Alé

Alé | foto: Fuel Vapor Technologies

Naděje pro ropu: auto na benzinové výpary

  • 41
Auto, které umí uhánět 225 kilometrů v hodině a přitom vystačí s 2,7 litry benzinu na stokilometrovou vyjížďku, už nejezdí jen na stránkách vědeckofantastických románů. Právě takovou dietní tříkolku postavil a chce vyrábět americký vynálezce George Parker.

O tom, že pístové spalovací motory jsou na konci svých vývojových možností, se už mluví pěkných pár desítek let. A výrobci aut, místo aby to uznali a pokorně přešli na produkci elektromobilů, dále tvrdohlavě vyvíjejí modernější a modernější vstřikování, řídicí elektroniku a přeplňování.

Ale počet aut na zeměkouli bohužel roste rychleji, než klesá jejich průměrná spotřeba, a zásoby ropy se stále ztenčují. Ekologové varují, ropní šejkové si dál mastí kapsy a bojkotují vývoj alternativních paliv, přesto se očekávaný zázrak stále nestal a světová ekonomika dál tlačí plynový pedál spotřeby ropy k podlaze.

Jedna z možných cest, jak trochu zpomalit drancování ropných zásob, se nedávno otevřela ve Spojených Státech. Jistý George Parker pracoval 15 let na spalovacím motoru, poháněném odpařeným benzinem.

Tento vysoce výbušný plyn má proti tekuté formě benzinu zásadní výhodu – lze jej míchat se vzduchem až v poměru 20:1. Na takto chudou směs by klasický zážehový motor ani nenastartoval – dnešní moderní benziňáky pracují s poměrem 14,7:1.

Pokusy se sériovou výrobou motorů na chudou směs – i čeští motoristé znají Toyotu Carinu E 2.0i 16V – ztroskotaly na neplnění emisních limitů; spalování chudé směsi totiž vede k vysoké produkci oxidů dusíku.

Tímto neduhem Parkerův automobil netrpí. Tříkolka, nazvaná "alé“ (od slova alay) bez problémů plní americkou normu Super Low Emission Vehicle, a nepotřebuje k tomu ani katalyzátor! To je však pouze jediná z mnoha výhod.

Hned tou další je na dnešní poměry neuvěřitelně nízká spotřeba paliva – v kombinovaném cyklu pouhých 2,6 l amerického nízkooktanového regularu na 100 km. Jistě, podobnými hodnotami se chlubí lecjaký experimentální vozík, ovšem pod táhlou laminátovou budou lehkého dvoumístného vozíku bije výkonné srdce nefalšovaného zážehového čtyřválce Honda 1,5 l VTEC SOHC, dokonce s přeplňováním.

Ten vyvíjí poctivých 180 koní a akceleruje z nuly na 96 km/h za méně než 5 vteřin. Převodovka je volitelně bezestupňová variátorová, pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová samočinná. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 225 km/h.

Tříkolová koncepce byla zvolena nejen kvůli snížení jízdní odporů, ale i kvůli jízdním vlastnostem. Přední kola nejen zatáčejí, ale také pohánějí, dvojitá příčná ramena s nastavitelným pérováním push-rod odolávají příčnému zrychlení až 1,7 G, zadní letmo uložené kolo má také proměnlivou charakteristiku pružení.

Ambice potvrzuje i hřebenové řízení z Porsche 911 s 2,25 otáčky mezi rejdy a větrané a vybrušované brzdové kotouče o průměru 12,1“. Dynamická tříkolka měří 4,42 m, váží 635 kg a stojí na 17“ kolech. Nádrž na 38 litrů vystačí na naprosto dostatečný dojezd.


Elektromobil