Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nádherný jaguar má systém z formule 1. Vystřelí jak z praku

aktualizováno 
Nové sportovní kupé od Jaguaru má povedený design, zajímavý hybridní systém pod kapotou a impozantní jízdní výkony. Model C-X16 má jen jediný nedostatek: je to zatím jen studie. Je ale velmi pravděpodobné, že něco podobného tradiční značka brzy začne prodávat.

Jaguar C-X16 | foto: Jaguar

Inspiraci ve Formuli 1 hledal Jaguar u systému KERS. Ten rekuperuje elektrickou energii při brzdění a následně ji lze využít po krátkou dobu jako výrazný doping motoru. U Jaguaru C-X16 to funguje úplně stejně. Benzinový motor doplňuje elektrický agregát, kterému dodávají energii li-ion akumulátory s kapacitou 1,6 kWh. Energii sbírají akumulátory při brzdění a jakmile jsou dobité, může je elektromotor využít pro doplnění výkonu spalovacího motoru.

Jaguar C-X16

Elektromotor tak může krátkodobě dodat až 95 koní. Sice jen maximálně na deset sekund, ale i to výrazně pomůže akceleraci. O možnosti využití nastřádané energie informuje řidiče displej na palubní desce a aktivaci elektromotoru provede stiskem tlačítka. Elektromotor pak dokáže pohánět auto i sám, a to až do rychlosti 80 kilometrů v hodině, ale výrobce zatím neuvádí na jak dlouho. Ani se přímo nezmiňuje o možnosti dobíjení akumulátorů ze sítě.

Ovšem i bez přídavného elektromotoru má nový jaguar výkonu na rozdávání. Zcela nový třílitrový šestiválec konstrukčně vychází z již vyráběného osmiválce AJ-V8. Dopuje ho kompresor a jeho výkon 280 kW (450 Nm) by byl sám o sobě dostatečný. Krátkodobě s elektromotorem tak má auto pod kapotou až 350 kW. Tomu pak odpovídají jízdní výkony, které jsou vynikající: z nuly na sto za 4,4 sekundy a maximální rychlost je 300 kilometrů za hodinu. Dodejme, že koncept využívá automatickou osmistupňovou převodovku.

Jaguar C-X16

Studie C-X16 má hliníkovou karoserii, takže nepřekvapí relativně nízká hmotnost 1 600 kg. Auto není příliš velké, na délku měří 4,45 metru, je široké 2,05 metru a vysoké jen 1,3 metru. Výrobce se chlubí ideálním rozložením hmotnosti auta na obě nápravy v poměru 50 : 50.

Design se návrhářům pod vedením šéfdesignéra Iana Calluma rozhodně povedl. Navazuje na již prodávané modely, je elegantní a dravý zároveň a hlavně nepřekypuje futuristickými detaily, jak je u studií často obvyklé. Snad jedinou výstředností je do boku vyklápěcí zadní okno nad kufrem (i když v tomto případě je to spíš jen kufříček). A i to je detail, který si lze představit u sériového auta. Přední části dominuje masivní otvor chladiče, který se inspiroval u sportovních modelů jaguarů z padesátých a šedesátých let minulého století. Z jejich odkazu vychází i protažené přední světlomety.

Jaguar C-X16

Přijatelnou sériovou podobu má i vnitřek novinky. Je sice vyveden v agresivní červené barvě, ovšem i ta by si jistě našla své zákazníky. Interiér je poměrně jednoduchý v detailech inspirovaný leteckým kokpitem a výrazně orientovaný na řidičské zážitky, nikoliv na maximální komfort. Sedadla jsou velmi tenká, palubní deska je nasměrována k řidiči a interiér je jen dvoumístný. Zajímavě řešené jsou dva průduchy klimatizace. Po vytopení či vychlazení interiéru se schovají a naopak. Bez zapnutého klíčku není většina přístrojů viditelná, aktivují se postupně po nastartování. Použité displeje jsou typu OLED, takže mají výborný jas i kontrast ve dne i v noci.

Pod novým indickým majitelem, automobilkou Tata, Jaguar zdá se prosperuje lépe než pod dřívější správou amerického Fordu. O nové modely je zájem, zlepšila se technická kvalita a nové studie budí zaslouženou pozornost. Nejblíže sériové výroby má být právě nejnověji představené malé kupé C-X16. Rozhodně bychom se ho měli dočkat dříve než futuristického supersportu C-X75 poháněného turbínou.

Pro blízké zahájení sériové výroby mluví design bez zbytečných výstřelků a rozumný koncept celého auta, které vhodně doplňuje výrobní program a má šanci uzmout část trhu německým konkurentům. Konkrétně můžeme nový model zařadit do kategorie sporťáků s cenou od 1,5 do dvou milionů korun. Přímým konkurentem by mělo být Porsche Cayman, v podobné cenové relaci pak lze najít hned několik kupé od BMW, Mercedesu nebo Audi. Dodejme, že vyšší model jaguaru – kupé XK, stojí od 2,2 milionu korun výše.

Autoři:




Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.