Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na tratě vyjel unikát pro sprint

  12:38aktualizováno  12:38
Více než rok práce a pak pár vteřin radosti. To je motocyklový sprint v podání české legendy této motoristické disciplíny Václava Hutly z Přelouče. Ten se totiž vloni rozhodl pro stavbu unikátního speciálního stroje Indian 3000 výhradně pro závody v motocyklovém sprintu. A když letos se strojem vyjel na tratě? Například v soutěži na osminu míle na letišti v Plešnicích na Plzeňsku byl v cíli za šest vteřin, při tréninku ještě o okamžik dříve.

Václav Hutla tvrdí: "Čas není rozhodující, důležité je, že jsem byl v cíli pokaždé první." A hned dodává: "Motorka ale ještě nejede podle mých představ. Premiéru si odbyla v Německu, kde jsem radost neměl vůbec žádnou. Motor se doslova rozletěl. Utrhl se píst, ohnula se ojnice...

Nevzdal jsem se, už za tři týdny byl agregát opravený." Pětapadesátiletý nestor sprinterských klání našel inspiraci pro jedinečný dvouválcový V-motor, který má objem rovné tři litry, při zahraničních startech. "Při evropských závodech jsem si všiml, že špičkové stroje zahraničních závodníků v prestižní kategorii Competetion mají objem válců 2.5 až 2.7 litru.

Motocykl Indian 3000
Motor
- čtyřdobý dvouválec do V
objem - 3000 cm3 (vrtání 120,4 mm, zdvih 132 mm)
rozvod - OHC, 4 ventily na válec
maximální výkon - 250 PS
největší točivý moment - 400 Nm při 6000 ot/min
délka - 2,5 metru
váha - 200 kg dráhu 1/4
míle - za 9,5 vt. dráhu 1/8
míle - za 6 vt.
převodovka - dvou- nebo třístupňová vlastní konstrukce
rám - trubkový vlastní konstrukce
přední vidlice - Aprilia
zadní pneumatika - 28 x 9 palc

Měl jsem v té době Indiana 1600, což bylo evidentně málo. A tak jsem si řekl, že by trojka na začátku byla docela pěkná," vzpomíná jezdec. Nejprve půl roku pracoval na výkresech, do kterých vložil ví- ce než dvacetileté zkušenosti ze staveb sprinterských strojů.

Pak se dal s libereckým specialistou na závodní motocykly Sašou Kopeckým do práce. Nejvíce starostí měli s pohonným agregátem. Srdce speciálu je totiž jedinečné téměř ve všech dílech. "Na motoru jsou sériového provedení jen šrouby a matice.

Například ventilové pružiny pocházejí z plochodrážního Esa, ostatní součástky nemají obdoby," vysvětluje Václav Hutla. "Píst váží kilogram, ojnice má ještě o 0,7 kilogramu více. Na každý díl jsme vymýšleli výrobní postup. Největší starosti byly s odlitky a výkovky. Nebýt dlouholetých zkušeností a kontaktů na všechna možná řemesla, tak bychom agregát asi nedali dohromady."

Speciál nebyl levný, nicméně přeloučský závodník přesně neví, co ho stál. "Jen spojka zahraniční provenience přišla na šest tisíc německých marek. Za materiál na motor jsem vydal zhruba 200 tisíc korun," vypočítává. "Pochopitelně nehovořím o hodinách v dílně či na cestách k Sašovi Kopeckému. Ani to nesčítám, ještě jsem všem řemeslníkům nezaplatil. Kdyby všechny sumy slyšela manželka, tak to mám spočítané jinak," žertuje Václav Hutla.

 

Unikátní stroj pro sprint

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.