Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naděje pro hybridy: turbínový motor vyrobí energii efektivně

aktualizováno 
Motor z dílen Michiganské státní univerzity nenahradí běžné spalovací motory, je určen pro hybridní auta. Má vysokou účinnost, nízké emise, je lehký a má být levný. Jeho cesta do aut ale bude ještě dlouhá.

Wave Disc Engine | foto: Michigan State University

Univerzita dostala na vývoj motoru grant ve výši 2,5 milionu dolarů od amerického ministerstva energetiky, aby vědci vytvořili prototyp, který podstoupí praktické zkoušky. Na vývoji motoru se podíleli i výzkumníci z Varšavské univerzity.

Diskový motor využívá pro zážeh tlakovou vlnu a má oproti konvenčním motorům méně pohyblivých částí. V originále se motor jmenuje Wave Disc Generator (WDG) a patří mezi turbínové motory. Využívá tlak expandujících plynů na lopatky oběžného kola rotoru.

Výzkumný tým předvedl prototyp motoru grantové komisi amerického ministerstva energetiky v březnu a počítá, že do konce roku bude mít připravenu produkční verzi motoru s výkonem 25 kW. Ta by již mohla do sériové výroby. Přesto nelze očekávat, že se diskový motor-generátor objeví v autech už během příštího roku.

Princip motoru je jednoduchý. Má tvar disku, v kterém je turbína s esovitě prohnutými lopatkami. Palivo se vzduchem přichází ze středu, na obvodu jsou pak dva výfukové kanály. Jakmile se směs paliva a vzduchu pootočením rotoru dostane do uzavřené části komory, vzroste tlak a vznikne rázová vlna. Ta následně natlakovanou směs paliva zažehne a dalším pootočením rotoru se plyny dostanou do výfukového kanálu, kterým plyny opustí vysokou rychlostí motor a zachovají tak jeho pohyb.

Podle výzkumného týmu motor dokáže přeměnit až 60 procent paliva na energii, u konvenčních pístových motorů je to přitom jen okolo patnácti procent. S tím souvisí i výrazně nižší emise – podle autorů jsou až o devadesát procent nižší. Výhodou diskového motoru je absence mnoha pohyblivých částí, které má klasický pohon automobilů, snižuje se tak ztrátové tření. Motor nemá písty, ventily a s nimi související rozvody a není zde ani převodovka nebo kliková hřídel. Na vysoké účinnosti se výrazně podílí i optimalizovaný tvar kanálů mezi lopatkami rotoru.

Na druhou stranu se u takového motoru mnohem obtížněji regulují otáčky. I z tohoto důvodu má být motor určen jako generátor elektrické energie pro hybridní automobily, nikoliv pro přímý pohon jako je tomu u konvenčních pohonných jednotek. Kombinace elektrického pohonu se spalovacím generátorem elektrické energie je navíc dnes často zmiňovaný a (do budoucna) preferovaný způsob pohonu hybridních automobilů.

Současně prodávané hybridy, jako je třeba Toyota Prius, totiž kombinují elektrický pohon a tradiční pístový motor. Oba motory jsou ale spojené s převodovkou a pohání přímo kola. S ohledem na malou kapacitu baterií tak současné hybridní auto stále po většinu jízdy používá k pohonu konvenční pohonný řetězec.

Kombinací elektrického motoru a diskového generátoru WDG by tak odpadla část pohonného ústrojí, čímž by se snížila hmotnost celého auta. Podle výzkumného týmu by se mohlo ušetřit až 500 kilogramů, což rozhodně není zanedbatelná hodnota.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.