Výsledky výzkumu prezentovali na kongresu kardiologů v americkém Orlandu. Podařilo se jim prokázat, že výfukové plyny nafťáků mohou být životu nebezpečné.
Na skupině zdravých dobrovolníků vědci zjistili, že kouř produkovaný spalováním nafty v motoru provokuje k větší aktivitě krevní destičky a zvyšuje nebezpečí tvorby krevních sraženin.
"Výsledky výzkumu perfektně souhlasí se závěry pozorování a epidemiologických studií, které byly provedeny na lidech vystavených znečištěnému ovzduší ve městech a místech s vysokým provozem," řekl Andrew Lucking, kardiolog z univerzity v Edinburghu a koordinátor výzkumu.
Výzkumníci měli k dispozici dvacet zdravých mužů ve věku 21 až 44 let. Testy se odehrávaly ve speciálních laboratořích.
Nejprve měli dobrovolníci za úkol dýchat čistý vzduch. Data naměřená z rozborů jejich krve pak sloužila jako srovnávací základ.
Poté dýchali vzduch znečištěný naftovým motorem, 300 mikrogramy kouře na metr krychlový, což je srovnatelné s tím, co dýcháme na velmi rušné ulici.
Následně vědci ve dvou- až šestihodinových intervalech dobrovolníkům odebírali krev a měřili její srážlivost, aktivitu destiček, tvorbu sraženin a sklon k zánětům.
Lucking vysvětluje: "Destičky hrají hlavní roli ve srážlivosti krve, a když jsou aktivovány, vážou se na další bílé krvinky."
"Zaznamenali jsme, že kouř z dieselu způsobuje nárůst shlukování destiček s bílými krvinkami dvě hodiny po působení." Tyto shluky se následně rozpouštějí a po šesti hodinách už nejsou nijak zřetelné.
Výzkum ukázal, že vysoká hladina znečištění zvyšuje riziko v hodinách bezprostředně následujících po vystavení výfukovým plynům. Tvorba sraženin se zvýšila o 25 procent.
Lucking vysvětluje:"Studie ukazuje, že když je člověk vystaven vysokým hladinám emisí z naftových motorů po krátký čas, krev je náchylnější ke tvorbě sraženin. Což může vést k ucpání cév a infarktu nebo mrtvici.
Daily Mail doplňuje: "Ukázalo se, že jemné částice uhlíku vypouštěné diesely poškozují plíce dětí, které žijí poblíž frekventovaných ulic, a zdvojnásobují riziko vzniku astmatu."
"Není jasné, jestli je možné tyto závěry použít i pro benzinové motory," říká Lucking. "Naftové motory vypouštějí mnohem víc jemných částic než srovnatelné benziňáky."