Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nafta není pro šneky. Dieselmax jede 563 km/h

aktualizováno 
TDI, CDTI, i-CTDI, CRD, CDI... motory spalující naftu mají konečně svého krále. Žlutočerný doutník Dieselmax, nesoucí značku pracovních strojů JCB, ustavil na solném jezeře u města Bonneville světový rychlostní naftový rekord. S dieselem se dá uhánět více než pětistovkou, přesněji 563,418 kilometrů v hodině.

JCB Dieselmax | foto: JCB

Čoudívé dieselové motory v lenošivých náklaďácích a dodávkách jsou minulostí, odhady říkají, že se letos v Evropě prodá dokonce víc aut čerpajících naftu, než těch benzinových. Nejnovější ikonu řidičů, kterým pod kapotou brumlá vznětový agregát, postavila britská společnost JCB.

V polovině srpna v nadmořské výšce 1281 metrů dieselmax rozprášil letitý rekord speciálu Thermo King Streamliner, který se v roce 1973 rozjel na 379,413 kilometrů v hodině.

9,09 metru dlouhá žlutočerná raketa bez křídel váží 2700 kilogramů (včetně pilota), o pohon se starají dva 750koňové dvoustupňově přeplňované turbodiesely. Za pozornost stojí jejich chlazení, obstarávané 200 litry vody s kusy ledu.

Do kokpitu zasedl Andy Green, momentálně nejrychlejší řidič světa. 44letý podplukovník britského letectva už uháněl v autě pojmenovaném Thrust Ssc nadzvukových 1227,986 kilometrů v hodině.

Na solném jezeře v Utahu se diselmax rozjel na rychlost 563 kilometrů v hodině na 11 mílovém úseku (cca 18 km). Automobilová federace FIA ovšem uznává průměrnou rychlost. Rekord, pokud má být uznán předpokládá, že auto projede daný úsek v obou směrech.

23. srpna dosáhl dieselmax při první jízdě na rychlost 588,664 km/h, při zpáteční cestě se rozjel na 540,248 kilometrů v hodině. Komisaři poté z obou rychlostí spočetli průměrnou rychlost, která bude zapsána do Guinessovy knihy rekordů: 563,418 km/h (350,092 mil/h). Stavba rekordního speciálu vyšla JCB na 80 milionů liber.

Tankovat naftu se už nestydí ani okruhové speciály. Palivo, které ještě před nedávnem chutnalo především náklaďákům, letos dovezlo Audi k vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. V červnu letošního roku speciály označené Audi R10 TDI pod vedením pilotů Franka Biely, Marco Wernera a Emanuele Pirra ovládly závod. Kromě prvního obsadil další dieselový speciál z Ingolstadtu ještě třetí příčku.

Audi R10 TDI vybavené dvanáctiválcem s výkonem 478 kW (650 koní) a jedenácti sty kroutícími newtonmetry stanovilo rekord závodu v počtu ujetých kilometru. Naftu čepovaly každých šestnáct 13,65 kilometrových kol, celkem jich vítězný monopost ujel 380.

Dieslemax v číslech

motor

2 x čtyřválcový pětilitr

max. výkon

560/750 kW/koní

max. točivý moment

1500 Nm

délka x šířka x výška

9091 x 1145 x 1337  mm

rozvor

5878 mm

Autoři: ,




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.