Na trhu ojetin má největší perspektivu Octavia kombi a Renault Scénic

Automobily kombi a minivany patří na trhu ojetin k nejžádanějším a obchodníci jim předpovídají velkou budoucnost. "Zvláště Renault Scénic a Škoda Octavia kombi si i po čase drží poměrně vysokou hodnotu," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského autobazaru AAA Auto Praha.

"Scénic, který má zhruba půlmilionovou základní cenu, se po třech letech velmi dobře prodává za částky kolem 300 tisíc korun. Je to asi o 100 tisíc víc ve srovnání s jinými vozy z rodiny Renault Mégane, s typy Classic či kupé, jež mají jako nové podobnou cenu."

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Octavia a Renault Scénic můžete nalézt na serveru www.automodul.idnes.cz

Také Škoda Octavia kombi patří k automobilům, které se i ve vyšší cenové kategorii dobře prodávají. Oblíbená verze 1.6 LXi kombi ročníku výroby 1999 bývá asi za 380 tisíc a o rok starší za 340 tisíc korun. Další z mladoboleslavských vozů, Škoda Octavia 1.9 TDI GLX loňského ročníku výroby, snadno nachází kupce i za 430 tisíc korun a ročník 1998 bývá za 390 tisíc korun.

"Úsporná a prostorná Škoda Octavia kombi GLX s motorem 1.9 TDI a v ceně kolem půl milionu korun je podle mého názoru i pro budoucnost dobrá volba při zájmu o nový automobil," pokračuje Tomáš Pánek. Toyota Yaris Verso se na zdejších silnicích zatím prezentuje rozporuplně - lidem se vyhraněně buď líbí, nebo nelíbí.

"V jeho prospěch hovoří pověstná kvalita výrobků se značkou Toyota, ovšem nic naplat, v tuzemsku z konfrontace s Renaultem Scénic na trhu ojetin vyjde o dost lépe francouzský vůz. Nevýhodou toyoty přitom v Česku, které tradičně preferuje hlavně západoevropskou klasiku, je japonský původ, menší rozměry a poměrně vysoká pořizovací cena nového vozu," míní Tomáš Pánek.

Peugeot Partner má okruh zájemců omezený svou vizáží. "Na trhu ojetin se považuje - jak se říká - za z nouze ctnost," uvádí Tomáš Pánek. "Je to přetvořená dodávka, která nezapře pracovní duch."

Nicméně jestliže motoristé mají - jak se mezi odborníky traduje - už při koupi nového automobilu myslet na jeho příští prodej, ukazuje se v případě Peugeotu Partner jako perspektivnější volba dieselová verze, ať už levnější 1.9 D, nebo po všech stránkách lepší 2.0 HDI.

Opel Agila podle očekávání obchodníků v tuzemsku těžko ve větší míře využije svou relativně nízkou cenu, která bude v jeho prospěch hrát kupříkladu v Polsku, kde se vyrábí. Na zdejším trhu přece pořád je Škoda Felicia i ve verzi kombi a nově i nejlevnější z fabií...

Menší zájem se očekává i na trhu ojetin, kde však výhodou zůstane kromě ceny také malá spotřeba. "Zatímco o Renaultu Scénic ještě za deset let bohatě uslyšíme, po agile tou dobou zřejmě pes neštěkne," soudí Tomáš Pánek.

Vybrané ojetiny v ceně nových testovaných vozů

Model

rok výroby

cena (Kč)

Audi A4 1.8 kombi

1996

320 000

BMW 525 TDS

1993

270 000

BMW 318 kombi

1995

310 000

Citroën Evasion 2.0

1994

260 000

Fiat Ulysse 2.O turbo

1995

280 000

Ford Galaxy 2.0

1996

320 000

Ford Windstar 3.0

1995

270 000

Honda Shuttle 2.2

1996

370 000

Chrysler Voyager 2.5 TD (starší model)

1995

260 000

Chrysler Voyager 3.0 (nový model)

1996

360 000

Mazda MPV 3.0

1995

239 000

Mercedes 124 TS 230

1993

290 000

Mitsubishi Space Wagon 2.0 TD

1996

290 000

Nissan Serena 2.3 D

1995

250 000

Opel Omega 2.O kombi

1996

300 000

Opel Sintra 2.2

1997

410 000

Peugeot 406 1.9 kombi

1997

340 000

Peugeot 806 1.9 TD

1996

380 000

Renault Kangoo 1.2

1999

270 000

Renault Espace 2.2

1995

280 000

Renault Laguna 2.2 D kombi

1997

320 000

Seat Cordoba Vario 1.9 D

1998

260 000

Subaru Libero 1.2

1998

240 000

Škoda Felicia 1.6 kombi

1998

210 000

Toyota Corolla 1.6 kombi

1998

240 000

Toyota Previa 2.4

1996

370 000

Volkswagen Caravelle 1.9 D

1993

260 000

Volkswagen Passat 2.0 kombi

1996

270 000

Volkswagen Passat 1.9 TDI kombi

1998

550 000

Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES

Toyota Yaris Verso má nejdražší součástky

Toyota Yaris Verso vyšla z testu jako vůz s nejdražšími náhradními díly v šesti z deseti sledovaných položek. Jejich výběr byl tentokrát zaměřen na součástky, které se mohou poškodit například při kolizích na parkovištích či menších dopravních nehodách.

V přehledu záměrně nejsou díly, které podléhají běžnému opotřebení nebo jejich výměny předpisuje výrobce automobilu po určitých kilometrech. Ty totiž mívají přímou spojitost s motory, kterých je u automobilů zařazených do testu k výběru několik.

O pohonné jednotky přitom tentokrát vůbec nešlo, smyslem bylo využití vnitřního prostoru sledovaných vozů. Tuzemská značka Škoda má stále ceny náhradních součástek prakticky na nejnižší úrovni, ovšem v některých položkách ji šlape na paty, nebo ji již dokonce přestihl Peugeot.

Příkladem cenové výhodnosti peugeotu je třeba přední blatník. Toyota hodnotitele překvapila drahotou většiny vybraných dílů, zvlášť za skutečnosti, že v testu nebyla vozem nejvyšší kategorie. V některých položkách předčila i Renaulta Scénic, který je v automobilové hierarchii o třídu výš.

Vysoké ceny toyoty jsou viditelné hlavně u předního blatníku, který přijde na téměř dvojnásobek toho, co vyndá z peněženky zákazník za stejný díl třeba u opla nebo renaulta. Ještě vyšší rozdíl je pak u bočního blikače. Vnější zpětné zrcátko je také nejdražší, což je dáno tím, že je vyhřívané a elektricky ovládané.

Jinými zrcátky totiž není podle vyjádření dealera Toyota Yaris Verso v provedení pro Česko vybavována. Zadní nárazník je třídílný a cena zahrnuje všechny tři části. Nad ostatní ceny přesahuje viditelně přední světlomet pro Renault Scénic. Ovšem ten není jen jednoduchým světlometem, jako třeba u Peugeotu Partner a Škody Octavia kombi, ale sdružuje v sobě čtyři světla - potkávací, dálkové, směrové a obrysové, každé se samostatnou parabolou.

Ovšem i pro octavii je v nabídce kombinovaný světlomet, který má navíc přídavné mlhové světlo. Za to zákazník připlatí přibližně 350 korun k ceně uvedené k tabulce. Také zadní okno Renaultu Scénic je netradiční - výklopné směrem vzhůru. Ostatní auta mají zadní skla vždy jen pevně vlepená do karoserie.

Vlepovaná jsou u všech vozů také přední okna. Ovšem jen pro octavii je v nabídce sklo čiré, ostatní jsou vždy tónovaná, neboť importéři jiná nenabízejí. Blatníky a nárazníky jsou do distribuční sítě dodávány nelakované, ale již k lakování připravené. U nárazníků jde vždy pouze o plastovou část, tedy bez vnitřní kovové výztuhy.


Ceny vybraných náhradních dílů pro testovaná vozidla (Kč)

Vůz

Toyota Yaris Verso

Peugeot Partner

Škoda Octavia kombi

Renault Scénic

Opel Agila

přední okno

7693

4635

3697

7930

5242

zadní okno

9392

4338

3478

7588

5871

přední blatník

6939

2708

2833

3620

3600

přední nárazník

7125

4862

3725

8030

7750

zadní nárazník

5579

4753

4510

6492

6845

přední světlomet

5914

2782

3074

8279

3976

zadní sdruž. světlo

3185

974

1661

1250

1944

levé zpětné zrcátko

4586

3038

2089

2110

2808

ocelový disk

2563

1757

1194

2070

1217

boční blikač

559

237

179

236

112

Poznámka: ceny dílů poskytli autorizovaní dealeři nebo importéři jednotlivých značek a zahrnují DPH
Pramen: MF DNES

Octavia měla nejen nejlepší jízdní vlastnosti, ale díky nízkým sedadlům uspěla i v hodnocení řidiče-vozíčkáře