Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci vyrobili znovu závodní motor legendární Tatry 603

  0:02aktualizováno  0:02
V areálu Kopřivnické automobilky Tatra se po více než čtyřiceti letech znovu rozburácel sportovní motor slavného vozu Tatra 603. Testovali jej na závody veteránů slavné postavy rally: Norové John Haugland a Arne Berg.

Tatrováčtí patrioti sestrojili podle torza původních plánů, fotografií a s přispěním vzpomínek pamětníků takzvaný ejektorový motor, kterých automobilka v šedesátých letech vyrobila jen několik kusů pro závodní monoposty.

Tatra 603 s ejektorovým motorem se v září zúčastní závodů veteránů v anglickém Goodwoodu - jde o závody série Revival.

Za volantem tatrovky se budou střídat dvě legendy rally: John Haugland a Arne Berg. Oba se také v pátek Kopřivnici zúčastnili testů.

Legendy motorsportu Arne Berg a John Haugland u Tatry 603 (zleva).

"Auto sedí skvěle, myslím, že motor je dobře připraven," komentoval první zážitky s novým motorem John Haugland. Proslulého jezdce znají především příznivci škodovek a pamětníci jeho úspěchů právě s tímto vozem.

Arne Berg je ředitelem závodní stáje Subaru Norge a šéfem světové extratřídy Petera Solberga.

Závodní Tatra 603 při testech v Kopřivnici.

"Rozhodli jsme se, že ten motor znovu oživíme. Jenže jsme zjistili, že už nikde na světě asi žádný exemplář asi neexistuje. Proto jsme si ho museli ve spolupráci s firmou Ecorra vyrobit sami," říká majitel vozu Stanislav Hajdušek.

Sám také s tatrovkou obvykle závodí, avšak v Goodwoodu bude dělat slavnějším jezdcům spolu se svými bratry a dalšími členy týmu mechaniky.

"Nechci se chlubit, ale to, co se nám podařilo, ještě asi fanoušci v Goodwoodu neviděli a neslyšeli," řekl Hajdušek.

Závodní Tatra 603 při testech v Kopřivnici.

Tatra 603 skutečně vypadá velmi dobře a co se týče zvuku, ten rozvibroval okna tatrováckých výrobních hal, které stojí poblíž polygonu.

"My už jsme v Goodwoodu byli před dvěma lety s jiným motorem a pořadatelé nás požádali, abychom přišli s něčím, co bude mít větší výkon a výraznější zvuk - myslím, že se to podařilo," dodal Hajdušek.

Závodní Tatra 603 při testech v Kopřivnici.

Jeho otec kdysi s tatrovkami závodil a jeden z pamětníků také pomáhal s výrobou staronového motoru a přišel se podívat i na testování.

"To víte, všechno už si nepamatuji, vždyť je to přes čtyřicet let, ale myslím, že jsme vyrobili v rámci možností tentýž motor," řekl bývalý tatrovácký závodní jezdec Lubomír Rek, kterému je 86 let.

Goodwood Revival

Závody sportovních veteránů v anglickém Goodwoodu se letos konají od 17. do 19. září. Pořadatelé očekávají až 200 tisíc diváků. Před dvěma lety tady závodily takové legendy jako například Emerson Fitipaldi, Marc Surer, Jackey Oliver, Derek Bell, Henri Pescarolo, Stirling Moss a další hvězdy.

"Dělal jsem spolujezdce Adolfovi Veřmiřovskému a Aloisi Markovi. Byly i nějaké úspěchy," popsal Lubomír Rek skromně například první místo v kategorii zahraničních posádek na závodě Tour de Belgique v roce 1959.

Zavzpomínal na někdejší úspěchy a slávu kopřivnických osobních automobilů, když se díval na "svou" šest set trojku?

"To víte, že vzpomínky jsou," řekl. A nechtěl by si s vozem zazávodit nebo se v něm alespoň nechat svézt?

"Kdepak, já už se šetřím, nebudu pokoušet čerta, už mám roky. Ani jako šofér, ale ani coby spolujezdec - já bych se už do té sportovní sedačky asi nevešel."

Vítězslav Hinner z kopřivnické firmy Ecorra řekl, že už dříve podobný motor vyráběli, proto to bylo tentokrát jednodušší. "Pomohl nám starý plán motoru, nějaké fotografie a také vzpomínky pamětníků. Do půl roku byl motor hotov," řekl Hinner.

Líbí se vám renovovaná Tatra 603?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 10. září 2010. Anketa je uzavřena.

Ano 1818
Ne 95




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.