Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na stodvacítce nezbohatnete aneb jak se kupuje veterán

aktualizováno 
Prodejce historických aut radí, jak na nich neprodělat. "Investice do nemovitostí mají své limity. Když koupíte veterána, prostor pro jeho zhodnocení je otevřený," říká Miroslav Kotlařík.

Miroslav Kotlařík | foto: Nikola HronkováMF DNES

Podle Miroslava Kotlaříka, ředitele galerie Prague Classic Car Centre, přibývá v Česku lidí, kteří chtějí do veteránů jen investovat a mohou si dovolit pořídit už "hotový“ vůz. Nemají totiž čas trávit stovky hodin v garáži jejich renovací.

Kdy tuzemský trh dospěl k showroomu jen na stará auta?
Otevřeli jsme před dvěma lety, první pokusy byly již v roce 2000. Trh ale tehdy ještě nebyl připraven. Rozhodli jsme se prodávat "hotové“ vozy pro lidi, kteří historické automobily chtějí vlastnit, ale nemají čas ani možnosti je stovky či tisíce hodin sami opravovat. Prostě chtějí investovat a čas už trávit radostí ze svezení. Říkáme, že jejich nářadím by měl být jen hadr a leštěnka.

Takových lidí přibývá?
Ano. Začala se u nás objevovat velmi cenná historická vozidla, za nimiž stojí často úžasné příběhy. Z toho je vidět, jak Češi bohatnou. A nejedná se jen o několik vyvolených. Řekl bych, že je to už pořádná skupina.

Jaké auto s příběhem nabízíte?
Například Minervu AL z roku 1931. Na zakázku si karoserii nechala postavit u firmy Van den Plass slavná newyorská hvězda Gypsy Rose Lee, o níž by se dnes mluvilo asi jako o striptýzové tanečnici. Některé části karoserie jsou místo chromu pozlacené, interiér je v červeném sametu.

Kolik stojí?
U takového vozu je cena výsledkem jednání (ceny podobných modelů se vyšplhaly k osmi milionům, vzhledem k historii tohoto vozu to může být ale víc, pozn. red.).

Kdo jsou tedy vaši zákazníci?
Lidé, kteří mají peníze a zároveň slabost pro stará auta. Obvykle berou nákup jako koníček spojený s výhodnou investicí. Běžné investice, jako jsou například nemovitosti, mají své limity. Když ale dobře koupíte veterána, tak tam je prostor pro zhodnocení naprosto otevřený.

Trh s veterány však ovlivňují běžné tržní síly. Co když padne?
To rozhodně nepředpokládám. Musela by nejprve citelně utrpět světová ekonomika. Trh s historickými vozidly rozhodně v příštích dvaceti letech dolů nepůjde. Spíše naopak. Obchod se otevírá směrem do Ruska nebo do Číny.

Když bych chtěl jen investovat do auta, co koupit?
Rychle rostou ceny vozů Ferrari, Aston Martin a Bugatti. Obecně platí, že hodnota veteránů se zvyšuje o sto procent každých deset let. Jsou samozřejmě skokani, kteří kvůli módě "udělají“ víc. Třeba Lamborghini Miura ze sedmdesátých let. Během dvou let zdražilo o sto procent a prodává se za více než šest milionů korun.

A české vozy?
Velký zájem je o předválečné modely, kdy u nás byl velmi silný automobilový průmysl – Praga, Škoda, Laurin & Klement, Wikov, Walter, Jawa a desítky jiných malých výrobců. Tyto vozy u nás během posledních deseti let velmi podražily. Když je jen trochu zajímavý model, má již cenu i milionů korun. Třeba Walter 6B stojí přibližně tři a půl milionu, Tatra 87 se prodává kolem tří milionů. A na trhu nejsou.

Zmizely do zahraničí?
Částečně ano. Na počátku devadesátých let se takzvaně otevřely stodoly a někteří lidé chtěli rychle zbohatnout prodejem auta do zahraničí. Němci, Rakušané či Švýcaři tehdy výhodně nakoupili. Dnes se karta obrací a tyto vozy se začaly do Česka vracet.

Pro koho mají větší cenu?
Samozřejmě pro Čecha, který je za něj ochoten zaplatit více než Němec.

Národní "nákupní horečky“ platí všude?
V podstatě ano. Domácí značka bývá vždy ceněná domácími sběrateli více. Třeba z emočních důvodů. Jezdili v ní jako malí kluci, vážou se k ní vzpomínky na dědečka – i to ovlivňuje trh s veterány. Člověk by se měl rozhodnout, zda chce auto jako investici. V takovém případě se totiž vyplatí detailně počítat a nechat si poradit od odborníků. Jestli však někdo touží po modelu, který není technicky či historicky zajímavý, nebo chce zrenovovat starý rodinný vůz, je lépe náklady nepočítat.

Jak jde do vašeho byznysu investovat špatně?
Mnoho lidí si prvního veterána pořídí tak, že koupí vůz před renovací za lákavou cenu. Mají pocit, že všechno opraví sami a zbohatnou. Obvykle to končí špatně. Třeba vrak tatraplanu lze pořídit za 120 tisíc korun, avšak prodejní cena perfektního kousku je kolem milionu. Lákavé. Jenže obvykle to končí tak, že lidé vůz rozeberou a pak zjistí, že na to jejich síly nestačí. Tři roky shánějí různé profese, aby jim pomohly. A když auto se slávou složí, mohou klidně zjistit, že je oprava vyšla na milion a půl korun. Navíc bývá výsledný stav kvůli neodborné renovaci špatný a auto nemá cenu ani milionu.

Odkud se auta vhodná pro renovaci do Česka dovážejí?
Rostou dovozy ze Spojených států. Západní značky se tam po druhé světové válce dobře prodávaly, protože Američané měli podstatně větší kupní sílu než Evropané. Díky tomu tam skončilo to nejlepší, co tehdejší automobilky po světě nabízely. Teď se auta odtamtud vracejí. Třeba kalifornské počasí je vůči starým vozům velmi příznivé, takže se tam dají levně a dobře nakoupit.

Co vůbec rozhodne o tom, zda auto je cenné, nebo není?
Vždy jsou nejcennější modely z první výrobní řady. Dál cenu ovlivňuje výjimečnost modelu, technický stav, originalita, ale i barevné kombinace. Vezměte si, že před druhou světovou válkou měly velké evropské země své národní barvy. Francouzské bugatti, talboty, renaulty bývají modré, italské ferrari a alfy červené, německé mercedesy se lakovaly na stříbrno, anglické vozy na zeleno. Na závodní dráze byly potom jednoduše k rozeznání.

Na "stodvacítce“ nelze zbohatnout
Kachna, brouk, embéčko: jak si stojí v Česku nejrozšířenější „veteráni“

Mám si v garáži nechat pěkné embéčko (Škoda 1000MB), stovku (Škoda 100) a stodvacítku (Škoda 120)? Určitě ano, možná a rozhodně ne.
To jsou odpovědi obchodníků se starými vozy, které MF DNES oslovila s otázkou, která vrtá hlavou majitelům desítek tisíc starých Škodovek.

Obecně shrnují základní poučku pro investici do veteránů: nejcennější je první modelová řada vozu. V našem případě tedy embéčko, které bylo v době svého vzniku v šedesátých letech jedno z nejmodernějších aut v Evropě.
Ostatní mutace (Škoda 100 až 130), které po 30 letech skončily jako beznadějně zastaralé, takovou šanci na zhodnocení nemají. Výjimku tvoří Škoda 110R se sportovní karoserií, která se stejně jako tuzemský evergreen Škoda Felicia vyráběla v Kvasinách.
Z poválečné socialistické produkce je tedy kromě kabrioletu Felicie jasnou jedničkou embéčko, které položilo základy nové modelové řady. Jeho cena roste a v perfektním stavu se již dnes může přehoupnout přes sto tisíc korun.
Stále však stojí v jedné řadě s vozy, jejichž důkladná renovace vyjde podstatně dráž, než za kolik mohou být prodány.
Podobně jsou na tom oblíbené vozy Volkswagen brouk a Citroën 2CV – kachna. Sběratelsky a investičně opravdu zajímavé jsou jen vozy buď z počátků jejich produkce, nebo nějakým způsobem technicky výjimečné a omezené série.
Například kachna 4x4, která měla dva nezávislé motory. Ostatní vozy si sice podmanily miliony řidičů na celém světě svým stylem, ale šanci na velké zbohatnutí jejich vlastnictví neskýtá.
Přesto se na nich dá při rozumně udělané renovaci vydělat. To platí i pro trabanty, které zažívají renesanci. Jeden dělá společnost milionovým vozům i ve sbírce majitele Karlovarských minerálních vod Antonia Pasqualeho.

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.