Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na zimní gumy přezuli čtyři z pěti řidičů, nejvíc od zavedení povinnosti

  20:25aktualizováno  20:25
Na zimní pneumatiky má na začátku listopadu přezuto téměř 79 procent motoristů, což je nejvíce od zavedení zákonné povinnosti o zimní výbavě v roce 2011. Loni to bylo kvůli velmi teplému podzimu jen 62 procent motoristů a v roce 2013 přezulo 76 procent.

Od začátku listopadu do konce března musí mít auta zimní pneumatiky za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména na sněhu nebo ledu. | foto: TCS

Dalších 15 procent řidičů letos přezuje podle toho, jaké bude počasí, vyplývá to z průzkumu serveru Pneumatiky.cz. Kolem 6,5 procenta nevymění pneumatiky vůbec. Loni plánovaly ponechat na vozidle letní gumy tři procenta motoristů.

Může se hodit

Hledáte nové auto a nechce se vám běhat po autobazarech? Vyberte si svůj nový vůz z nejširší nabídky na trhu v klidu domova na Automodul.cz.

„Začátkem listopadu bude na českých silnicích jezdit celých 78,5 procenta aut na zimních pneumatikách. To je nejvíc od počátku zavedení zákonné povinnosti o zimní výbavě. Zbytek řidičů přezouvá až podle počasí, bez ohledu na datum 1. listopadu,“ doplnil ředitel Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.

Od začátku listopadu do konce března musí mít auta zimní pneumatiky za nepříznivých povětrnostních podmínek, zejména na sněhu nebo ledu.

„Pokud bude v zimním počasí při silniční kontrole zjištěno, že řidič nemá namontovány předepsané zimní pneumatiky, hrozí mu bloková pokuta až ve výši dvou tisíc korun. V případě projednávání takovéhoto přestupku ve správním řízení může být pokuta až 2 500 korun,“ upozorňuje šéf BESIPu Martin Farář.

„Nečekejte na to, až na silnici bude ledovka nebo sníh a včas vyměňte letní pneumatiky za zimní. Nejde jen o povinnost podle zákona, ale především o bezpečnost - vlastní i ostatních,“ apeloval na řidiče ministr dopravy Dan Ťok. Rozhodně není chybou, pokud řidiči přezují už tehdy, když se průměrné denní teploty pohybují kolem sedmi stupňů Celsia a níže. Při těchto hodnotách už zimní pneumatiky fungují lépe než letní.

„Výrobci pneumatik již delší dobu hovoří o pravidlu 4x4x4: tedy čtyři stejné zimní pneumatiky, maximálně čtyři roky staré, s hloubkou dezénu minimálně čtyři milimetry. Přesto bychom si měli uvědomit, že se snižující se hloubkou dezénu klesá i kvalita a bezpečnost jízdy,“ dodává Marzin Farář. „Pokud je dezén sjet až na uváděnou minimální hranici, která je 4 mm, musíme počítat s tím, že se brzdná dráha našeho vozu prodlouží až o 50 %,“ varuje šéf BESIPu.

Prodej zimních pneumatik byl v říjnu asi o desetinu vyšší než loni. Ceny meziročně klesly o dvě procenta na průměrných 2 820 korun. U jednotlivých prodejců se však ceny podle služby Karsa mohou lišit až o čtvrtinu.

Češi se řídí hlavně počasím

V říjnu také prodaly slevové servery slevy na přezutí za více než jeden milion korun. Větší je přitom zájem o výměnu celých kol než o přezouvání pneumatik na rafky. „Díky poměrně teplému počasí rostla v říjnu poptávka po voucherech na přezutí pneumatik pozvolna. Přestože v posledním týdnu registrujeme skokový nárůst zájmu, vypadá to, že se Češi spíše než zákonnou povinností řídí aktuálním počasím. Hrozí tak, že část řidičů nestihne včas přezout, pokud se počasí rychle zhorší,“ dodal ředitel vyhledávače slev Skrz.cz Petr Kováčik.

V Evropě je podle přehledu ÚAMK řada států, které nenařizují pevné datum, odkdy je nutné používání zimních pneumatik, ale mají zákonem stanoveno, že je motorista musí užívat za zimních klimatických podmínek. Tento zákon je například na Slovensku, v Polsku, Německu, Francii a Švýcarsku. V Itálii je zase povinnost mít zimní pneumatiky od 15. října do 15. dubna v Alpách a od 1. listopadu do 15. dubna ve zbytku země pro každé vozidlo bez ohledu na klimatické podmínky. Podobné předpisy jsou i v Rakousku, tam jde o období od 1. listopadu do 15. dubna.

Autoři: ,




Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Další z rubriky

Sbarro Mojave
Autofotka týdne: Hvězdou ženevského autosalonu je hot-rod budoucnosti

Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Nejšílenější kreace vozí na autosalon do Ženevy, který právě v neděli 19. března končí, tradičně Franco Sbarro. V expozici slavného designéra, který dnes...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.