"Scénic, který má zhruba půlmilionovou základní cenu, se po třech letech velmi dobře prodává za částky kolem 300 tisíc korun. Je to asi o 100 tisíc víc ve srovnání s jinými vozy z rodiny Renault Mégane, s typy Classic či kupé, jež mají jako nové podobnou cenu."
Může se hoditNové i ojeté automobily Octavia a Renault Scénic můžete nalézt na serveru www.automodul.idnes.cz |
Také Škoda Octavia kombi patří k automobilům, které se i ve vyšší cenové kategorii dobře prodávají. Oblíbená verze 1.6 LXi kombi ročníku výroby 1999 bývá asi za 380 tisíc a o rok starší za 340 tisíc korun. Další z mladoboleslavských vozů, Škoda Octavia 1.9 TDI GLX loňského ročníku výroby, snadno nachází kupce i za 430 tisíc korun a ročník 1998 bývá za 390 tisíc korun.
"Úsporná a prostorná Škoda Octavia kombi GLX s motorem 1.9 TDI a v ceně kolem půl milionu korun je podle mého názoru i pro budoucnost dobrá volba při zájmu o nový automobil," pokračuje Tomáš Pánek. Toyota Yaris Verso se na zdejších silnicích zatím prezentuje rozporuplně - lidem se vyhraněně buď líbí, nebo nelíbí.
"V jeho prospěch hovoří pověstná kvalita výrobků se značkou Toyota, ovšem nic naplat, v tuzemsku z konfrontace s Renaultem Scénic na trhu ojetin vyjde o dost lépe francouzský vůz. Nevýhodou toyoty přitom v Česku, které tradičně preferuje hlavně západoevropskou klasiku, je japonský původ, menší rozměry a poměrně vysoká pořizovací cena nového vozu," míní Tomáš Pánek.
Peugeot Partner má okruh zájemců omezený svou vizáží. "Na trhu ojetin se považuje - jak se říká - za z nouze ctnost," uvádí Tomáš Pánek. "Je to přetvořená dodávka, která nezapře pracovní duch."
Nicméně jestliže motoristé mají - jak se mezi odborníky traduje - už při koupi nového automobilu myslet na jeho příští prodej, ukazuje se v případě Peugeotu Partner jako perspektivnější volba dieselová verze, ať už levnější 1.9 D, nebo po všech stránkách lepší 2.0 HDI.
Opel Agila podle očekávání obchodníků v tuzemsku těžko ve větší míře využije svou relativně nízkou cenu, která bude v jeho prospěch hrát kupříkladu v Polsku, kde se vyrábí. Na zdejším trhu přece pořád je Škoda Felicia i ve verzi kombi a nově i nejlevnější z fabií...
Menší zájem se očekává i na trhu ojetin, kde však výhodou zůstane kromě ceny také malá spotřeba. "Zatímco o Renaultu Scénic ještě za deset let bohatě uslyšíme, po agile tou dobou zřejmě pes neštěkne," soudí Tomáš Pánek. Model rok výroby cena (Kč) Audi A4 1.8 kombi 1996 320 000 BMW 525 TDS 1993 270 000 BMW 318 kombi 1995 310 000 Citroën Evasion 2.0 1994 260 000 Fiat Ulysse 2.O turbo 1995 280 000 Ford Galaxy 2.0 1996 320 000 Ford Windstar 3.0 1995 270 000 Honda Shuttle 2.2 1996 370 000 Chrysler Voyager 2.5 TD (starší model) 1995 260 000 Chrysler Voyager 3.0 (nový model) 1996 360 000 Mazda MPV 3.0 1995 239 000 Mercedes 124 TS 230 1993 290 000 Mitsubishi Space Wagon 2.0 TD 1996 290 000 Nissan Serena 2.3 D 1995 250 000 Opel Omega 2.O kombi 1996 300 000 Opel Sintra 2.2 1997 410 000 Peugeot 406 1.9 kombi 1997 340 000 Peugeot 806 1.9 TD 1996 380 000 Renault Kangoo 1.2 1999 270 000 Renault Espace 2.2 1995 280 000 Renault Laguna 2.2 D kombi 1997 320 000 Seat Cordoba Vario 1.9 D 1998 260 000 Subaru Libero 1.2 1998 240 000 Škoda Felicia 1.6 kombi 1998 210 000 Toyota Corolla 1.6 kombi 1998 240 000 Toyota Previa 2.4 1996 370 000 Volkswagen Caravelle 1.9 D 1993 260 000 Volkswagen Passat 2.0 kombi 1996 270 000 Volkswagen Passat 1.9 TDI kombi 1998 550 000
Vybrané ojetiny v ceně nových testovaných vozů
Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES
Toyota Yaris Verso má nejdražší součástky
Toyota Yaris Verso vyšla z testu jako vůz s nejdražšími náhradními díly v šesti z deseti sledovaných položek. Jejich výběr byl tentokrát zaměřen na součástky, které se mohou poškodit například při kolizích na parkovištích či menších dopravních nehodách.
V přehledu záměrně nejsou díly, které podléhají běžnému opotřebení nebo jejich výměny předpisuje výrobce automobilu po určitých kilometrech. Ty totiž mívají přímou spojitost s motory, kterých je u automobilů zařazených do testu k výběru několik.
O pohonné jednotky přitom tentokrát vůbec nešlo, smyslem bylo využití vnitřního prostoru sledovaných vozů. Tuzemská značka Škoda má stále ceny náhradních součástek prakticky na nejnižší úrovni, ovšem v některých položkách ji šlape na paty, nebo ji již dokonce přestihl Peugeot.
Příkladem cenové výhodnosti peugeotu je třeba přední blatník. Toyota hodnotitele překvapila drahotou většiny vybraných dílů, zvlášť za skutečnosti, že v testu nebyla vozem nejvyšší kategorie. V některých položkách předčila i Renaulta Scénic, který je v automobilové hierarchii o třídu výš.
Vysoké ceny toyoty jsou viditelné hlavně u předního blatníku, který přijde na téměř dvojnásobek toho, co vyndá z peněženky zákazník za stejný díl třeba u opla nebo renaulta. Ještě vyšší rozdíl je pak u bočního blikače. Vnější zpětné zrcátko je také nejdražší, což je dáno tím, že je vyhřívané a elektricky ovládané.
Jinými zrcátky totiž není podle vyjádření dealera Toyota Yaris Verso v provedení pro Česko vybavována. Zadní nárazník je třídílný a cena zahrnuje všechny tři části. Nad ostatní ceny přesahuje viditelně přední světlomet pro Renault Scénic. Ovšem ten není jen jednoduchým světlometem, jako třeba u Peugeotu Partner a Škody Octavia kombi, ale sdružuje v sobě čtyři světla - potkávací, dálkové, směrové a obrysové, každé se samostatnou parabolou.
Ovšem i pro octavii je v nabídce kombinovaný světlomet, který má navíc přídavné mlhové světlo. Za to zákazník připlatí přibližně 350 korun k ceně uvedené k tabulce. Také zadní okno Renaultu Scénic je netradiční - výklopné směrem vzhůru. Ostatní auta mají zadní skla vždy jen pevně vlepená do karoserie.
Vlepovaná jsou u všech vozů také přední okna. Ovšem jen pro octavii je v nabídce sklo čiré, ostatní jsou vždy tónovaná, neboť importéři jiná nenabízejí. Blatníky a nárazníky jsou do distribuční sítě dodávány nelakované, ale již k lakování připravené. U nárazníků jde vždy pouze o plastovou část, tedy bez vnitřní kovové výztuhy.
Ceny vybraných náhradních dílů pro testovaná vozidla (Kč)
Vůz |
Toyota Yaris Verso |
Peugeot Partner |
Škoda Octavia kombi |
Renault Scénic |
Opel Agila |
přední okno |
7693 |
4635 |
3697 |
7930 |
5242 |
zadní okno |
9392 |
4338 |
3478 |
7588 |
5871 |
přední blatník |
6939 |
2708 |
2833 |
3620 |
3600 |
přední nárazník |
7125 |
4862 |
3725 |
8030 |
7750 |
zadní nárazník |
5579 |
4753 |
4510 |
6492 |
6845 |
přední světlomet |
5914 |
2782 |
3074 |
8279 |
3976 |
zadní sdruž. světlo |
3185 |
974 |
1661 |
1250 |
1944 |
levé zpětné zrcátko |
4586 |
3038 |
2089 |
2110 |
2808 |
ocelový disk |
2563 |
1757 |
1194 |
2070 |
1217 |
boční blikač |
559 |
237 |
179 |
236 |
112 |
Pramen: MF DNES
Octavia měla nejen nejlepší jízdní vlastnosti, ale díky nízkým sedadlům uspěla i v hodnocení řidiče-vozíčkáře |