Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na silnicích umírají častěji ti chudší než bohatší

aktualizováno 
Silniční nehody zabíjejí více chudé než bohaté a ve světě každoročně zahubí 1,2 milionu lidí. Uvádí se to ve zprávě, kterou publikovala Světová zdravotnická organizace (WHO). Zraněných bývá ročně od 20 do 50 milionů.

Ilustrační foto. | foto: Policie ČR

Silniční nehody byly v roce 2004 ve světovém měřítku devátou příčinou úmrtí, u osob od pěti do 44 let třetí hlavní příčinou smrti. Výzkum ve 178 zemích přitom ukazuje, že chudší obyvatelstvo je nehodám více vystaveno než bohatší.

Přes 90 procent nehod se stane v zemích s nízkými nebo středními příjmy, ačkoli v těchto zemích je soustředěno pouze 48 procent počtu vozidel ve světě. Ale i v zemích s vysokými příjmy jsou chudí postiženi více.

Téměř polovinu (46 procent) z 1,2 milionu obětí tvoří takzvaní "zranitelní" uživatelé, tedy chodci, cyklisté či motocyklisté. I v tomto případě zemře více lidí v chudých zemích, například v západním Tichomoří nebo v Thajsku. Úmrtnost se však v posledních letech v mnoha zemích s vyššími příjmy stabilizovala.

S vysokým počtem mrtvých při dopravních nehodách se potýká i Česká republika. Ministerstvo dopravy chce snížit jejich počet do roku 2010 na 650, a to pomocí kampaně Nemyslíš - zaplatíš. Na českých silnicích v loňském roce ubylo nehod i jejich obětí, 992 zmařených lidských životů je druhý nejnižší počet od roku 1990.

O rok dříve na silnicích zahynulo 1 123 lidí. Počet obětí nehod se loni přiblížil roku 2006, kdy na silnicích zemřelo nejméně lidí od roku 1990 - 956. Jde o jediné dva roky, kdy počet mrtvých nepřesáhl tisícovou hranici. Nejvíce životů si zatím vyžádaly karamboly v roce 1994, kdy na silnicích zahynulo 1 473 lidí.

Autoři zprávy WHO konstatují, že otázky silniční bezpečnosti získávají na mezinárodní úrovni více pozornosti. Ve většině zemí světa však tato "epidemie" úmrtnosti nabývá na síle. Pokud se proti této tendenci nic neučiní, do roku 2030 bude na silnicích každoročně umírat 2,4 milionu lidí a smrt při silničních nehodách se stane pátou nejčastější příčinou úmrtí ve světě.

Žádná země se nemůže domnívat, že již v otázkách bezpečnosti silničního provozu učinila dost. Dokonce i takové země, které v tomto směru patří k nejlepším, jako jsou Nizozemsko, Británie nebo Švédsko, mohou situaci ještě zlepšit. Například ve Švédsku stojí silniční nehody za 20 procenty úmrtí mezi dětmi a mladými lidmi ve věku od pěti do 19 let.

Jen necelá polovina zemí světa včetně Česka má zákony umožňující bojovat proti pěti rizikovým faktorům, tedy řízení v opilosti, překročení rychlosti, nepoužívání bezpečnostní přilby, pásu a sedačky pro děti. Jen devět procent zemí ovšem soudí, že omezení rychlosti jsou řádně aplikována.

Přes 90 procent zemí má zákony týkající se řízení vozidla ve stavu opilosti, ale jen 49 procent z nich stanovilo práh promile alkoholu v krvi do 0,5, jak to doporučuje zpráva WHO a Světové banky k prevenci silničních nehod, která byla vydána v roce 2004.

Studie konstatuje, že jen 40 procent zemí má zákon, který řidiči a spolujezdci na motocyklech ukládá povinné nošení přilby odpovídající normám.

Pokud jde o bezpečnostní pás, je povinný pouze v 38 zemích s nízkými příjmy a v 54 procentech zemí se středními příjmy.

Studie ukazuje, že na světové úrovni přivodí silniční nehody ekonomické ztráty ve výši 518 miliard dolarů a jednotlivé země stojí od jednoho do tří procent hrubého domácího produktu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.