Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nabídka ojetin roste, čeká se rekordní dovoz

  21:04aktualizováno  21:04
Tolik ojetých aut jako v letošním roce se do země ještě nikdy nedovezlo. Jen za první tři čtvrtiny roku jich lidé a firmy přivezli 112 tisíc. Pokud příliv vydrží, což se podle odhadů obchodníků dá očekávat, padne letos rekord.

"Celkem lze letos čekat dovoz téměř sto čtyřiceti tisíc vozů," říká Jan Slawish, který zastupuje drobné dovozce.

Stejný odhad uvádí Antonín Šípek ze Sdružení automobilového průmyslu, které zastupuje výrobce nových aut a autodílů a s dovozci ojetin již léta zápasí. "Hranice 140 tisíc asi padne, což bude rekord," míní Šípek.

Budou dovozní poplatky?
Velký příliv ojetých aut je balvan, se kterým se snaží už půl roku pohnout vláda a poslanci. Čím více stárne vozový park, tím větší vzniknou v budoucnu problémy s likvidací odpadů.

Mezi hlavní dopady se řadí i fakt, že masivní dovoz ojetin komplikuje život výrobcům nových automobilů, jejichž role v české ekonomice narůstá. Proto vláda navrhuje zatížit dovoz ojetin poplatkem.

Nejvíc, 20 tisíc korun, chce kabinet vybírat u vozů, které nesplňují normy pro uvedení do provozu a které se smějí dovážet pouze na náhradní díly.

I tato auta však podle Šípka často končí na silnicích, neboť existují způsoby, jak v Česku auto přihlásit takzvaně "na papíry" některého již zaregistrovaného auta.

U novějších typů aut vláda navrhuje poplatky od dvou do čtyř tisíc. Peníze mají sloužit jako rezerva na ekologickou likvidaci vyřazených aut. Tento návrh již v létě prošel úvodním hlasováním v parlamentu, ale pak se zasekl při podrobnější debatě uvnitř poslaneckých výborů.

"Vláda s tím chce nesystémově vylepšit rozpočet fondu životního prostředí," uvádí jeden z oponentů, poslanec ODS Martin Říman.

Opozice je více nakloněna argumentům drobných dovozců. "V EU jsou za likvidaci odpovědní výrobci a tyto náklady už kalkulují v ceně vozu. Něco podobného by mělo platit i u nás a pak bychom platili dvakrát," říká Slawisch.

V EU klesne dovozní daň
Jestli debata o poplatcích zamrzne, dovoz ojetin a nabídka na českém trhu naopak stoupne. Existují totiž cesty, jak snížit u ojetin daň z přidané hodnoty. Z opotřebovaného zboží se v unii platí daň zpravidla v zemi původu. V Německu je daň 16 procent oproti českým 22.

Na členství v EU se těší i české bazary. "V příštím roce plánujeme otevřít v Holandsku výkupnu aut," říká mluvčí AAA Auto Magdaléna Drsová. Auta do pěti let stáří v cenách od 150 do 200 tisíc korun jsou podle ní stále žádanější.

V zemích západní Evropy je v autobazarech skutečně z čeho vybírat. V Itálii je však třeba dávat velký pozor na technický stav vozidla, ve Francii jsou auta drahá, v Belgii nejlevnější. V nejlepším pořádku bývají vozy ve Švýcarsku. Kdo hledá ideální kompromis mezi cenou a technickým stavem, ten nechť se vydá do Německa.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.