Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na vlastní oči: Crashtesty škodovek

  16:03aktualizováno  16:03
Ticho, mlčení, světelné rampy zahrnou halu oslňující září, napětí prořízne svistot lana, které rozjede octavii na čtyřiašedesátikilometrovou rychlost a pak to přijde: Rána, střepy se rozletí do všech stran, plechy se mačkají, auto se odráží na stranu, těla drahých pasažérů zachycují bezpečnostní pásy, jejich "make-up" se obtiskává do airbagů a z deformovatelné bariéry je avantgardní socha. K desetiletému výročí testovacího centra v Mladé Boleslavi zkušebna TÜV UVMV ukázala čelní crashtest se vším všudy.
UVNITŘ: VIDEO

Crashtest Škody Octavia II | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

V rámci dne bezpečnosti technici mladoboleslavské automobilky a zkušebny TÜV UVMV ukázali, jakou "paseku" v autě nadělá nepřipoutaný spolujezdec v případě nárazu; další test ukázal jak se ověřuje přívětivost aut k chodcům.

Zlatým hřebem programu pak byl čelní crashtest Škody Octavie podle metodiky renomovaných laboratoří EuroNCAP. Jako doplněk k nárazovým testům byl k vidění například výstřelový test bočního airbagu, který chrání posádku v případě bočního nárazu.

Oskaři si natlučou, ale lidem pomůžou 
Myšlenka nezávislých testů se zpočátku vůbec nezamlouvala automobilkám, které tvrdily, že jsou testy nevěrohodné, protože jsou prováděny za příliš vysokých rychlostí. V průběhu let se ale postoj automobilek k crashtestům změnil. Mnoho jich dnes používá pětihvězdičkové hodnocení při prezentaci svých modelů.

Testovací Oskary nárazy nebolí, v halách nedaleko Mladé Boleslavi je otloukají, aby živé posádky přežily. Testovací figuríny (Oskaři) používané pro čelní nárazy se jmenují Hybrid III; pro některé crashtesty se kromě dospělých používají také malí dětští Oskárci.

Čelní náraz
Jedním z hlavních crashtestů ověřujících bezpečnost auta je test čelního nárazu. Auto bourá rychlostí do deformovatelné bariéry čtyřiceti procenty své šířky.

Zkouška simuluje čelní střet dvou vozidel. Na stometrové dráze se auto rozjede na 64 km/h. Odborníci z centra říkají, že přesnost s jakou trefí bourající auto bariéru, je jeden centimetr.

Po nárazu technici vše řádně zdokumentují, vyfotí a přeměří. Měří například sílu potřebnou k otevření dveří.

Před samotným nárazem nanesou na exponovaná místa figurín barvu, jednoduchá pomůcka pomůže určit, jestli se figurína dotkla různých částí interiéru. Kromě obligátního "make-upu", který ulpí na airbagu, například narazilo koleno spolujezdce do přístrojové desky.

Na základě kritérií, používaných k hodnocení naměřených výsledků, se poté určuje jestli by posádka nehodu přežila.

Octavia II se s nárazem porovnala dobře: "Prostor pro cestující zůstal téměř nedotčen," říká jiří Socha, šéf automobilové divize TÜV UVMV. "Posádka by nehodu přežila," dodává.

Výsledky čelního testu se pak společně s dalšími crashtesty přepočítají na body, které pak převedou na známé EuroNCAPové hvězdičky. Octavia dosáhla v roce 2004 na čtyři bezpečné hvězdičky za ochranu posádky.

Střet s chodcem
V posledních letech se klade velký důraz na bezpečnost chodců. Zkouška modeluje střet vozidla s chodcem.

Automobil však nevráží do figuríny (Oskara), ale střet se simuluje pomocí definovaných modelů (tzv. impaktorů), které mají přesně definovaný tvar a hmotnost, simulujících hlavu dospělého člověka, hlavu dítěte, nohu s kolenem a stehno. Definována je i rychlost nárazu a úhel a přesné místo dopadu.

CRASHTEST
ŠKODY OCTAVIA

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů

Testy automobilů


Na kapotu testovaného roomsteru speciální zařízení vrhá hliníkovou maketu hlavičky dítěte potaženou gumovou kůží s měřiči zrychlení, které ukazují, jaké síly působí na mozek při nárazu. Tříapůlkilová hlavička naráží do kapoty roomsteru pětatřicetikilometrovou rychlostí.

"Roomster plní všechny požadavky, které na něj směrnice kladou," říká Jan Hnilica z TÜV UVMV k simulaci srážky nejnovější škodovky s chodcem.

Nepoutá se jen (sebe)vrah
Používání bezpečnostních pásů je ze zákona povinné, řada řidičů ovšem toto nařízení ignoruje i s rizikem obdržení trestných bodů. Co dokáže vyvést nepřipoutaný spolujezdec sedící za řidičem v padesátikilometrové rychlosti ukazuje tzv. sled test - saňový test.

Pro tuto zkoušku neexistuje přesná metodika, její výsledky jsou však více než výmluvné. "Obrázek si z videa může udělat každý sám," říká Zdeněk Beránek z oddělení pasivní bezpečnosti TÜV UVMV.

popisek Peřina? Spíš beton
Airbag jen se zapnutými pásy 

Neúplnou fabii připevněnou na speciální vozík (sáňky) rozjede silný elektromotor. Hydraulická brzda ho pak v mžiku zastaví a nasimuluje tak náraz do překážky. Na první pohled autu nic není, připoutaný řidič zůstává na svém místě.

Za ním sedící figurína nepřipoutaného spolujezdce se ale rázem proměňuje ve smrtící zbraň. Silou nárazu utrhne sedadlo řidiče i s figurínou, vymrštěné tělo se zády zastaví o strop a padá zpět - opět na řidiče

Dva body, dva tisíce
Za nezapnuté pásy dostane řidič dva trestné body a na místě bude muset policistům zaplatit dvoutisícovou pokutu. U správního řízení mu bude hrozit pokuta ještě o pět set korun vyšší.

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.