Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na vlastní kůži: krocení 423 koní Lexusu IS-F

aktualizováno 
"Dali na hlavu helmu, ale možná lepší by byly plínky," říkám si před šikanou, do které se řítíme, a podezírám řidiče, že si spletl plyn s brzdou: "Tak tentokrát to už prostě vyjít nemůže, tomu pánovi buď dodnes nic neřekli o panu Newtonovi a jeho zákonech, anebo má za úkol mě zabít, lhostejno jestli infarktem nebo samurajským mečem jménem Lexus IS-F." "Kdyby ale jízda na 423 koních byla to poslední v životě, stálo to za to..."

Asi pětadvacetiletý Angličan a jeho kolegové se celé dny nebaví ničím jiným než trápením Lexusovy novinky IS-F a těch, kteří vedle něj usednou, na okruzích. Když nás pak vozí Olivier Panis, máme za úkol naučit se, kde je ideální stopa a jak ji najít. Svezení s "eF-jedničkovým" profíkem je přeci jen o něco klidnější.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Lexus můžete koupit na www.automodul.cz

Vyzkoušet nejrychlejší lexus v extrémních situacích jsme mohli na okruhu poblíž jihošpanělské Sevilly díky pozvání japonské značky, kterou známe hlavně jako výrobce nekonečně luxusních aut.

Po pár kolečkách s profesionálními piloty Lexusu za volantem jsme tušili, co nás čeká. Pouze tušili...

Ještě jste za sebou nezabouchli dveře a jste s autem jedno tělo, jedna duše. Je dokonale čitelné, co udělá, vám dá vědět dlouho dopředu. Když už to vypadá, že závodní trať opustí po trávě, prostě jenom víc zatočíte, nepovolíte a v efektním smyku letíte k další zatáčce.  "Jak to ten Panis dělá, že je před zatáčkou, v zatáčce i za ní ještě dvakrát rychlejší a mně se třepou ruce ještě teď?"

Obyčejný řidič mnohdy vděčí za svá opakovaná vítězství "nad hmotou" smečce hlídacích psů, jako jsou ABS, protikluzový systém, elektronicky řízený samosvorný diferenciál LSD a ovládání stability vozidla VSC. Podtrženo a sečteno - prostě to funguje a Panis s tím malým Japoncem jsou z jiné planety.

Po dvoudenním rozhodování mezi vínovým, černým, bílým a šedým šperkem nabídky Lexusu se všem nakonec asi nejvíc zalíbila bílá.

Skromný nápis "F", rozšířené blatníky a prahy, mohutné nádechy vzduchu, 19palcová kola, veliké brzdové kotouče a čtyři hlavně výfuku - tak rozeznáte Lexus IS-F od pomalých verzí na první pohled. 

Po nástupu se ocitnete obklopeni účelným luxusem. Kožená, elektricky seřiditelná sedadla s pamětí mají výrazné boční vedení, které lze také nastavit. Sedí se v nich dobře, snad jen opěradlo mělo kvůli silnému bočnímu stisku snahu zakulatit nám záda.

Interiéru dominují odstíny šedé, černé a leštěného kovu. Kabina celkově postrádá prostor. Všude něco je. Rozděluje ji široký středový tunel s řadicí pákou osmistupňového automatu.

Nebýt zbytečného madla s věšákem u řidičových dveří, o které se při ostrém průjezdu zatáčkou bouchá do hlavy i šofér menší postavy, nedá se pracovišti řidiče nic vytknout.

Všechno je po ruce a po krátké jízdě máte pocit, že s "efkem" jezdíte odjakživa. Spolujezdec je na tom hůř. Palubní deska na jeho straně působí mohutným dojmem, navíc je jednobarevná a je jí obrovitánský kus.

Sedíte tak utopeni a máte výhled na horu plastu. Pomohla by alespoň linka z kovu nebo barevné odlišení dolního a horního dílu.

Oku lahodilo i obšití volantu (o něco tenčího než má hlavní konkurent BMW M3) a všech švů modrou nití. S tím korespondují i efektně podsvícené budíky s modrými ručičkami.

Bum, bác, prásk...
Burácení pětilitrového osmiválce nového Lexusu IS-F nechá padat čelisti diváků údivem.

Motor se až s neuvěřitelnou lehkostí vytáčí do nejvyšších otáček a neustále plynule hrne auto dopředu. Zrychlení z 0 na 100km/h za 4,8 s vám zatočí hlavou (doslova). Při podřazování navíc elektronika dávkuje laboratorně přesné meziplyny pro plynulé řazení, ale hlavně omezení blokování kol poháněné zadní nápravy, která si musí poradit s přenosem 505 krouticích newtonmetrů.

Zvuk motoru je velmi emocionální oblast, a pokud má chytit za srdce sportovně založené řidiče, musí mu konstruktéři věnovat maximální pozornost. A u modelu IS-F se na zvukovém projevu vyřádila nejedna inženýrská hlavička.

Při normální jízdě v nízkých a středních otáčkách se z motoru line hluboký hučivý zvuk, z něhož je cítit síla.

Pokud přišlápnete plynový pedál, otevře se druhý sací kanál a probudí pod kapotou prozatím lelkující stádo 423 koní a brumendo se rázem změní v mohutný hukot.

Když se motor blíží maximu otáček, je zepředu slyšet čistě mechanický, vybroušený hlas motoru V8. Cestující vzadu si užívají burácení z výfuku, které zní až jakoby za autem. Při akceleraci máte dojem, že ujedete vlastnímu řevu. Maximálně takto můžete uhánět 270kilometrovou rychlostí.

Osm stupňů k radosti
Osmistupňová automatická převodovka SPDS (Sport Direct Shift) vám dokáže, že manuál opravdu patří minulému století. V režimu "M" umožňuje přímé řazení, buďto volicí pákou, nebo pádly pod volantem. Motor letí do otáček, opájíte se lahodnými decibely a vám se lehce stane, že v manuálním režimu dosáhnete limitních otáček 6 800 ot/min.

I tak převodovka stále drží vámi navolenou rychlost a nepřeřadí, to je na vás. Do jízdy zasáhne pouze omezovač otáček.

Pro samočinné řazení je určen druhý režim "D". Ten nabízí řazení ve sportovně - komfortním režimu. V obou případech můžete řadit pomocí páček pod volantem.

Jediný případ, kdy převodovku "nachytáte", nastává v manuálním režimu. Když se před předjížděním rozhodnete podřadit o víc převodových stupňů, musí se s tím převodovka vypořádat a to chvíli trvá. Když tedy podřazujete třeba z "osmičky" na "pětku", potřebuje převodovka pro podřazení víc času, než by vám bylo milé. V tu chvíli je lepší situaci nechat vyřešit automat, elektronika to vyřídí za vás a rychleji.

Co ale dělá z "F"-ka sporťák, jsou brzdy. 360milimetrové kotouče Brembo spolu s šestipístkovými třmeny nejevily ani po několika okruzích, kdy dostaly pořádně zabrat, sebemenší úbytek brzdného výkonu.

Výkonost motoru a brzd neznamená nic, pokud ji nedokážete přenést na silnici. Tomu odpovídá i konstrukce a odladění podvozku. Celkově byl podvozek oproti civilnímu "ISku" přepracován a optimalizován tak, aby lépe pasoval k zuřivému lexusu. Minimalizovat naklánění auta v zatáčkách dostaly za úkol zesílené zkrutné stabilizátory. Ponořování přídě při brždění omezují tužší pružiny. Ramena z lisované oceli a hliníku zase zvyšují pevnost a ještě jsou lehčí.

V provozu budí auto zaslouženou pozornost. Když šelma vyrazila z oploceného výběhu okruhu, nechávali se řidiči krotkých seatů a fordů několikrát předjet a stahovali okénka, aby potěšili oči a hlavně uši.

Pětilitrový motor umí být při předpisovém zacházení (rozuměj: proti přirozenosti) docela střídmý. Při 140km/h na "osmičku" motor točí pouhých 2 200 otáček, což se příznivě projevuje na spotřebě třeba při rychlejší jízdě na dálnici.

Při dovádění na okreskách jsme vystačili s rozumnými 17 litry. Jiný testovací jezdec s lehkou nohou a rychlostním průměrem 105km/h dojel s průměrem 13,9l. Kdo z budoucích majitelů Lexusu IS-F by ale řešil spotřebu...

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.