Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Naděje pro ropu: auto na benzinové výpary

aktualizováno 
Auto, které umí uhánět 225 kilometrů v hodině a přitom vystačí s 2,7 litry benzinu na stokilometrovou vyjížďku, už nejezdí jen na stránkách vědeckofantastických románů. Právě takovou dietní tříkolku postavil a chce vyrábět americký vynálezce George Parker.

Alé | foto: Fuel Vapor Technologies

O tom, že pístové spalovací motory jsou na konci svých vývojových možností, se už mluví pěkných pár desítek let. A výrobci aut, místo aby to uznali a pokorně přešli na produkci elektromobilů, dále tvrdohlavě vyvíjejí modernější a modernější vstřikování, řídicí elektroniku a přeplňování.

Ale počet aut na zeměkouli bohužel roste rychleji, než klesá jejich průměrná spotřeba, a zásoby ropy se stále ztenčují. Ekologové varují, ropní šejkové si dál mastí kapsy a bojkotují vývoj alternativních paliv, přesto se očekávaný zázrak stále nestal a světová ekonomika dál tlačí plynový pedál spotřeby ropy k podlaze.

Jedna z možných cest, jak trochu zpomalit drancování ropných zásob, se nedávno otevřela ve Spojených Státech. Jistý George Parker pracoval 15 let na spalovacím motoru, poháněném odpařeným benzinem.

Tento vysoce výbušný plyn má proti tekuté formě benzinu zásadní výhodu – lze jej míchat se vzduchem až v poměru 20:1. Na takto chudou směs by klasický zážehový motor ani nenastartoval – dnešní moderní benziňáky pracují s poměrem 14,7:1.

Pokusy se sériovou výrobou motorů na chudou směs – i čeští motoristé znají Toyotu Carinu E 2.0i 16V – ztroskotaly na neplnění emisních limitů; spalování chudé směsi totiž vede k vysoké produkci oxidů dusíku.

Tímto neduhem Parkerův automobil netrpí. Tříkolka, nazvaná "alé“ (od slova alay) bez problémů plní americkou normu Super Low Emission Vehicle, a nepotřebuje k tomu ani katalyzátor! To je však pouze jediná z mnoha výhod.

Hned tou další je na dnešní poměry neuvěřitelně nízká spotřeba paliva – v kombinovaném cyklu pouhých 2,6 l amerického nízkooktanového regularu na 100 km. Jistě, podobnými hodnotami se chlubí lecjaký experimentální vozík, ovšem pod táhlou laminátovou budou lehkého dvoumístného vozíku bije výkonné srdce nefalšovaného zážehového čtyřválce Honda 1,5 l VTEC SOHC, dokonce s přeplňováním.

Ten vyvíjí poctivých 180 koní a akceleruje z nuly na 96 km/h za méně než 5 vteřin. Převodovka je volitelně bezestupňová variátorová, pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová samočinná. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 225 km/h.

Tříkolová koncepce byla zvolena nejen kvůli snížení jízdní odporů, ale i kvůli jízdním vlastnostem. Přední kola nejen zatáčejí, ale také pohánějí, dvojitá příčná ramena s nastavitelným pérováním push-rod odolávají příčnému zrychlení až 1,7 G, zadní letmo uložené kolo má také proměnlivou charakteristiku pružení.

Ambice potvrzuje i hřebenové řízení z Porsche 911 s 2,25 otáčky mezi rejdy a větrané a vybrušované brzdové kotouče o průměru 12,1“. Dynamická tříkolka měří 4,42 m, váží 635 kg a stojí na 17“ kolech. Nádrž na 38 litrů vystačí na naprosto dostatečný dojezd.

Autoři:




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Nový facelift Škoda Rapid Spaceback
Vylepšený rapid je venku: tříválcové TSI a internet na palubě

Rapid se po pěti letech dočkává faceliftu. Škoda představuje oficiálně první fotky a informace. Obě karosářské verze rapidu liftback i spaceback (hatchback)...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.