Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na zkoušku v kabině kombajnu. Pro každého to není

aktualizováno 
Jedete rychlostí slimáka, ale stejně se v klimatizované kabině pořádně zapotíte. Řídit kombajn není jen tak; musíte sledovat spoustu věcí a s odpočinkem vůbec nepočítejte. Moderní kombajn je navíc napěchovaný moderní technikou, kterou nezvládne každý.

"Nejdůležitější je dobré proškolení obsluhy," říká Petr Nedbal, hlavní agronom Výzkumného ústavu živočišné výroby v Praze-Uhříněvsi, když do kabiny téhle sedmitunové pojízdné plechové stodoly, oficiálně nazývané sklízecí mlátička, lezeme po schůdkách.

Může se hodit

Nezapomínáme ani na milovníky velkých vozů.
www.automodul.cz 
Jen pár kliknutí od vysněného vozu.

"Stál sedm milionů," připomíná Nedbal. "Máme jednu na náš tisícihektarový podnik. Je tak velká, že na některých malých pozemcích se ani neotočí."

Výkon kombajnu se udává hektarech, které dokáže za den sklidit. "Náš" Class Lexion umí za den kolem 20. "Je to kolem 20 hektarů pšenice, u speciálních plodin míň," vysvětluje Nedbal. Hrachu nebo řepky sklidí tak 13 až 15 hektarů za den. Také záleží na tom, jestli je porost polehlý. "Dobrý kombajnista má stabilní výsledky," dodává Nedbal.

Kombajn Claas Lexion

V "našem" kombajnu Claas Lexion pracuje šestiapůllitrový šestiválec od Mercedesu. Denně tankuje kolem 300 litrů nafty, což odpovídá spotřebě přibližně 15 litrů na hektar. "Když nedrtí slámu, je to o tři až pět litrů míň," doplňuje agronom.

Když jsou žně v plném proudu, sedí kombajnér za volantem třeba dvanáct hodin denně. A to musí brzy ráno do práce, aby stačil kombajn překontrolovat a připravit. "Kombajn pracuje podle rosy od deváté až desáté ranní do deváté večer a kombajnér nastupuje v 6:30," popisuje. "Kontroluje stroj, musí doplnit provozní kapaliny, promazat co je třeba..."

Království počítačů

Sedíte na polstrované sedačce a všechno ovládáte volantem (samozřejmě polohovatelným) a velkou pákou po pravé ruce. Vypadá jako počítačový joystick a jsou na ní ovladače, kterými se řídí žací lišta. Jedním ovladačem ovládáte celou lištu, druhou přihaněč, který vyčesává stébla.

Nejtěžší je ale tohle všechno na začátku správně nastavit. Jezdit s kombajnem nemůže každý. Kdo chce jezdit s dnešním moderním strojem, musí umět ovládat složitou palubní elektroniku. Ke kombajnu dostanete supertlustý manuál, ať má kombajnér přes zimu co číst. Stejně je ale třeba, aby byl tak trochu nadšenec do techniky. Petr Nedbal to s nadsázkou přirovnává k mobilu: "Kombajn nemůže řídit nikdo, kdo nezvládne dobře ovládat alespoň mobilní telefon."

Kombajn Claas Lexion

Předtím, než se vyjede na pole, je třeba nastavit plodinu, kterou budete sklízet. V menu počítače zvolíte třeba oves a elektronika podle předdefinovaných parametrů nastaví žací lištu. Při práci pak musíte navrch k tomu sledovat diagnostiku motoru a všech mechanismů. "Kdyby se třeba motor přehřál, jak se často stávalo u starých kombajnů, je stroj mimo provoz a to si o žních nemůžeme dovolit," říká Nedbal.

Levačkou držíte volant, v pravé tisknete páku, těkáte očima mezi displejem napravo a zvolenou drahou. Hlídáte si kraje lišty, a když na to moc šlápnete, klesají výnosy, protože tahle obří sekačka pak nedokáže dobře sklízet obilí a vymlacovat ho. Přikoupit si můžete třeba vychytávku v podobě laserového navádění. Které pomáhá kombajnérovi pro přesnou jízdu podél hrany strniště. Nejvíce ji využije při práci v noci.

Hra: řízení kombajnu

Jak se řídí sklízecí mlátička si zkuste ZDE

Valíte se pětikilometrovou rychlostí, pod nohama se točí velký buben, který vyčesává obilí a lišta pod ním ho ustřihne. Lišta je 6,7 metru široká, je ovládaná hydraulicky. Obilí pak jde do mlátičky, která z klasů oddělí zrna a za kombajnem už jen vypadává sláma.

Jednoduché to není ani při přejezdech mezi poli. Když se plazíte po silnici, musíte si dávat pozor na únosnost mostků a hlídat prověšené dráty vysokého napětí. A to máte ještě za zády hejno naštvaných osobáků, které se vás bojí předjet, protože zabíráte dvě třetiny silnice.

Z kabiny je skvělý výhled, k překážkám si najedete s centimetrovou přesností, občas vyženete z obilí zajíce, jindy naberete kámen. Když se v liště zapříčí, musíte ho vyprostit, obvykle stačí dát opačný chod přihaněče. Při pohledu oblakem prachu hlíny a osin, který se mele před plexisklem kabiny jste rádi, že je uzavřená.

Kombajn Claas Lexion

Do zásobníku se vejde 7-9 tun nákladu. Řidič může kontrolovat okýnkem za hlavou, nakolik je naplněný. Když je to ze 70 procent, palubní počítač se sám ozve a zapípá. Když je plný, spustí se oranžový maják, to je znamení pro řidiče traktoru, aby přistavil valník. Vyprazdňování zásobníku se spouští kulatým pedálem v levém rohu kabiny, za sekundu proteče dlouhým ramenem 75 litrů obilí.

JAK FUNGUJE KOMBAJN UVNITŘ:




Témata: Mercedes-Benz


Nejčtenější

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

První volvo vyrobené v Číně
Vlaková hedvábná stezka přiveze první auto z Číny, je to volvo

Ve středu 31. května dorazí do distribučního centra v Zeebrugge v Belgii první sedan Volvo S90 vyrobený v Číně. Čínská automobilka Geely vlastní Volvo od roku...  celý článek

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Hyundai i20 1.2i 63kW Inclusive LPG
Hyundai i20 1.2i 63kW Inclusive LPG

r.v. 2013, naj. 168 000 km, LPG + benzín
139 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.