Zamaskovaný Saab 9-5

Zamaskovaný Saab 9-5 | foto: Jiří Baborský, František DvořákiDNES.cz

Na vlastní kůži: adrenalin automobilového paparazza

  • 33
Ležet dva dny zahrabaný pod sněhem na severní točně a doufat, až se kolem ve vánici prožene zamaskovaný prototyp, je otrava. Když si na autošpiona zahrajete náhodou a jde vám to od ruky, to je pak jiná. V hledáčku se objeví třeba i McLaren P11.

Tak dlouho jsem psal o zamaskovaných autech, která se prohánějí na různých koncích světa, až jsem si sám na takového paparazza zahrál. Už proto tuším, jak bude vypadat nový Saab 9-5, viděl jsem nový Opel Astra a měl na dosah bájný McLaren P11. To všechno za necelých 24 hodin.

Náhoda přeje připraveným

První kilometry v Citroënu C3 Picasso jsou příjemné. Sluníčko, pohodlná jízda po vyžehlených španělských asfaltkách, kam nás francouzská automobilka na první projížďky s novinkou vyvezla - francouzská krabicovitá novinka vybízí ke všemu jinému, jen ne k závodění.

Plujete krajinou osmdesátkou a najednou na kruháči mezi poli vykřiknete: "Podívej, to je ten nový McLaren." "Dělej, jeď za ním!" povykuje můj spolujezdec a vůbec mu nevadí, že tenhle supersport, o kterém se zatím jenom šeptá, jede na úplně opačnou stranu.

Zamaskovaný McLaren P11

Zamaskovaný McLaren P11

Itinerář letí někam dozadu a kolega se natahuje po foťáku. Já zatím rozhýbávám dodávkoidní tělo citroënu, aby tu zamaskovanou placatou věc dohnal.

Nadjíždět si do protisměru, aby kolega visící z okénka mohl lépe fotit, to mám v malíčku. McLaren se snaží ujet a jeho doprovod v podobě dvou Volkswagenů Jetta mi pronásledování znepříjemňuje, nacpat se mezi ně ani nezkouším. Po pár kilometrech z třetího kruháče, který vymetáme, odbočí minikolona za ocelovou bránu.

Odstavíme picasso za opodál stojící kamion a jdeme na průzkum. Obrovský areál se jmenuje Applus IDIADA Automotive Technology, a jak následně zjistíme, testují tu automobilky z celého světa. Za plotem a hradbou stromů je schovaný okruh a celý komplex testovacích center.

Testovací okruh Applus IDIADA

Nejbližší město se jmenuje El Vendrell, okruh stojí hned vedle dálnice AP-2, deset kilometrů od moře nedaleko Tarragony. Do Barcelony je to asi tři čtvrtě hodiny autem po dálnici.

Na lovu

Kolega, který se pomalu ubivakoval s foťákem na kruhovém objezdu před branou, už hlásí další úlovek: velký zamaskovaný sedan.

Zamaskovaný Saab 9-5

Zamaskovaný Saab 9-5

Sem tam se kolem mihne nějaké to BMW s oranžovým majáčkem a neznámými espézetkami, jindy kruhovým objezdem prosviští zběsilou rychlostí Audi A8, které může testovat třeba novou elektroniku, motor nebo nastavení podvozku. Na rovince opodál jsou vidět černé šmouhy, testovací jezdci tam asi docela dovádějí.

Dvacet minut se nic neděje, pak z areálu vyjede žlutý Ford Fiesta s oranžovými majáky na střeše a ochrankou uvnitř. Jede si nás zle přeměřit. Nejsme sice na soukromém pozemku, ale moje španělština není taková, abych mu to vysvětlil napoprvé jednou větou, než mi odpoví ručně. Startujeme, ale vydáme se na opačnou stranu, po pár kilometrech se z úzké okresky stává polňačka a otáčíme se.

Testovací BMW řady 5

Testovací BMW řady 5

Mezitím nastudujeme, jak se ovládá centrální zamykání, co kdyby nám přeci jen chtěli důrazněji vysvětlit, že se máme pakovat. Když dorazíme zpátky k tajemné bráně, zjišťujeme, že si fiesta zavolala posily. Pán za volantem terénního mitsubishi vyplňuje velký prostor kabiny a jeho kolega ten zbytek. Ani nezastavujeme a mizíme. Párkrát ještě obkroužíme každý kruháč, v dáli vidíme místo zamaskovaného supesportu rozzlobené žluté auto.

Odvážnému štěstí přeje

Nedá nám to, po pár kilometrech auto otáčím a jedu zpátky, vždyť máme "jenom pár" fotek. Hra na paparazza nás začala bavit.

Přijíždíme zpátky, objíždíme po prašné polňačce celý areál, před branou kroužíme sem a tam, a když už si říkáme, že "fakt už musíme jet", vyjíždí z brány zamaskovaný nový Opel Astra. Kroužím za ním po kruhovém objezdu a závěrka zrcadlovky se může ucvakat.

Zamaskovaný Opel Astra

Zamaskovaný Opel Astra

Vylétnu za astrou, kterou kryje doprovodné auto, to předjedu a visím za ní. Na dalším kruhovém objezdu se její řidič raději otáčí a ujíždí do bezpečí areálu. Z dálky na nás hrozí žluté mistubishi a fotograf má moc hezké fotky astry se šachovnicovým polepem.

Neujedou!

Druhý den už si na špiony hrát nechceme, stejně ale říkám kolegovi, ať foťák raději neschovává do kufru.

Do míst, kde se to maskovanými auty jen hemží, zabloudíme napodruhé spíš náhodou. Zase pár obligátních koleček před branou a nic. Asi jsme je včera vystrašili.

Zamaskovaný Saab 9-5

Zamaskovaný Saab 9-5

Nakonec nám najede velká tajemná limuzína, ve které jsme později odhalili Saab 9-5, do náručí sama. Role jsou otočené, já lovím auto do hledáčku, kolega řídí. Nejprve nás prototyp mine v protisměru, otáčíme se a pronásledujeme ho. Pětadevadesát koníků výkonu naší rodinné krabice proti bůhvíkolika saabu je jen první handicap, který máme. Testovací šofér je na takové akce vycvičený (druhý bod pro něj) a zná tu každou zatáčku a nebojí se (další spousta bodů pro něj). Po chvíli pronásledování zamaskovaný prototyp nakonec přeci jen dojíždíme.

Chce se nám pomstít, tak nás probrzdí, že se mu div nepodíváme do kufru. Aspoň už teď víme, že nová devět-pětka bude mít diodová koncová světla. Nahánění vrcholí: přijíždíme do poklidného městečka a zastaví nás červená. Po chvíli váhání se rozhodnu vystoupit a prohlédnout si auto zblízka. Vyfotím jednu fotku a odvážím se blíž, posádka to nevydrží, řidič šlápne na plyn červená nečervená a je v prachu...

Applus IDIADA - vývojové centrum automobilů

Applus IDIADA - vývojové centrum automobilů

Tak skončila má kariéra automobilového paparazza. Mám všechny zuby, hezké fotky a těm pánům v zamaskovaných autech se za nepříjemnosti omlouvám...