfield zemřel.

Lindfieldův syn, který při nehodě vylétl z automobilu, zůstal téměř nezraněn. On, ale i jeho bratr a sestra se stali sirotky, protože jejich matka zemřela pět let před nehodou.

První obětí automobilového věku se stala čtyřiačtyřicetiletá Angličanka Bridget Driscollová, kterou srazil automobil jedoucí údajně "hroznou rychlostí 6,5 kilometru za hodinu" 17. srpna 1896. Matka dvou dětí zemřela na místě na zranění hlavy.

Vyšetřování nehody bylo uzavřeno s tím, že šlo o "náhodnou smrt", a dvacetiletý řidič nebyl z ničeho obviněn. "Podruhé se už něco takového doufejme nestane," řekl šokovaný vyšetřovatel této nehody. Jeho zbožné přání se ale nesplnilo.

Od té doby zahynulo na silnicích ve světě podle britského spolku RoadPeace, sdružujícího oběti dopravních nehod, až 30 milionů lidí. Odhady WHO hovoří o 25 milionech obětí silničního provozu.

V současnosti zahyne podle WHO každý rok na silnicích zhruba 1,2 milionu lidí, denně je to 3 287 mrtvých, za minutu dvě oběti. Devadesát procent úmrtí připadá na rozvojové země.

Zraněno je denně v průměru 140 000 osob, z toho 15 000 jich zůstane trvale postiženo. Ještě horší jsou prognózy. V případě současného trendu by se počet mrtvých mohl do roku 2020 zvednout až o 65 procent.

V této době by byl podle WHO automobil třetím největším "zabijákem" po mrtvici a AIDS. V současné době automobilismu patří v tomto smutném žebříčku deváté místo.

Hrozivé jsou i materiální ztráty. Celkové výdaje na materiál, zdravotní výlohy a další náklady spojené s řešením dopravních nehod se podle WHO odhadují na 518 miliard dolarů ročně.

V zemích s nižšími příjmy roční náklady vzniklé z dopravních nehod představují zhruba procento až 1,5 procenta HDP, což je údajně více, než kolik tyto země získávají z rozvojové pomoci.

Mrtví na silnicích ve světě

Počet mrtvých na silnicích na 100 tisíc obyvatel

Řecko

15,0
USA 14,7
Polsko 14,3
Slovinsko 12,9
Maďarsko 12,7
ČR 12,6
Portugalsko 11,8
Belgie 10,4
Španělsko 10,2
Itálie 9,7
Irsko 9,3
Rakousko 9,3
Kanada 9,1
Francie 8,8
Finsko 7,2
Německo 6,5
Japonsko 6,2
Dánsko 6,1
Velká Británie 5,5
Švýcarsko 5,5
Norsko 4,9
Švédsko 4,9
Nizozemí 4,6
Zdroj: OECD

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.