Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Na zkoušku v kabině kombajnu. Pro každého to není

Jedete rychlostí slimáka, ale stejně se v klimatizované kabině pořádně zapotíte. Řídit kombajn není jen tak; musíte sledovat spoustu věcí a s odpočinkem vůbec nepočítejte. Moderní kombajn je navíc napěchovaný moderní technikou, kterou nezvládne každý.

„Nejdůležitější je dobré proškolení obsluhy,“ říká Petr Nedbal, hlavní agronom Výzkumného ústavu živočišné výroby v Praze-Uhříněvsi, když do kabiny téhle sedmitunové pojízdné plechové stodoly, oficiálně nazývané sklízecí mlátička, lezeme po schůdkách.

„Stál sedm milionů,“ připomíná Nedbal. „Máme jednu na náš tisícihektarový podnik. Je tak velká, že na některých malých pozemcích se ani neotočí.“

Výkon kombajnu se udává hektarech, které dokáže za den sklidit. „Náš“ Class Lexion umí za den kolem 20. „Je to kolem 20 hektarů pšenice, u speciálních plodin míň,“ vysvětluje Nedbal. Hrachu nebo řepky sklidí tak 13 až 15 hektarů za den. Také záleží na tom, jestli je porost polehlý. „Dobrý kombajnista má stabilní výsledky,“ dodává Nedbal.

V „našem“ kombajnu Claas Lexion pracuje šestiapůllitrový šestiválec od Mercedesu. Denně tankuje kolem 300 litrů nafty, což odpovídá spotřebě přibližně 15 litrů na hektar. „Když nedrtí slámu, je to o tři až pět litrů míň,“ doplňuje agronom.

Když jsou žně v plném proudu, sedí kombajnér za volantem třeba dvanáct hodin denně. A to musí brzy ráno do práce, aby stačil kombajn překontrolovat a připravit. „Kombajn pracuje podle rosy od deváté až desáté ranní do deváté večer a kombajnér nastupuje v 6:30,“ popisuje. „Kontroluje stroj, musí doplnit provozní kapaliny, promazat co je třeba...“

Království počítačů

Sedíte na polstrované sedačce a všechno ovládáte volantem (samozřejmě polohovatelným) a velkou pákou po pravé ruce. Vypadá jako počítačový joystick a jsou na ní ovladače, kterými se řídí žací lišta. Jedním ovladačem ovládáte celou lištu, druhou přihaněč, který vyčesává stébla.

Nejtěžší je ale tohle všechno na začátku správně nastavit. Jezdit s kombajnem nemůže každý. Kdo chce jezdit s dnešním moderním strojem, musí umět ovládat složitou palubní elektroniku. Ke kombajnu dostanete supertlustý manuál, ať má kombajnér přes zimu co číst. Stejně je ale třeba, aby byl tak trochu nadšenec do techniky. Petr Nedbal to s nadsázkou přirovnává k mobilu: „Kombajn nemůže řídit nikdo, kdo nezvládne dobře ovládat alespoň mobilní telefon.“

Předtím, než se vyjede na pole, je třeba nastavit plodinu, kterou budete sklízet. V menu počítače zvolíte třeba oves a elektronika podle předdefinovaných parametrů nastaví žací lištu. Při práci pak musíte navrch k tomu sledovat diagnostiku motoru a všech mechanismů. „Kdyby se třeba motor přehřál, jak se často stávalo u starých kombajnů, je stroj mimo provoz a to si o žních nemůžeme dovolit,“ říká Nedbal.

Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion

Levačkou držíte volant, v pravé tisknete páku, těkáte očima mezi displejem napravo a zvolenou drahou. Hlídáte si kraje lišty, a když na to moc šlápnete, klesají výnosy, protože tahle obří sekačka pak nedokáže dobře sklízet obilí a vymlacovat ho. Přikoupit si můžete třeba vychytávku v podobě laserového navádění. Které pomáhá kombajnérovi pro přesnou jízdu podél hrany strniště. Nejvíce ji využije při práci v noci.

Valíte se pětikilometrovou rychlostí, pod nohama se točí velký buben, který vyčesává obilí a lišta pod ním ho ustřihne. Lišta je 6,7 metru široká, je ovládaná hydraulicky. Obilí pak jde do mlátičky, která z klasů oddělí zrna a za kombajnem už jen vypadává sláma.

Jednoduché to není ani při přejezdech mezi poli. Když se plazíte po silnici, musíte si dávat pozor na únosnost mostků a hlídat prověšené dráty vysokého napětí. A to máte ještě za zády hejno naštvaných osobáků, které se vás bojí předjet, protože zabíráte dvě třetiny silnice.

Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion
Kombajn Claas Lexion

Z kabiny je skvělý výhled, k překážkám si najedete s centimetrovou přesností, občas vyženete z obilí zajíce, jindy naberete kámen. Když se v liště zapříčí, musíte ho vyprostit, obvykle stačí dát opačný chod přihaněče. Při pohledu oblakem prachu hlíny a osin, který se mele před plexisklem kabiny jste rádi, že je uzavřená.

Do zásobníku se vejde 7-9 tun nákladu. Řidič může kontrolovat okýnkem za hlavou, nakolik je naplněný. Když je to ze 70 procent, palubní počítač se sám ozve a zapípá. Když je plný, spustí se oranžový maják, to je znamení pro řidiče traktoru, aby přistavil valník. Vyprazdňování zásobníku se spouští kulatým pedálem v levém rohu kabiny, za sekundu proteče dlouhým ramenem 75 litrů obilí.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...