Nebezpečné přejezdy

Nebezpečné přejezdy - Řidič má na vybranou, buď je nucen zastavit na kolejích, nebo nedat přednost autu. | foto: Drážní inspekce

Na železničních přejezdech musí řidiči porušovat předpisy

  • 33
V České republice existuje minimálně 353 železničních přejezdů, které jsou nebezpečné pro auta i vlaky, říká drážní inspekce. Řidič má na vybranou: buď je nucen zastavit na kolejích, nebo nedat přednost autu.

V místech, které nutí řidiče porušovat předpisy, je nejbližší silniční křižovatka příliš blízko přejezdu.

Může tak nastat situace, kdy řidič dávající přednost vozidlům jedoucím po hlavní silnici, nemůže splnit další ze svých základních povinností – neprodleně opustit se svým vozidlem železniční přejezd.

Zákon řidiči zakazuje vjet na přejezd v případě, kdy nemá jistotu, že jej může bezpečně přejet.

Pokud je ihned za přejezdem křižovatka s hlavní silnicí a vozidlo jedoucí přes koleje musí dávat přednost, nemusí se mezi křižovatku a přejezd vejít.

Do konce července letošního roku se stalo celkem 157 nehod na železničních přejezdech, při kterých zahynulo 26 osob a dalších 41 bylo zraněno.

V roce 2004 došlo k 288 střetům na železničních přejezdech a zemřelo při nich 57 osob a dalších 128 bylo zraněno.

Zároveň však kvůli nedostatečnému rozhledu od přejezdu řidič nemůže určit, zda nebude nucen před hlavní silnicí zastavit.

Jan Kučera z drážní inspekce k tomu dodává: Seznam těchto přejezdů jsme předali všem dotčeným krajským úřadům, ministerstvu dopravy a příslušným obecním úřadům.

***

Zákon ukládá řidičům si před železničním přejezdem počínat zvlášť opatrně, zejména se musí přesvědčit, zda mohou železniční přejezd bezpečně přejet (tzn. se musí rozhlédnout, neblíží-li se vlak). Tuto klíčovou podmínku pro bezpečné přejetí kolejí však málokdo dodržuje. Řidiči se často vymlouvají na to, že byli oslněni sluncem a že přehlédli kmitající výstražná světla, případně rovnou přiznávají, že si výstrahy nevšimli.

ŽELEZNIČNÍ PŘEJEZDY A ZÁKON

Zákon o provozu na pozemních komunikacích v souvislosti se železničními přejezdy stanoví povinnosti řidičů:

* počínat si zvlášť opatrně, a zejména se přesvědčit, jestli je možné přes přejezd bezpečně přejet,
* 50 m před přejezdem snížit rychlost na 50 km/h, a přejezd přejíždět rychlostí 30 km/h,
* pokud na světelné signalizaci svítí přerušované bílé světlo, může se jet přes přejezd rychlostí 50 km/h,
* na přejezdu se nesmí nikdo zbytečně zdržovat.

Na přejezd nesmí řidič vjet:

* když je signalizována výstraha (dvě červená přerušovaná světla),
* když se sklápějí nebo zdvihají závory (a když jsou závory sklopeny),
* když drážní zaměstnanec dává znamení praporkem nebo červeným světlem,
* když je vidět nebo slyšet přijíždějící vlak (tento zákaz neplatí, když na signalizaci svítí bílé přerušované světlo).

U pozemních komunikací jsou před železničními přejezdy umísťovány návěstní desky s pruhy – tři pruhy ve vzdálenosti 240 m, 2 pruhy 160 m a s jedním pruhem 80 m před přejezdem.

Výstražná značka upozorňující na železniční přejezd je trojúhelníková a je na ní znázorněná buď parní lokomotiva, což znamená, že bude následovat nezabezpečený přejezd, anebo jsou na značce znázorněny závory, což má znamenat železniční přejezd zabezpečený. Dodatková tabulka „Tvar křížení pozemní komunikace s dráhou“ se přidává většinou tam, kde není křížení kolmé.

Těsně před přejezdem je výstražný kříž, buď jednoduchý, což znamená jednokolejný přejezd, anebo dvojitý, upozorňující, že železniční přejezd je vícekolejný.

Také může být před přejezdem značka „Stůj, dej přednost v jízdě!“. Pak je povinné před přejezdem zastavit a pokračovat v jízdě teprve poté, když se řidič přesvědčí, že se neblíží vlak.

Dvě červená střídavě přerušovaná světla zakazují vjezd na přejezd, přerušované bílé světlo znamená, že přes přejezd je možno přejet. Je-li zabezpečovací zařízení v poruše, pak u závor bývá zaměstnanec dráhy, a pokud krouží červeným nebo žlutým praporkem, anebo za snížené viditelnosti červeným světlem, je zakázáno na přejezd vjet.

Další nařízení ve vztahu k železničním přejezdům:

* řidič nesmí zastavit a stát na železničním přejezdu a ve vzdálenosti kratší než 15 metrů před ním a za ním, 
* řidič nesmí použít dálková světla, mohl-li by být oslněn strojvedoucí vlaku nebo řidič jiného drážního vozidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru (např. v důsledku sklonu vozovky).

Zdroj: AUTOKLUB ČR