Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na železničních přejezdech musí řidiči porušovat předpisy

  16:33aktualizováno  16:33
V České republice existuje minimálně 353 železničních přejezdů, které jsou nebezpečné pro auta i vlaky, říká drážní inspekce. Řidič má na vybranou: buď je nucen zastavit na kolejích, nebo nedat přednost autu.
Nebezpečné přejezdy

Nebezpečné přejezdy - Řidič má na vybranou, buď je nucen zastavit na kolejích, nebo nedat přednost autu. | foto: Drážní inspekce

V místech, které nutí řidiče porušovat předpisy, je nejbližší silniční křižovatka příliš blízko přejezdu.

Může tak nastat situace, kdy řidič dávající přednost vozidlům jedoucím po hlavní silnici, nemůže splnit další ze svých základních povinností – neprodleně opustit se svým vozidlem železniční přejezd.

Zákon řidiči zakazuje vjet na přejezd v případě, kdy nemá jistotu, že jej může bezpečně přejet.

Pokud je ihned za přejezdem křižovatka s hlavní silnicí a vozidlo jedoucí přes koleje musí dávat přednost, nemusí se mezi křižovatku a přejezd vejít.

Do konce července letošního roku se stalo celkem 157 nehod na železničních přejezdech, při kterých zahynulo 26 osob a dalších 41 bylo zraněno.

V roce 2004 došlo k 288 střetům na železničních přejezdech a zemřelo při nich 57 osob a dalších 128 bylo zraněno.

Zároveň však kvůli nedostatečnému rozhledu od přejezdu řidič nemůže určit, zda nebude nucen před hlavní silnicí zastavit.

Jan Kučera z drážní inspekce k tomu dodává: Seznam těchto přejezdů jsme předali všem dotčeným krajským úřadům, ministerstvu dopravy a příslušným obecním úřadům.

***

Zákon ukládá řidičům si před železničním přejezdem počínat zvlášť opatrně, zejména se musí přesvědčit, zda mohou železniční přejezd bezpečně přejet (tzn. se musí rozhlédnout, neblíží-li se vlak). Tuto klíčovou podmínku pro bezpečné přejetí kolejí však málokdo dodržuje. Řidiči se často vymlouvají na to, že byli oslněni sluncem a že přehlédli kmitající výstražná světla, případně rovnou přiznávají, že si výstrahy nevšimli.

ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY A ZÁKON

Zákon o provozu na pozemních komunikacích v souvislosti se železničními přejezdy stanoví povinnosti řidičů:

* počínat si zvlášť opatrně, a zejména se přesvědčit, jestli je možné přes přejezd bezpečně přejet,
* 50 m před přejezdem snížit rychlost na 50 km/h, a přejezd přejíždět rychlostí 30 km/h,
* pokud na světelné signalizaci svítí přerušované bílé světlo, může se jet přes přejezd rychlostí 50 km/h,
* na přejezdu se nesmí nikdo zbytečně zdržovat.

Na přejezd nesmí řidič vjet:

* když je signalizována výstraha (dvě červená přerušovaná světla),
* když se sklápějí nebo zdvihají závory (a když jsou závory sklopeny),
* když drážní zaměstnanec dává znamení praporkem nebo červeným světlem,
* když je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak (tento zákaz neplatí, když na signalizaci svítí bílé přerušované světlo).

U pozemních komunikací jsou před železničními přejezdy umísťovány návěstní desky s pruhy – tři pruhy ve vzdálenosti 240 m, 2 pruhy 160 m a s jedním pruhem 80 m před přejezdem.

Výstražná značka upozorňující na železniční přejezd je trojúhelníková a je na ní znázorněná buď parní lokomotiva, což znamená, že bude následovat nezabezpečený přejezd, anebo jsou na značce znázorněny závory, což má znamenat železniční přejezd zabezpečený. Dodatková tabulka „Tvar křížení pozemní komunikace s dráhou“ se přidává většinou tam, kde není křížení kolmé.

Těsně před přejezdem je výstražný kříž, buď jednoduchý, což znamená jednokolejný přejezd, anebo dvojitý, upozorňující, že železniční přejezd je vícekolejný.

Také může být před přejezdem značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“. Pak je povinné před přejezdem zastavit a pokračovat v jízdě teprve poté, když se řidič přesvědčí, že se neblíží vlak.

Dvě červená střídavě přerušovaná světla zakazují vjezd na přejezd, přerušované bílé světlo znamená, že přes přejezd je možno přejet. Je-li zabezpečovací zařízení v poruše, pak u závor bývá zaměstnanec dráhy, a pokud krouží červeným nebo žlutým praporkem, anebo za snížené viditelnosti červeným světlem, je zakázáno na přejezd vjet.

Další nařízení ve vztahu k železničním přejezdům:

* řidič nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu a ve vzdálenosti kratší než 15 metrů před ním a za ním, 
* řidič nesmí použít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič jiného drážního vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru (např. v důsledku sklonu vozovky).

Zdroj: AUTOKLUB ČR

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.